Grand Cherokee kontra Rexton
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Za produkt dobrej marki trzeba zapłacić, gdyż jest ona gwarantem wysokiej jakości i renomy. Produkty mniej znane są znacznie tańsze, co nie zawsze znaczy, że gorsze. Taka prawidłowość dotyczy również motoryzacji.
Prekursor aut rekreacyjno-terenowych Jeep czerpie teraz zyski z długoletniej tradycji. Najnowszy Grand Cherokee napędzany wysokoprężnym silnikiem 3,0 CRD o mocy 218 KM kosztuje 205 300 zł i za tę cenę mamy nie tylko logo Jeep, ale
także sprawdzone rozwiązania techniczne i bogate wyposażenie seryjne. Koreańska firma SsangYong takiej tradycji nie ma i jeśli nawet wykorzystuje licencyjne podzespoły Mercedesa, to mało kto o tym wie. Rexton napędzany dieslem 2,7 Xdi o mocy 165 KM kosztuje 142 900 zł. Tanio?
Cechy szczególne
Pod względem wielkości nadwozia Grand Cherokee i Rexton są niemal identyczne. Podstawowa różnica jest niewidoczna z zewnątrz. Jeep ma nadwozie samonośne, a Rexton oparte na
ramie. Trudno jednoznacznie rozsądzić, które rozwiązanie jest lepsze, ponieważ każde ma zalety i wady. W każdym razie większość pojazdów tego segmentu ma nadwozia samonośne. Kolejna ważna różnica dotyczy sposobu przeniesienia napędu – Jeep ma napęd stały na obie osie, a Rexton – dołączalny. W obu pojazdach kabina pasażerska jest przestronna, chociaż w Cherokee miejsca nad głową jest
mniej niż w SsangYongu. W Jeepie zwracają uwagę bardzo wygodne elektrycznie regulowane fotele z długimi siedziskami. Design wnętrza Jeepa jest nowoczesny i ładnie łączy tradycję marki z europejskimi wpływami stylistycznymi. Równie czytelna jest tablica przyrządów Rextona, jednak można zauważyć
wyraźne wpływy wzornictwa azjatyckiego z licznymi wstawkami z materiałów imitujących drewno. Bagażniki obu aut są ogromne – w Jeepie 978 l, a w Rextonie – 935 l.
Silniki
Jeepa Grand Cherokee napędza 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny w układzie V, który z
pojemności 3,0 l osiąga 218 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, zasilany jest układem common rail i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. SsangYong unowocześnił 5-cylindrowego, 20-zaworowego diesla Mercedesa, który z pojemności 2,7 l osiąga moc 165 KM. Ta jednostka napędowa
jest również zasilana układem common rail i łączona z manualną lub, za dopłatą, z automatyczną skrzynią przekładniową. My jeździliśmy Rextonem z 5-biegową skrzynią manualną. Bardziej oszczędnym pojazdem okazał się SsangYong, który zużywa średnio o 2 l paliwa mniej na 100 km od Jeepa. W mieście zużycie paliwa auta amerykańskiego może dochodzić do 14 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Dużemu pojazdowi łatwiej poruszać się po naszych kiepskich drogach i Jeep oraz SsangYong oferują dość wysoki komfort jazdy po asfalcie. Nowy układ zawieszenia Jeepa w tych warunkach sprawdza się znakomicie, a automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu. Szybszym autem jest Grand Cherokee ze względu na zdecydowanie
mocniejszy silnik. Dynamika tego pojazdu jest jak najbardziej zadowalająca. Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, np. w deszczu pewniejszy w prowadzeniu jest Jeep, gdyż ma stały napęd na obie osie (Quadra-Drive II) i seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy ESP. Kierowca Rextona musi wybrać przyciskiem na tablicy przyrządów rodzaj napędu - wyłącznie na tylne koła, stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu kierowane jest na oś przednią. Trzecia możliwość to stały rozdział siły napędowej w proporcji 50:50 z wykorzystaniem reduktora, przydatny podczas jazdy w trudnym terenie. Jadąc Jeepem po bezdrożach, można dźwignią włączyć przełożenie terenowe z reduktorem. Ze względu na konstrukcję ramową Rexton szczególnie nadaje się do jazdy w rzeczywiście złym terenie.
Podsumowanie
Jeepa Grand Cherokee można uznać za pojazd dojrzalszy konstrukcyjnie od SsangYonga i to nie kierując się zacnością marki. Świadczy o tym skuteczniejszy układ hamulcowy czy nowocześniejszy układ przeniesienia napędu. Pojazd koreański ma również zalety, jak znacznie niższą cenę czy mniejsze zużycie paliwa.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Jeep Grand Cherokee |
SsangYong Rexton |
Przestronność wnętrza |
|
+ |
Silnik |
+ |
|
Poziom hałasu |
|
b.d. |
Hamulce |
+ |
|
Dynamika |
+ |
|
Zużycie paliwa |
|
+ |
Nowoczesność konstrukcji |
Remis |
|
Wyposażenie |
+ |
|
Wybrane dane techniczne:
|
Jeep Grand Cherokee |
SsangYong Rexton** |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika |
V6/24 wysokoprężny |
5/20/wysokoprężny |
Pojemność skokowa (cm3 ) |
2987 |
2696 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) |
218/4000 |
165/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) |
510/1600 |
340/2400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) |
9,0 |
13,2 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) |
7,6 |
10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
200 |
177 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* |
b.d. |
68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) |
40,4 |
42,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) |
978 |
935 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) |
78 |
80 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) |
8,6/13,1 |
7,4/10,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) |
475 x 187 x 178 |
472 x 187 x 176 |
Rozstaw osi (cm) |
278 |
282 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/7 |
3/6 |
Cena (zł) |
205 300 |
142 900 |
* - pomiar wg ADAC
** - wersja z manualną, 5-biegową skrzynią przekładniową
Wyposażenie seryjne:
|
Jeep Grand Cherokee |
SsangYong Rexton Comfort |
Poduszki powietrzne |
6 |
2 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR |
S/S |
S/- |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP |
S |
- |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych |
S/S |
S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka |
S/S |
- |
Centralny zamek |
S |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
Radio z CD |
S |
S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna |
S/- |
-/S |
Tempomat |
S |
- |
s - wyposażenie seryjne
.