Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Genewa 2020. Triggo. Polski samochód zadebiutuje na targach w Genewie

Mariusz Michalak
Triggo W przyszłym tygodniu na targachmotoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy w historii tych targów pojazd zaprojektowany i zbudowany w całości w Polsce. Produkcja auta rozpocznie się w 2021 roku.Fot. materiały prasowe
Triggo W przyszłym tygodniu na targachmotoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy w historii tych targów pojazd zaprojektowany i zbudowany w całości w Polsce. Produkcja auta rozpocznie się w 2021 roku.Fot. materiały prasowe
W przyszłym tygodniu na targach motoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy w historii tej imprezy pojazd zaprojektowany i zbudowany w całości w Polsce. Produkcja auta rozpocznie się w 2021 roku.

Triggo to dwuosobowy pojazd, który scala zalety mobilności i łatwego parkowania jednośladów z bezpieczeństwem i komfortem znanym z samochodów osobowych. Dzięki zastosowaniu innowacyjnego mechanizmu umożliwiającego zmianę geometrii przedniego zawieszenia, pozwala kierowcy ominąć korki. Przednia oś pojazdu jest dynamiczna – w zależności od potrzeby zwęża się i rozszerza, dzięki czemu Triggo swobodnie porusza się między pasami ruchu zajętymi przez samochody i płynnie pokonuje trasę nawet wtedy, kiedy na drodze jest korek. Nadwozie pojazdu zaprojektował Sebastian Nowak, odpowiedzialny za scenografię do serii Wiedźmin czy projektowanie pojazdów do gry Cyberpunk 2077.

Triggo W przyszłym tygodniu na targachmotoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy
Triggo

W przyszłym tygodniu na targachmotoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy w historii tych targów pojazd zaprojektowany i zbudowany w całości w Polsce. Produkcja auta rozpocznie się w 2021 roku.

Fot. materiały prasowe

Samochód posiada dwa tryby jazdy: drogowy i manewrowy. W trybie drogowym szerokość przedniej osi wynosi 148 cm, a prędkość maksymalna to 90 km/h. Drugi, to tryb manewrowy, w którym przednie zawieszenie zwęża się do zaledwie 86 cm, upodobniając Triggo do motocykla. Tutaj prędkość ze względu na bezpieczeństwo użytkowników jest ograniczona do 25 km/h. Prowadzenie nie wymaga umiejętności wykraczających ponad kierowanie standardowego samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki temu rozwiązaniu poruszanie się w zatłoczonych aglomeracjach miejskich może skrócić się nawet pięciokrotnie, a uciążliwe korki nie będą już dla nas przeszkodą w dotarciu do celu.

– Mamy nadzieję, że debiut na targach pozwoli nam pokazać Triggo światu i nawiązać kontakty z zagranicznymi klientami. Chcemy, by Triggo jako pierwszy pojazd polskiej produkcji stał się rozpoznawalny nie tylko w kraju, lecz także na świecie. W Genewie pokażemy czwartą serię prototypów, które są już przedprodukcyjnymi wersjami pojazdu. Posiadają one pełną funkcjonalność wyrobu końcowego. Pod koniec 2020 roku pojazdy z tej serii będą brały udział w działaniach pilotażowych prowadzonych wraz z dostawcami usług Mobility-as-a-Service – mówi pomysłodawca pojazdu, prezes zarządu Triggo S.A., Rafał Budweil, który na pomysł powołania Triggo do życia wpadł podróżując codziennie w miejskich korkach.

Pojazd od początku był projektowany i dostosowywany do wymogów świadczenia usług automatycznego wynajmu. Mieszkańcy dużych miast coraz częściej chcą korzystać z samochodów wtedy, kiedy ich potrzebują. Fakt posiadania auta nie jest dla nich aż tak istotny, jak w przypadku obszarów poza miastem. Triggo w przyszłości umożliwi im oderwanie się od konieczności ponoszenia zbędnych kosztów związanych z posiadaniem własnego auta, jak ubezpieczenie czy naprawy. Co najważniejsze, zaoszczędzi dla nich czas dotąd marnowany w korkach i na poszukiwaniu miejsca do zaparkowania. Wprowadzenie Triggo do komercyjnego użytku przewidywane jest w 2021 roku.

Triggo W przyszłym tygodniu na targachmotoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy
Triggo

W przyszłym tygodniu na targachmotoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2020 zadebiutuje polski samochód elektryczny Triggo. To pierwszy w historii tych targów pojazd zaprojektowany i zbudowany w całości w Polsce. Produkcja auta rozpocznie się w 2021 roku.

Fot. materiały prasowe

W samochodzie zastosowano system baterii wymiennych, co pozwala na szybkie doładowanie pojazdu bez konieczności budowania drogiej infrastruktury ładowania, ograniczając ją do paru punktów zbiorczych rozlokowanych w strategicznych miejscach miasta. Gdy bateria w danym pojeździe ulegnie wyczerpaniu, system powiadomi o tym odpowiednie służby, które dostarczą naładowany akumulator na miejsce i będą w stanie wymienić go w parę minut. Triggo ma także system drive-by-wire, dzięki któremu jest sterowany w pełni cyfrowo.

– Triggo można porównać do robota, a samo sterowanie cyfrowe dostarcza wielu nowych możliwości idealnie wpisujących się w potrzeby rynku nowej mobilności miejskiej. Podwozie o zmiennej geometrii to nasze autorskie rozwiązanie. Chronimy je patentami nie tylko w kraju, lecz także na największych rynkach światowych w Japonii, Korei, USA, Chinach oraz krajach Unii Europejskiej. Dzięki temu możemy zaproponować produkt unikatowy na skalę światową. Globalna ochrona patentowa w krajach najbardziej rozwiniętych gospodarczo pozwala nam na ekspansję na rynki zagraniczne i dostarczenie pojazdu wszędzie tam, gdzie wystąpi zapotrzebowanie. Mamy silną ambicję uczynić z Triggo polski hit eksportowy – dodaje Budweil.

W planach rozwoju mieści się szybkie zaimplementowanie w Triggo funkcjonalności „platooning” – umożliwiającej półautomatyczne przebazowanie kilku pojazdów przez jednego „ludzkiego” kierowcę. W dalszej perspektywie Triggo będzie wykorzystywane do świadczenia usług robotaxi, pozwalających automatycznie udostępniać pojazdy zawsze i dokładnie tam, gdzie potrzebują ich użytkownicy.

Od miesiąca prototypy Triggo można spotkać na ulicach Warszawy w ramach prowadzonych intensywnie przedhomologacyjnych testów drogowych. Twórcy zapowiadają, że niebawem pojazdy staną się stałym elementem miejskiego pejzażu nie tylko polskiej stolicy.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty