Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Gdzie na prawo jazdy

Data publikacji: Autor: Rozmawiał Aureliusz Mikos

 Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze kursu? Rozmowa z prezesem Praskiej Auto-Szkoły "PAS" w Warszawie.

Rozmowa z Janem Szumiałem, prezesem Praskiej Auto-Szkoły "PAS" w Warszawie.

- Gdzie powinien skierować pierwsze kroki kandydat na kierowcę?
- Najpierw należy wybrać Ośrodek Nauki Jazdy. W ośrodku odbywa się szkolenie teoretyczne i praktyczne. Teoretyczne polega na uczestniczeniu w wykładach o przepisach ruchu drogowego, techniki kierowania, obsługi pojazdu, udzielania pomocy przedlekarskiej. Dopiero po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego z teorii kandydat na kierowcę rozpoczyna jazdy szkoleniowe. Nauka teorii powinna trwać od 30 do 40 godzin lekcyjnych (45 min) i powinno się odbyć minimum 20 godzin zegarowych jazd.

- Załóżmy, że kandydat na kierowcę pomyślnie przeszedł szkolenie w danym Ośrodku Nauki Jazdy. Co dalej?
- Otrzymuje zaświadczenie o nabyciu umiejętności kierowania pojazdem, które uprawnia go do zdawania egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Na przykład w Warszawie są 3 takie ośrodki.

- Czy możliwe jest odbycie nauki w Ośrodku Nauki Jazdy w Warszawie, a przystąpienie do egzaminu   np. w Gdańsku.
- Nie ma rejonizacji i kandydat na kierowcę może wybrać jakikolwiek Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego do zdawania egzaminu. Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej (komputerowej) i praktycznej, na placu manewrowym i po mieście.

- Z jakimi kosztami musi liczyć się kandydat na kierowcę?
- Jeżeli chodzi o kurs jest to wydatek od 600 do 800 zł i zależy to od tego, czy dany ośrodek wlicza w cenę kursu podręczniki. Sam egzamin kosztuje 97,50 zł.

- Czy można zdawać egzamin na prawo jazdy eksternistycznie?
- Nie ma takiej możliwości.

- Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze Ośrodka Nauki Jazdy?
- Wyposażeniem w środki dydaktyczne tzn., czy ośrodek dysponuje salami wykładowymi, tablicami poglądowymi, filmami wideo, komputerami, placem manewrowym. Bardzo istotne jest, w jakim stanie technicznym znajdują się samochody. Często bywa, że ośrodek ma biuro w teczce i tylko telefon komórkowy, salę wykładową wynajmuje na 2 godz. w tygodniu, wtedy na pewno kontakt z ośrodkiem jest utrudniony. Takie ośrodki są zwykle tańsze, ale świadczą gorszą jakość usług, w konsekwencji gorzej przygotowując do egzaminu końcowego.
Polecam zawsze rozpytanie, nawet wśród znajomych, którzy już kurs mają za sobą, czy dany ośrodek jest według nich godny polecenia. Zanim ktoś wpłaci pieniądze, najlepiej zobaczyć ośrodek i zapoznać się z tym, jak wygląda szkolenie.

- Czy są jakieś instytucje, które weryfikują i sprawdzają pracę Ośrodka Szkolenia.
- Organem takim jest starostwo powiatu, na którego terenie działa ośrodek. To ono wydaje zezwolenie na tego typu działalność, ale tylko osobom, które ukończyły kurs instruktorski i zdały egzamin. Kolejnym warunkiem wydania zgody przez starostę jest posiadanie sekretariatu, telefonu stacjonarnego, sali wykładowej, placu manewrowego i samochodów przystosowanych do nauki jazdy.

- Czy oznacza to, że ośrodki, które mają biura w teczce i tylko telefony komórkowe, działają niezgodnie z prawem?
- Bardzo często tak jest. Zbyt wiele firm podpisuje umowy na wynajem sal i placów manewrowych tylko proforma, aby po otrzymaniu zezwolenia się z tego wycofać. W ten sposób zmniejszają swoje wydatki, ale oczywiście kosztem jakości szkolenia. Takich ośrodków nie polecam.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości