Grzechy kierowców

Mariusz Urbanke
Pomimo bogatego wyposażenia aut, kierowcy nie unikają błędów. Powód? To przede wszystkim nadmierna prędkość niedostosowana do przepisów oraz panujących warunków atmosferycznychFot: Archiwum
Pomimo bogatego wyposażenia aut, kierowcy nie unikają błędów. Powód? To przede wszystkim nadmierna prędkość niedostosowana do przepisów oraz panujących warunków atmosferycznychFot: Archiwum
Głównymi przyczynami wypadków są nadmierna prędkość i prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu.

W Polsce mamy ponad 20 mln samochodów, z czego prawie 18 mln to samochody osobowe będące w posiadaniu polskich rodzin.

Pomimo bogatego wyposażenia aut, kierowcy nie unikają błędów. Powód? To przede wszystkim nadmierna prędkość niedostosowana do przepisów oraz panujących
Pomimo bogatego wyposażenia aut, kierowcy nie unikają błędów. Powód? To przede wszystkim nadmierna prędkość niedostosowana do przepisów oraz panujących warunków atmosferycznych
Fot: Archiwum

Większość z nich jest używana nie tylko przez właściciela, ale również przez jego rodzinę - często ludzi młodych i niedoświadczonych.

Fakt ten jest ogólnie znany firmom ubezpieczeniowym, które od kilku już lat nie tylko zwiększyły koszty ubezpieczeń OC dla młodych kierowców, ale również wszystkim kierowcom zadają pytania, czy choćby okazyjnie ubezpieczanym samochodem będzie jeździł młody kierowca.

Trudno im się dziwić, gdyż młodzi kierowcy nadal odpowiedzialni są za jedną trzecią wypadków samochodowych w Polsce. To bardzo dużo zwłaszcza, że przedziałem wiekowym używanym w statystykach policyjnych jest zaledwie kilka lat - od 18 do 24 roku życia. Nadmierna prędkość, wyprzedzanie na trzeciego, jazda po poboczu - to tylko niektóre z zachowań młodych kierowców możliwe do zaobserwowania na drodze. - Patrząc na statystyki można powiedzieć, że głównymi przyczynami wypadków są nadmierna prędkość, nieustępowanie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie oraz prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu - wylicza podinspektor Włodzimierz Mogiła z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Katowicach. - W Polsce ginie 10 osób na 100 wypadków i jest to trzy razy więcej niż wynosi średnia europejska. Jest to najwyższy wskaźnik śmiertelności w wypadkach drogowych w UE.

Wynika to nie tylko z faktu, że nadal jeździmy samochodami wiekowymi, które nie chronią nas zbyt dobrze - w wielu nie ma nawet poduszek powietrznych - ale przede wszystkim z niedostosowania prędkości i stylu jazdy do warunków drogowych. Niezachowanie odstępu między pojazdami, wymuszanie pierwszeństwa, wyprzedzanie w niebezpiecznych miejscach, często na trzeciego - oto dlaczego ludzie giną na drogach. - Dotyczy to szczególnie młodych kierowców, według danych GUS-u aż czterokrotnie większa umieralność mężczyzn w wieku od 20 do 24 lat, w stosunku do umieralności kobiet w tym samym przedziale wiekowym, jest spowodowana głównie przez śmiertelne wypadki drogowe w Polsce - podkreśla nasz ekspert.
W większości samochodów prowadzonych przez młodych znajduje się po kilku pasażerów, co może prowadzić do dużej liczby poszkodowanych, jeśli dojdzie do wypadku. - Trzeba opanować emocje, a prędkość dostosować do przepisów oraz panujących warunków atmosferycznych - podsumowują trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty