Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Opel Astra II (1998-2010). Czemu zawdzięcza swoją popularność?

Kamila Nawotnik
Używany Opel Astra IIKompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika, komfort, wygląd i wszechstronność - każda z tych cech idzie na małe ustępstwo i łączy się z pozostałymi w Oplu Astra drugiej generacji. Dlatego, pomimo upływu 19 lat od premiery we Frankfurcie, samochód ten nadal cieszy się bardzo dużą popularnością.fot. Kamila Nawotnik
Używany Opel Astra IIKompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika, komfort, wygląd i wszechstronność - każda z tych cech idzie na małe ustępstwo i łączy się z pozostałymi w Oplu Astra drugiej generacji. Dlatego, pomimo upływu 19 lat od premiery we Frankfurcie, samochód ten nadal cieszy się bardzo dużą popularnością.fot. Kamila Nawotnik
Kompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika, komfort, wygląd i wszechstronność - każda z tych cech idzie na małe ustępstwo i łączy się z pozostałymi w Oplu Astra drugiej generacji. Dlatego, pomimo upływu wielu lat od premiery we Frankfurcie, samochód ten nadal cieszy się bardzo dużą popularnością.

__Auto produkowane w latach 1998-2010 fabrycznie oznaczono literą G. Ogromny popyt niemal od samego początku produkcji sprawił, że rynek części zamiennych jest obecnie nieograniczony, a większość mechaników zna to auto lepiej niż własną żonę. Dzięki temu naprawa samochodu nie tylko jest bezproblemowa, ale i tania. Na duży wybór części wpływa także fakt, że Astra dzieli podzespoły i płytę podłogową z Oplem Zafira.

Używany Opel Astra IIKompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika,
Używany Opel Astra II

Kompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika, komfort, wygląd i wszechstronność - każda z tych cech idzie na małe ustępstwo i łączy się z pozostałymi w Oplu Astra drugiej generacji. Dlatego, pomimo upływu 19 lat od premiery we Frankfurcie, samochód ten nadal cieszy się bardzo dużą popularnością.

fot. Kamila Nawotnik

Druga generacja jest przykładem, że czasem da się zrobić coś raz, a dobrze. Ze względu na bogaty wybór nadwozi i jednostek silnikowych, znajduje się zazwyczaj na orbicie zainteresowań każdego kierowcy, niezależnie od wieku, płci czy celu zakupu. Do wyboru mamy 3- i 5-drzwiowego liftbacka, popularnie określanego jako hatch, sedana, kombi, a dla szukających większych wrażeń za kierownicą, mocniejsze wersje coupe oraz cabrio.

Opel Astra II. Czym się różni od Astry I?

W porównaniu z poprzedniczką, Astra G nabrała ostrzejszych kształtów, stała się większa i masywniejsza. Nie wygląda już jak pojazd służący do wycieczek na pobliski bazarek. O trafionej stylistyce może świadczyć fakt, że przez 12 lat produkcji ten model nie przeszedł ani jednego face-liftingu i pomimo dynamicznie rozwijającego się rynku wciąż wygląda dobrze.

Podłużnym przednim reflektorom nadano lekko zaokrągloną łagodną linię, dzięki czemu współgrają z subtelnym grillem i zderzakiem ozdobionym poziomą linią w połowie wlotu powietrza. Szeroki tył został ścięty, a we wszystkich wersjach poza kombi i liftbackiem, także wyciągnięty. Pierwsze w oczy rzucają się masywne tylne reflektory i... To w zasadzie wszystko. W drugiej generacji Opel postawił przede wszystkim na prostotę, przez co samochód nie jest szczególnie wyjątkowy i wyróżniający się, ale za to pozostawia dużo miejsca do ewentualnych przeróbek.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Opel Astra II Wnętrze

W środku wita nas plastikowa deska rozdzielcza, która jednak nie razi zbytnio materiałem użytym do jej wykonania. Nie jest to samochód klasy premium, dlatego trudno spodziewać się po nim nadmiernego luksusu. Ma być przede wszystkim praktycznie, dlatego zamontowano m.in. duże czytelne zegary z regulowanym podświetleniem. Zaokrąglone brzegi kokpitu i wygodny panel wyglądają łagodnie i zostały dobrze spasowane. Dużym plusem jest składana tylna kanapa. W 5-drzwiowym liftbacku zastosowano dodatkowo praktyczne rozwiązanie - możliwość opuszczenia tylnej ścianki podłokietnika, dzięki czemu powstaje otwór między kabiną, a bagażnikiem, np. na narty.  W tej wersji nadwozia bagażnik oferuje nam 370 litrów. W połączeniu ze składaną kanapą daje nam to dość szeroki wachlarz możliwości – przy okazji świąt Bożego Narodzenia jesteśmy w stanie bez większego problemu przetransportować prawie dwumetrową jodłę kaukaską.  Bardziej wymagający mogą zdecydować się na kombi, które oferuje 480 litrów przestrzeni bagażowej, ale nawet kierowcy o sportowym zacięciu nie będą rozczarowani –wersja coupe oddaje nam do dyspozycji 360 litrów.

Opel Astra II. Silniki

Używany Opel Astra IIKompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika,
Używany Opel Astra II

Kompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika, komfort, wygląd i wszechstronność - każda z tych cech idzie na małe ustępstwo i łączy się z pozostałymi w Oplu Astra drugiej generacji. Dlatego, pomimo upływu 19 lat od premiery we Frankfurcie, samochód ten nadal cieszy się bardzo dużą popularnością.

fot. Kamila Nawotnik

Astra G oferuje bardzo szeroki wybór silników. Gama zaczyna się od małych 1.2-litrowych jednostek benzynowych o mocy 65 lub 75 KM. Najczęściej polecanym silnikiem jest 1.6 8V o mocy 75 koni (po 2000 r. moc wzrosła do 84 KM, dzięki zastosowaniu wielopunktowego wtrysku). Dobre opinie zawdzięcza niskiej awaryjności i spalaniu na poziomie 7,5-8 l/100 km w mieście i ok. 6 l/100 km w trasie. W dodatku rozrząd w wersjach 8-zaworowych jest bezkolizyjny, co oznacza, że w przypadku zerwania paska, zawory nie spotkają się z tłokami, a my nie zostaniemy zmuszeni do wymiany całego silnika. To także najlepszy wybór dla fanów instalacji LPG.

Kompromisem pomiędzy osiągami a niezawodnością, jest popularna wersja 1.4 16V o mocy 90 KM, która, przy masie samochodu wahającej się w zależności od nadwozia od 1070 do 1400 kilogramów, pozwoli na bardziej dynamiczną jazdę. Najmocniejszą standardową opcją jest 2.2-litrowy szesnastozaworowy silnik o mocy 147 KM. Na rynku można znaleźć też auta z turbodoładowaną jednostką montowaną w kabrioletach, coupe oraz w sportowym OPC – 2.0 16V o mocy nawet 200 KM. Fani silników wysokoprężnych mogą wybierać od najsłabszej 68-konnej wersji 1.7 8V do 2.2-litrowego Diesla oferującego 125 KM.

Gama silników:

Benzynowe:

1.2 16V (65 lub 75 KM)
1.4 16V ECOTEC (90 KM)
1.6 8V (75 lub 84 KM) lub 16V (101 lub ECOTEC 103 KM)
1.8 16V (116 lub 125 KM)
2.0 16V (136 KM, Turbo 190 KM lub OPC 160 lub 200 KM)
2.2 16 V (147 KM)

Diesel:
1.7 8V TD (68 KM)
1.7 DTI (75 KM)
1.7 CDTI (80 KM)
2.0 DI (82 KM)
2.0 DTI (101 KM)
2.2 DTI (125 KM)

 

Opel Astra II. Wady i zalety

Używany Opel Astra IIKompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika,
Używany Opel Astra II

Kompromis. To słowo najlepiej oddaje charakter jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Ekonomia, dynamika, komfort, wygląd i wszechstronność - każda z tych cech idzie na małe ustępstwo i łączy się z pozostałymi w Oplu Astra drugiej generacji. Dlatego, pomimo upływu 19 lat od premiery we Frankfurcie, samochód ten nadal cieszy się bardzo dużą popularnością.

fot. Kamila Nawotnik

Żeby nie było zbyt kolorowo, Astra G nie jest pozbawiona wad. Pierwszą z nich jest wykonanie wnętrza. Podczas dłuższego użytkowania słyszane zaczynają być pojedyncze trzaski i stuki w desce rozdzielczej. Do tego dochodzi dość ograniczona ilość miejsca z tyłu, choć osoby mniejsze, na przykład kobiety, będą czuły się dość komfortowo. Wiele starszych egzemplarzy miewa także naturalny problem z korozją, choć i tak nie jest on tak duży jak w konkurencyjnych modelach, a to ze względu na ocynkowane blachy. Do 2001 roku Astra II cynkowana była w całości, obustronnie, potem już częściowo. Z tego względu właściciele nowszych modeli muszą zwracać uwagę na „newralgiczne” elementy karoserii. Często mówi się też o dużym zużyciu oleju, w niektórych przypadkach konieczność sprawdzania poziomu tego płynu w zbiorniku zachodzi co miesiąc. Uciążliwy jest słaby obieg powietrza w kabinie, przez co długo utrzymuje się w niej wilgotność. Jest to charakterystyczny problem starszych samochodów. Szczególnie zimą i jesienią, podczas opadów deszczu przy niższych temperaturach, niemal natychmiast wszystkie szyby są całkowicie zaparowane. We znaki może dać się nam także elektronika samochodu – przykładem może być zapalająca się i gasnąca podczas jazdy kontrolka stanu silnika, która nie wskazuje jednak na żadne poważne usterki serca naszej Astry. Kierowcy narzekają także na nierówną pracę silnika na jałowym biegu. Auto potrafi przez dłuższy czas trzymać wysokie obroty tuż po odpaleniu, na co pomaga cierpliwość - zaczekanie na ich obniżenie, zanim ruszymy w drogę.

Wszystkie wymienione wyżej cechy druga generacja wynagradza nam niskimi kosztami zakupu i eksploatacji. Ceny porządnych egzemplarzy oscylują wokół 7 tys. złotych. Najtańsze auta znajdziemy już za 3 tys. zł. , a jeśli możemy pozwolić sobie na wydanie ok. 11 tys. zł., możemy liczyć na zadbany i dobrze wyposażony samochód. Naprawa również nie przyprawi nas o zawał – kompletna wymiana rozrządu to ok. 700 zł z „robocizną”. Wspomniana szeroka gama części i ulepszeń pozwala też zaszaleć fanom tuningu, którzy potrafią względnie niskim kosztem zamienić zwyczajnego Opla w auto przyciągające uwagę na ulicy. W dodatku Astra, jak na swoją klasę, zapewnia nam przyzwoity komfort jazdy i radzi sobie w większości warunków, także w podróżach przez podmiejskie lasy.

Podsumowanie

Samochód ten nie zawodzi zimą i trzeba przyznać, że pomimo stosunkowo niskich kosztów produkcji, został wykonany solidnie. Dzięki temu nawet 18-letni egzemplarz jeszcze długi czas może służyć nowemu właścicielowi. To z tego względu druga generacja jest pierwszym wyborem studentów i osób szukających taniego i zarazem przyzwoitego środka transportu. Takiego, który pogodzi ekonomię z użytecznością. Wspomnianego na samym początku kompromisu.

Opel Astra II - wybrane dane techniczne

silnikPojemność skokowa (cm3)Moc maksymalna   (KM / obr./min)Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min)Prędkość maks. (km/h)Przysp. 0-100 km/h (sek.)Śr. zużycie paliwa l/100 km
silniki benzynowe
1.2119975/5600110/400017015,05,9
1.4136490/5600125/400018213,66,0
1.6159875/5200128/280016814,57,2
1.6159885/5400138/260018013,06,9
1.61598101/6000150/360018811,56,9
1.81796125/5600170/38002059,57,6
2.01998136/5600188/36002089,08,6
2.01998200/5600250/53002407,58,9
2.22198147/5800203/40002148,88,1
silniki wysokoprężne
1.7168675/4400165/300017314,54,6
1.7168680/4400170/280017814,04,4
2.0199582/4300185/275017514,56,1
2.01995101/4000230/250018812,05,6
2.22172125/4000280/27502039,96,0

 

Średnie ceny używanego Opla Astra II

rocznik/ wersja199820002002200420062008
1.2 16V (75 KM) 4,45,96,5  
1.4 16V ECOTEC   8,09,511,0
1.6 8V (75 KM)4,85,0    
1.6 16V (101 KM)5,06,07,89,09,2 
1.8 16V (125 KM) 6,88,48,9  
2.0 16V (136 KM)5,66,0    
2.0 16V Turbo OPC (200 KM)  14,116,0  
2.2 16V 7,48,011,7  
1.7 16V DTI 4,85,09,5  
2.0 16V DI3,85,05,77,0  
2.2 16V DTI  5,68,8  
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty