Wszystko
o samochodach

Porady / Naprawy

Gdzie serwisować samochód? Autoryzowana stacja obsługi, stacja sieciowa czy prywatny warsztat? Porównanie kosztów

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Fot. materiały prasowe Gdzie warto jest serwisować swoje auto i w jakich przypadkach? To pytanie zadaje sobie wielu klientów i wbrew pozorom odpowiedź na nie nie jest taka prosta.

Działające w Polsce stacje obsługi samochodów możemy podzielić na trzy grupy. Pierwsze to Autoryzowane Stacje Obsługi, serwisy z certyfikatem producenta samochodów działające zazwyczaj przy salonach sprzedaży konkretnej marki. Obsługują przede wszystkim nowe egzemplarze i te będące w okresie gwarancyjnym. ASO mają najnowsze i najlepsze wyposażenie, przeszkolonych wg standardów producenta pracowników oraz najświeższe programy dotyczące diagnostyki wszystkich modeli. W ASO montowane są jedynie części zamienne i komponenty akceptowane przez producenta samochodu, w praktyce jest to firma importerska. W roli tzw. zamienników także występują jedynie produkty wybranych marek współpracujących z konkretnymi producentami aut.

Szczebel niżej plasują się stacje obsługi tzw. sieciowe, jak jeszcze do niedawna FauVert czy Norauto również dbające o nowoczesność wyposażenia, aktualne oprogramowanie komputerów oraz regularne szkolenia załóg choć już nie w takim stopniu jak to ma miejsce w ASO. Warsztaty sieciowe nie specjalizują się w konkretnych markach bądź modelach oraz specjalistycznych usługach jak np. remonty automatycznych skrzyń biegów czy naprawach blacharsko-lakierniczych. Ich domeną są zwykle rutynowe działania np. przeglądy bądź wymiany części eksploatacyjnych jak klocki, tarcze, świece czy olej w silniku. Nie oznacza to, że w takim serwisie nie pozbędziemy się kłopotu z cieknąca chłodnicą czy nieskutecznie działającym alternatorem. „Sieciówki” nie mają lakierni i nie świadczą usług blacharskich.

Niestety najbardziej znane sieci FauVert i Norauto aktualnie są w Polsce likwidowane i jak na razie nikt się nie pali do wypełnienia pozostawionej przez nie niszy. Przez krótko sieć warsztatów szybkich napraw firmował Shell, ale i tę zlikwidowano. W wyszukiwarce po wpisaniu zapytania o istniejące sieci warsztatów najczęściej pojawiającym się symbolem jest teraz Bosch Service, który ma podobną ofertę od obsługi układów wtryskowych po mechanikę i inne tzw. szybkie naprawy.

Trzecią grupą, najliczniejszą, są tzw. warsztaty niezależne reprezentujące bardzo różny standard wyposażenia oraz oferujące zróżnicowane usługi. W nich także naprawy są najtańsze, a ostateczny jej koszt często zależy od indywidualnego przypadku. Decyduje o tym najczęściej właściciel warsztatu lub jego zaufany pracownik. W tej grupie serwisów zatrudnia się zwykle od jednego do kilku pracowników.

Zobacz także: Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

Największą grupę odwiedzających warsztaty niezależne stanowią użytkownicy starszych samochodów. Nie chcą jechać do ASO, bo tam jest przede wszystkim dla nich drogo. Poza tym praktyką autoryzowanych serwisów są wymiany całych podzespołów. Tymczasem często zamiast wyrzucenia całego silnika niekiedy wystarczy wymienić dwa tłoki i wałek rozrządu. Jak Polska długa i szeroka każdy posiadacz kilkunastoletniego Opla, Fiata czy BMW ma swojego pana Stasia bądź Janka, który jako „złota rączka” zna swoje miejsce w hierarchii usług moto i nie brzydzi go poplamiony kombinezon czy wnętrze kanału. Może nie ma na wyposażeniu najnowszego programu diagnostycznego, ale dobry wzrok oraz słuch i dzięki doświadczeniu jest w stanie bezbłędnie na oko lub ucho stwierdzić po objawach w czym tkwi problem.

Aktualnie obowiązujące w Polsce przepisy pozwalają naprawiać samochody, nawet te zupełnie nowe na gwarancji w dowolnym warsztacie. Warunkiem jest jedynie odpowiedni standard jego wyposażenia i fachowości obsługi. W praktyce wygląda to tak, że do ASO jeżdżą głównie ci, którzy użytkują auta nowe, z grupy tych najpopularniejszych marek, ale wraz z końcem terminu gwarancji przenoszą swoje ewentualne kłopoty z pojazdem do tańszych serwisów. Mówiąc krótko, im samochód starszy i mniej wart tym częściej jest gościem warsztatu niezależnego bądź „sieciówki” niż ASO.

Serwisy. Cena jest najważniejsza

Z naszej obserwacji wynika, że decydującym czynnikiem wybierania warsztatu jest powaga awarii i spodziewana cena jej usunięcia. Jeśli rzecz dotyczy wymiany żarówki to właściciel nawet nowiutkiego BMW szybciej pojedzie „do pana Kazia” specjalizującego się w naprawach elektrycznych niż do najbliższej ASO. Za to już w przypadku uszkodzenia silnika nawet w kilkunastoletnim Fordzie rozważana jest wizyta w markowym serwisie, bo to poważna robota i do diagnozy potrzebny jest porządny komputer.

Koszty wymiany części w Nissan Qashqai benzyna

lp

 

Nazwa usługi

Nissan Qashqai benzyna

ASO

Bosch Service

warsztat niezależny

1

Wymiana oleju i filtr

160

120

50

2

Wymiana płynu hamulcowego

160

80

70

3

Wymiana płynu chłodniczego

190

80

110

4

Wymiana filtra powietrza

50

30

50

5

Serwis klimatyzacji plus ew nabicie/wymiana filtra przeciwpyłkowego

160

180

150

6

Wymiana klocków przód/tył

300

300

180

7

Wymiana amortyzatorów przód

630

400

350

 

Serwisy. Jak jest z częściami

W ASO przynajmniej w okresie gwarancji producenci zalecają stosowanie wyłącznie oryginalnych podzespołów. To uwzględniają warunki gwarancji. Wraz z upływem czasu dopuszcza się zamienniki, ale także pochodzące od określonego producenta. Np. w Renault w naprawach pogwarancyjnych korzysta się z tego co oferuje Motrio bądź Value+ współpracujące z tym producentem sieci z częściami zamiennymi oczywiście tańszymi niż te wykorzystywane do pierwotnego montażu.

W warsztatach sieci Bosch Service już do kwestii zamienników podchodzi się bardziej liberalnie, ale wciąż kryterium doboru producenta komponentu są doświadczenia z konkretnymi produktami. Tu także chodzi o zróżnicowanie ceny i tym samym możliwość regulowania wysokości ostatecznego kosztu naprawy samochodu.

Polityka wyboru producenta zamiennika przez warsztat niezależny niewiele różni się od praktyk warsztatu z „sieci”, choć tu dowolność jest już praktycznie nieograniczona. Prawie regułą jest również korzystanie z elementów regenerowanych czy pozyskiwanych z pojazdów powypadkowych jeśli oczywiście ocalały w wypadku, a ich stan nie budzi zastrzeżeń. W ten sposób blacharze pozyskują np. drzwi, pokrywy bagażnika czy klamki albo lusterka do wybranych aut.

Serwisy. Ceny, ceny, ceny…

Z pewnym zaskoczeniem przyjęliśmy do wiadomości fakt, że w ASO cena tzw. roboczogodziny zależy od dilera. Jest to bowiem podstawa do wyliczenia kosztu całej usługi. Wszak wymiana filtra powietrza zajmuje kilka minut, a wymiana klocków trwa już przynajmniej godzinę. Dlatego te prace są zazwyczaj wykonywane przy okazji okresowych przeglądów gwarancyjnych. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy jedynie te, które podano nam w konkretnej stacji, ale w ramach nawet tego samego miasta w autoryzowanej sieci możemy spodziewać się różnic. Tym bardziej dotyczy to różnych regionów kraju. Wiadomo, że w Warszawie będzie najdrożej, a w Białej Podlaskiej czy Suwałkach taniej.

Koszty wymiany części w Skodzie Fabii 1.2

lp

 

Nazwa usługi

Skoda Fabia 1.2

ASO

Bosch Service

warsztat niezależny

1

Wymiana oleju i filtr

175

60

35

2

Wymiana płynu hamulcowego

175

60

75

3

Wymiana płynu chłodniczego

-

80

110

4

Wymiana filtra powietrza

70

20

35

5

Serwis klimatyzacji plus ew nabicie/wymiana filtra przeciwpyłkowego

500

200

190

6

Wymiana klocków przód/tył

350

140

160

7

Wymiana amortyzatorów przód

800

300

305

O tym ile zapłacimy w warsztacie sieciowym oraz niezależnym będzie wyłącznie doraźną decyzją właściciela. Wiadomo, że stali klienci wszędzie (także w ASO) mogą liczyć na zniżki i to zarówno przy wycenie robocizny jak i części wykorzystywanych do naprawy. Tu, jeśli chodzi o ceny usług również istotną rolę gra wielkość warsztatu i standard jego wyposażenia. Właściciel malutkiej, trzyosobowej firmy będzie bardziej elastyczny od kolegi, który ma kilka stanowisk, więcej specjalizacji i droższe urządzenia.

Dane do naszego zestawienia pochodzą z Łodzi. Oczywistym było, że najdroższa roboczo-godzina (brutto) będzie w ASO, w naszym badaniu zawierająca się od 277 zł (Nissan) do 352 (Skoda). W ASO Toyoty godzina pracy wyceniona była na 300 zł. Większych różnic między dilerami poszczególnych marek nie ma. W warsztatach niezależnych jest przynajmniej o połowę taniej. Ceny zawierają się w przedziale 80 – 160 zł. Oczywiście do wyceny każdej z operacji uwzględnianej w tabelce trzeba dodać cenę części np. filtra oleju, płynu hamulcowego czy amortyzatora. Te również są zależne od wysokości marży, którą sobie dolicza właściciel warsztatu. Dlatego czasami warto samemu zakupić niezbędne komponenty i zlecić jedynie ich montaż, oczywiście jeśli mamy o tym jakieś pojęcie.

Proszeni o komentarz do tytułowego pytania rzeczoznawcy byli w zasadzie w swoich wypowiedziach zgodni. Oczywiście autoryzowane stacje obsługi maja świetny sprzęt, najnowsze oprogramowanie i przeszkolonych fachowców, ale nie zawsze jakość usługi nie idzie tam w parze z oczekiwaniami klientów. Także odwrotnie, w małym warsztacie pracują ludzie, którzy może nadal używają jedynie przysłowiowego klucza francuskiego i młotka, ale w sprawach mechaniki samochodowej nie ma dla nich tajemnic.

Dlatego uważa się, że wybór firmy do której zgłosimy się z naszym kłopotem powinien odpowiadać jego randze. Chodzi np. o to żeby z wymianą filtra powietrza nie jechać od razu do ASO, bo tam roboczogodzina jest droga. Tę samą czynność, bez obawy o to, że zostanie wykonana źle, w warsztacie niezależnym zrobi pomocnik mechanika za kilkakrotnie niższą kwotę. Z kolei mając kłopot np. z niekontrolowanymi wahania obrotów silnika lepiej pojechać tam, gdzie mają dobry komputer pozwalający na bezbłędną diagnostykę. Jeśli to auto na gwarancji, więc nie pozostaje nic innego jak ASO. Przykłady można by mnożyć, ale wszystkie będą miały wspólny mianownik: koszt naprawy. Pamiętajmy, że składają się na nią nie tylko czas pracy (robocizna obliczana na podstawie wspomnianej roboczo-godziny), ale i wydatki za części. W ASO będą najwyższe, ale niekiedy tylko tam możemy się pozbyć problemu.

Koszty wymiany części w Toyocie Corolli 1.8 hybryda

lp

 

Nazwa usługi

Toyota Corolla 1.8 hybryda

ASO

Bosch Service

warsztat niezależny

1

Wymiana oleju i filtr

150

120

50

2

Wymiana płynu hamulcowego

120

160

75

3

Wymiana płynu chłodniczego

150

120

110

4

Wymiana filtra powietrza

30

30

50

5

Serwis klimatyzacji plus ew nabicie/wymiana filtra przeciwpyłkowego

360

180

200

6

Wymiana klocków przód/tył

480

200

180

7

Wymiana amortyzatorów przód

780

400

305

Wybierając zatem serwis oceńmy najpierw powagę awarii, a potem porównujmy ceny, opinie o warsztacie na forum, warunki naprawy (np. części własne czy warsztatu) oraz czas jaki nam zaproponują. Zatem szukajmy, liczmy i porównujmy, a wówczas być może (gwarancji nie mamy nigdy) zapłacimy adekwatnie do jakości usługi.

Zobacz także: Skoda Kodiaq po kosmetycznych zmianach na 2021 rok

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jack (gość)

    Ceny ceny ceny, a co na temat jakości? Ja słyszałem że niektóry ASO w ogóle nic nie ogarniają Mniej jedno ASO nie zdążyło koła wyważyć i porysowało samochód - nigdy nie miałem takich problemów z niezależnymi serwisami w przypadku używanych samochodów - boje się pomyśleć co by było by jak by coś poważnego tam naprawiałem, przeniosłem się do innego - nie mam problem jak na razie, ale nie widzę żeby było tak że ASO gwarantuję najlepszą jakość, w przeciwieństwie - w serwisie w garażu wiesz kto będzie naprawę robić i gadasz z tą osobą, a w ASO gadasz z sekretarką a czy tobie silnik stażysta będzie naprawiać to absolutnie nie wiadomo a skutki mogą być odczuwalny za kilka miesięcy

  • Hoger (gość)

    Autor artykułu trochę przekombinował. Sam prowadzę warsztat o standardzie zbliżonym do ASO. Nie jestem najtańszy. U moich klientów cenię sobie lojalność. Jeśli klient wymienia u mnie olej i klocki, chociaż u konkurencji mógłby zrobić to taniej, to w razie poważnej awarii udzielę mu pomocy w rozsądnej ceny. Ale jeśli klient na przeglądy jeździ do p. Kasia, który nie jest w stanie poradzić sobie z poważniejszym problemem i po bezowocnych wizytach w wielu warsztatach przyjeżdża do mnie jako ostatnią deskę ratunku to albo odmawiam takiej naprawy, albo dyktuję cenę zaporową. Na naprawach wymagających wielogodzinnej diagnostyki nie da się zarobić. Takie naprawy mam zarezerwowane wyłącznie dla klientów, którzy dają mi zarobić na przeglądach. Inni muszą niestety płacić za każdą godzinę spędzoną przy ich samochodzie, a wtedy przy skomplikowanych naprawach koszty są bardzo duże.

  • Kamik (gość)

    Niedawno miałem kłopot z "biciem" kół przy 110 km/h. W ASO bez przejażdżki stwierdzili, ze to wyważenie kół. Mimo, iż przekonywałem, że to już zrobiłem upierali się, że oni wiedzą lepiej. Wyważyli koła, skasowali 90 zł, a jak koła biły tak biją. Teraz głowią się co może być naprawdę przyczyną, bo mam wrażenie, że oni tylko potrafią jedną część wymienić na drugą. Zgadzam się całkowicie z Hogerem, że solidne serwisy budują swoją markę na dłuższej współpracy z klientami. Niestety coś mnie podkusiło i z tym "biciem" pojechałem do ASO.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości