Genewa 2020. BMW M340d xDrive. Elektryczne wsparcie dla diesla

Wojciech Frelichowski
W wyposażeniu standardowym nowych modeli BMW M340d xDrive jest m.in. sportowy układ jezdny M i adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. Fot. BMW
W wyposażeniu standardowym nowych modeli BMW M340d xDrive jest m.in. sportowy układ jezdny M i adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. Fot. BMW
Asortyment modeli BMW M w klasie średniej premium rozszerzy się o model BMW M340d xDrive w wersji Limuzyna oraz Touring. Nowością jest m.in. zastosowanie technologii mild hybrid z mocnym silnikiem Diesla.

Do napędu BMW M340d xDrive zastosowano sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny M TwinPower Turbo. Ta trzylitrowa jednostka osiąga moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Dynamiczny napęd nowych modeli BMW M oferowany jest w połączeniu z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic, specjalnie dostosowanym do tego modelu układem jezdnym oraz inteligentnym napędem na wszystkie koła.

Technologia mild hybrid. Większa dynamika i wydajność

Napęd nowego BMW M340d xDrive pracuje w oparciu o technologią mild hybrid (miękka hybryda). Alternator odwracalny 48 V zapewnia elektryczną funkcję oberboost. Ta dostarczana spontaniczne dodatkowa moc 11 KM zwiększa dynamikę podczas ruszania z miejsca oraz intensywnego przyspieszania. Wymagana do tego energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze 48 V ładowanym poprzez odzysk energii w fazach hamowania i wybiegu. Dodatkową energię do akumulatora 48 V dostarcza w razie potrzeby również podniesienie punktu obciążenia silnika spalinowego.

Za pomocą wytworzonej w ten sposób energii elektrycznej alternator odwracalny może wspomagać silnik spalinowy również podczas ciągłej jazdy. Dzięki temu silnik wysokoprężny jest w stanie pracować – tak często jak to możliwe – przy obciążeniu optymalnym dla wydajności, redukując fazy szczytowego zużycia paliwa.

Technologia mild hybrid optymalizuje również działanie funkcji Auto Start/Stop i swobodnego toczenia. Alternator 48 V zapewnia bezwibracyjne wyłączanie silnika spalinowego i jego komfortowy rozruch przy zatrzymywaniu pojazdu na skrzyżowaniach lub w korkach. Podczas zwalniania silnik spalinowy może wyłączać się już przy prędkości poniżej 15 km/h. Energia kinetyczna wytwarzana podczas dalszego hamowania aż do zatrzymania jest następnie wykorzystywana do rekuperacji. Funkcja swobodnego toczenia działająca w trybie Eco Pro i Comfort powoduje całkowite wyłączenie silnika spalinowego, co daje dodatkowy potencjał oszczędności paliwa.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW M340d xDrive Limuzyna 4,6 s. Nowe BMW M340d xDrive Touring wykonuje sprint do setki w 4,8 s.

Sportowy układ wydechowy M i wymogi normy Euro 6d

Oba modele są standardowo wyposażone w sportowy układ wydechowy M z regulowanymi przepustnicami i tłumikiem końcowym z dwoma trapezowymi końcówkami rur wydechowych. Drapieżne brzmienie sportowego układu wydechowego M jest również wyraźnie słyszalne wewnątrz samochodu.

Dla optymalizacji emisji spalin silnik wysokoprężny nowego BMW M340d xDrive Limuzyna i nowego BMW M340d xDrive Touring wyposażono w układ recyrkulacji spalin zarówno w stopniu wysoko-, jak i niskociśnieniowym turbosprężarki. Układ oczyszczania spalin z technologią BMW BluePerformance oprócz filtra cząstek stałych, katalizatora utleniającego oraz katalizatora akumulacyjnego NOx obejmuje również katalizator SCR z wtryskiem AdBlue zapewniający dalszą redukcję emisji tlenków azotu. Dzięki temu nowe modele BMW serii 3 M już teraz spełniają wymogi normy emisji spalin Euro 6d, która wejdzie w życie w 2021 roku.

Sportowa skrzynia Steptronic

W wyposażeniu standardowym nowych modeli BMW M340d xDrive jst m.in. sportowy układ jezdny M i adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. Fot. BMW
W wyposażeniu standardowym nowych modeli BMW M340d xDrive jst m.in. sportowy układ jezdny M i adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. Fot. BMW

Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny oferowany jest standardowo z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic najnowszej generacji. Przekładnię wyróżnia zoptymalizowane sterowanie hydrauliczne, niski poślizg konwertera i skuteczne tłumienie nierówności obrotów. Łopatki zmiany biegów przy kierownicy umożliwiają spontaniczną ingerencję w zmianę przełożeń. Do maksymalnie dynamicznych przyspieszeń ze startu zatrzymanego można stosować funkcję Launch Control.

Inteligentny napęd na wszystkie koła nowego BMW M340d xDrive Limuzyna i nowego BMW M340d xDrive Touring, z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym w skrzyni rozdzielczej zapewnia w pełni adaptacyjny rozdział napędu na przednią i tylną oś. Układ BMW xDrive powiązany z systemem DSC (Dynamic Stability Control) w ułamkach sekundy precyzyjnie reaguje na zmieniające się sytuacje na drodze, gwarantując maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy we wszystkich warunkach pogodowych i drogowych, a także podczas ekstremalnie sportowej jazdy. Większe przeniesienie napędu na tył zapewnia typowe dla BMW wrażenia z jazdy i jest szczególnie odczuwalne w trybach Sport i Sport+.

Standardowo oferowany jest sportowy mechanizm różnicowy M skomunikowany zarówno z układem DSC, jak i napędem na wszystkie koła. W pełni adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego w odpowiedni sposób redukuje różnice obrotów między kołem po wewnętrznej i po zewnętrznej stronie zakrętu, poprawiając zwinność i właściwości jezdne podczas sportowego pokonywania zakrętów. Umożliwia na przykład bardzo dynamiczne przyspieszanie na wyjściu z zakrętu. Przy różnej przyczepności na prawym i lewym tylnym kole sportowy mechanizm różnicowy M poprawia trakcję i stabilność jazdy, zapobiegając poślizgowi koła o mniejszej przyczepności.

Elementy stylistyczne M

Pas przedni, progi i tył obu modeli podporządkowane są funkcjom dopływu powietrza i aerodynamiki. Nowe BMW M340d xDrive Limuzyna ma również spojler tylny M w kolorze karoserii. Inne charakterystyczne elementy stylistyczne w obu modelach to atrapa chłodnicy BMW ze stylizowaną siatką oraz trapezowe końcówki rur wydechowych.

Ekskluzywny wygląd obu modeli BMW M to również zasługa błyszczących elementów BMW Individual Shadow Line oraz utrzymanych w metalizowanym kolorze Cerium Grey lusterek zewnętrznych, wstawek we wlotach powietrza w przednim zderzaku, obramowania i powierzchni czołowych listew grilla, osłon końcówek wydechu oraz oznaczenia modelu.

W kabinie wyróżniają się sportowe fotele przednie obite są tapicerką M z Sensateku i Alcantary z kontrastującym pikowaniem w kolorze niebieskim. Sportowy charakter wnętrza zapewnia również antracytowa podsufitka BMW Individual, kierownica skórzana M z przyciskami wielofunkcyjnymi i łopatkami zmiany biegów, pedały M, dywaniki M i listwy ozdobne z aluminium Tetragon z listwami akcentowymi w perłowym chromie.

 To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty