Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Geometria kół wpływa na bezpieczeństwo, a nawet zużycie paliwa

Data publikacji: Autor: Czesław Wachnik

Geometria kół a bezpieczeństwo na drodze. Poradnik Źle ustawiona zbieżność kół może być niebezpieczna podczas jazdy, szczególnie przy niekorzystnych warunkach drogowych np. mokrej jezdni. Wtedy to bardzo szybko możemy znaleźć się w rowie.

Ale brak zbieżności, to też groźba uszkodzenia niektórych elementów samochodu. Dlatego minimum raz w roku, powinniśmy dokonać pełnej kontroli zawieszenia kół. Mimo, że takie badanie nie jest obowiązkowe. Praktyka pokazuje jednak, że o sprawdzeniu zbieżności myślimy dopiero wtedy, gdy z pojazdem dzieje się coś niepokojącego. Najprościej czujemy, że auto ściąga na prawo lub w lewo, mamy problemy z kierownicą itp. O ile zjawisko to zostało poprzedzone wjechaniem w dziurę czy uderzeniem w krawężnik chodnika, wtedy udajemy się do warsztatu.

Redakcja poleca:

Uwaga kierowcy. Nawet 4200 zł kary za drobne spóźnienie
Opłata za wjazd do centrum miasta. Nawet 30 zł
Kosztowna pułapka w którą wpada wielu kierujących

Tymczasem okazuje się, że ustawienie kół, może zmienić się w trakcie normalnej eksploatacji. To konsekwencja normalnego zużywania się elementów zawieszenia jak łożysk kół, przegubów drążków układu kierowniczego czy nawet tulei. Dlatego w trakcie okresowego badania diagnostycznego, trzeba sprawdzić zbieżność kół. Ma ona duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.

O czym należy pamiętać?
– Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, gdyż na naszych dziurawych drogach one właśnie ulegają rozregulowaniu – tłumaczy inż. Andrzej Podbucki, kierownik serwisu autoryzowanego dilera Volkswagena Kim w Świebodzinie i Gorzowie Wlkp. I dodaje on: - W polskich warunkach konieczne jest sprawdzenie geometrii kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. A najlepiej zrobić to teraz, czyli wiosną. I co też ważne, kupując używany samochód, jedną z pierwszych czynności obok wymiany oleju, powinno być właśnie udanie się do serwisu, by tam sprawdzono zbieżność. To niewielki wydatek, a właściwa geometria kół przednich, poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem ogumienia – przekonuje nasz rozmówca.

Co i kiedy trzeba sprawdzić?
Najważniejsze w geometrii kół są takie wartości jak:
- kąt pochylenia,
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,
- zbieżność kół.

Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, wpływa na stabilność i sterowalność pojazdu w trakcie jazdy. O niestabilności pojazdu decyduje nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy. Poprawna zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia. Nieprawidłowe ustawienie kół powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

- A co z kołami tylnymi - pytamy? - Tutaj jest podobnie. Też mamy do czynienia z kątem pochylenia oraz zbieżnością kół. Pojawia się jednak dodatkowy parametr: geometryczna oś jazdy, czyli potocznie mówiąc kierunek, w którym chciałaby się poruszać oś tylna pojazdu. Pożądanym ustawieniem kół osi tylnej jest takie, aby oś geometryczna jazdy pokrywała się z osią geometryczną podwozia, czyli aby samochód jechał prosto. - odpowiada Iiżynier Podbucki. Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić geometrię oraz przynajmniej raz w roku. Czynność tę zlecamy wyspecjalizowanemu warsztatowi, który jest wyposażony w odpowiedni do tego sprzęt.

Cechy charakterystyczne dla zbieżności:

- Koła przednie
Zwiększenie rozbieżności:
* zwiększa się temperatura ogumienia, co wpływa na szybsze zużycie,
* minimalnie spada prędkość maksymalna,
* polepsza się stabilność prowadzenia pojazdu na odcinkach prostych.
Zmniejszenie rozbieżności:
* polepsza się stabilność na zakrętach,
* mniej zużywają się opony,
* odczuwamy gorsza stabilność jazdy na prostych odcinkach.

- Koła tylne
Zmniejszenie zbieżności:
* pogorszenie stabilność jazdy,
* niższe zużycie opon,
Zwiększenie zbieżności:
* poprawa stabilności jazdy,
* wzrost temperatury i zużycia opon,
* minimalny spadek prędkości jazdy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości