Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorące espresso prosto z Włoch

Maciej Pobocha
Fot. Daniel Nowakowski: Przy tworzeniu nadwozia styliści podobno inspirowali się modelem 8C Competizione
Fot. Daniel Nowakowski: Przy tworzeniu nadwozia styliści podobno inspirowali się modelem 8C Competizione
Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo jest jak dobra kawa – mała, mocna i potrafi podnieść ciśnienie krwi.

Fot. Daniel Nowakowski: Przy tworzeniu nadwozia styliści podobno inspirowali się modelem 8C Competizione
Fot. Daniel Nowakowski: Przy tworzeniu nadwozia styliści podobno inspirowali się modelem 8C Competizione

O tym, że Włosi potrafią projektować piękne samochody, przekonywać chyba nikogo nie trzeba. Nadwozia Maserati czy Ferrari to istne dzieła sztuki. Alfy Romeo też mają w sobie to coś, dzięki czemu niemieckie czy japońskie auta wyglądają przy nich… nudno.

MiTo z pewnością nie jest nudna. Przy tworzeniu nadwozia najmniejszej z Alf, styliści podobno inspirowali się modelem 8C Competizione. Do jego kształtów nawiązują przetłoczenia maski, reflektory i światła tylne oraz przedni zderzak. Czy MiTo jest piękna? To kwestia gustu. Na pewno zwraca uwagę.

Fot. Daniel Nowakowski: Najmniejszą Alfę Romeo zbudowano na płycie podłogowej Fiata Grande Punto
Fot. Daniel Nowakowski: Najmniejszą Alfę Romeo zbudowano na płycie podłogowej Fiata Grande Punto

Samochód zbudowano na płycie podłogowej Fiata Grande Punto. Nazwa MiTo jest skrótem od nazw dwóch miast: Mediolanu (Milano) i Turynu (Torino). W pierwszym z nich samochód został zaprojektowany, a w drugim jest produkowany.

Nowoczesne wnętrze może się podobać. Materiały tapicerskie i plastiki są przyzwoitej jakości, a do ich montażu trudno mieć większe zastrzeżenia. Sportowy charakter podkreślają głębiej osadzone zegary i wstawki z aluminium. Z przodu siedzi się

Fot. Daniel Nowakowski: Jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń
Fot. Daniel Nowakowski: Jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń

wygodnie, a mocno wyprofilowane fotele dobrze podtrzymują ciało w zakrętach. Z tyłu brakuje miejsca na nogi.

Bagażnik ma pojemność 270 l. Jego próg znajduje się dużo wyżej niż podłoga, w efekcie czego pakując bagaże trzeba się mocno schylać, co jest niewygodne.

W MiTo zastosowano system D.N.A. (skrót od Dynamic, Normal, All Weather), działającego na silnik, hamulce, układ kierowniczy, zawieszenie i skrzynię biegów. W zależności od

Fot. Daniel Nowakowski: System D.N.A. wpływa na pracę działającego na silnika, hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia i skrzyni biegów
Fot. Daniel Nowakowski: System D.N.A. wpływa na pracę działającego na silnika, hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia i skrzyni biegów

sytuacji na drodze i stylu jazdy, kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy układu: sportowy (Dynamic), miejski (Normal) i All Weather, zalecany przy słabej przyczepności (np. podczas opadów deszczu czy śniegu).

W ustawieniu Dynamic układ stabilizacji toru jazdy reaguje z pewnym opóźnieniem. Dodatkowo zmniejsza się wspomaganie kierownicy, silnik żwawiej reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a elektronicznie systemy zapewniają lepszą kontrolę przyspieszenia w linii prostej. MiTo staje się ostrzejsza, a kierowca ma większą kontrolę nad samochodem. To właśnie to, czego oczekuje się od prawdziwej Alfy Romeo.

W trybie Normal wszystkie układy działają w ustawieniach neutralnych, a auto wyraźnie traci wigor. Wybierając All Weather należy oczekiwać wcześniejszej ingerencji układu stabilizacji toru jazdy i lepszej kontroli hamowania, co ma zapewnić właściwą przyczepność na śliskiej

Fot. Daniel Nowakowski: Bagażnik MiTo ma pojemność 270 l
Fot. Daniel Nowakowski: Bagażnik MiTo ma pojemność 270 l

nawierzchni.

Wyboru trybów systemu D.N.A dokonuje się przełącznikiem umieszczonym powyżej dźwigni zmiany biegów.

Za zwiększenie bezpieczeństwa jazdy odpowiada m.in. elektroniczny system Q2. Działa on podobnie do blokady mechanizmu różnicowego. Podczas pokonywania łuku i na śliskiej nawierzchni, przyhamowanie koła o słabej przyczepności.

Dość twarde zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że szybka jazda MiTo jest przyjemna. Samochód pewnie trzyma się drogi i łatwo nim manewrować. Jeśli dodatkowo wybierzemy tryb Dynamic, możemy spodziewać się niemal sportowych wrażeń.

Testowany egzemplarz napędzał najmocniejszy, turbodo-ładowany silnik 1,4 l/155 KM, zapewniający MiTo niezłe osiągi. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 8 sekundach, a wskazówka szybkościomierza zatrzymuje się dopiero na 215 km/h. Dźwięk pracy silnika i układu wydechowego jest przyjemny dla ucha, o ile ktoś lubi mocniejsze, basowe brzmienie. Zanotowane przez nas zużycie paliwa wyniosło w mieście 9,2 - 9,4 l/100 km.

6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, chociaż biorąc pod uwagę sportowy charakter małej Alfy, mogłaby mieć nieco krótszy skok przełożeń.

Ceny Alfy MiTo 1.4 turbo zaczynają się od 67 900 zł.

**więcej zdjęć Alfy Romeo MiTo w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty