Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Gwiazdka nie tylko z nieba

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Euro-NCAP: Czołowe, niesymetryczne najechaniu samochodu z prędkością 64 km/h na odkształcalną, prostopadłościenną  przeszkodę znajdującą się po stronie kierowcy i przesuniętą o 40 procent w stosunku do osi symetrii pojazdu (tzw. offset). Na zdjęciu F W zakresie bezpieczeństwa producenci samochodów zrobili rzeczywiście bardzo dużo.

Producenci samochodów utrzymują, że oferują auta ekologiczne i bezpieczne. To przesada, ale w zakresie bezpieczeństwa zrobiono rzeczywiście bardzo dużo.

 Fot. Euro-NCAP: Czołowe, niesymetryczne najechaniu samochodu z prędkością 64 km/h na odkształcalną, prostopadłościenną
przeszkodę znajdującą się po stronie kierowcy i przesuniętą o 40 procent w stosunku do osi symetrii pojazdu (tzw. offset). Na zdjęciu F

Bezpieczeństwo przestało być chwytem reklamowym Volvo, które pierwsze wprowadziło seryjne pasy bezpieczeństwa. Teraz już każdy producent stara się przekonać klientów, że wytwarza auta bezpieczne.

 

Bezpieczeństwo czynnie i bierne

 

Szeroko propagowane testy zderzeniowe sprawdzają przede wszystkim odporność struktury nadwozia samochodu na Fot. Euro-NCAP: Schemat zderzenia czołowego. odkształcenia spowodowane kolizją. Jest to tzw. bezpieczeństwo bierne. Należy jednak dążyć, by do kolizji w ogóle nie dochodziło, w czym pomagają sterowane elektronicznie układy wspomagające, stanowiące elementy bezpieczeństwa czynnego. Najbardziej rozpowszechnione to: układ ABS, który umożliwia kierowalność pojazdu podczas hamowania, ASR - zapobiega poślizgowi kół napędzanych, a najbardziej rozbudowany układ ESP samoczynnie stabilizuje tor jazdy. W Niemczech co drugi nowy samochód wyposażonyFot. Euro-NCAP: Zderzenie boczne - samochód zostaje najechany z boku przez wózek o odkształcalnej części przedniej w kształcie prostopadłościanu. Prędkość wózka wynosi 50 km/h. jest seryjnie w system ESP, we Francji – co piąty, we Włoszech – co ósmy, a w Wielkiej Brytanii – co dwunasty. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów zobowiązało się, że od połowy 2004 r. wszystkie małe pojazdy sprzedawane w Unii Europejskiej będą wyposażone seryjnie w systemy ABS i Fot. Euro-NCAP: Schemat zderzenia bocznego. ASR. Jak na razie dotyczy to tzw. starych członków Unii.

 

Testy zderzeniowe

 

Zrzeszenie Euro-NCAP opracowało procedury testów zderzeniowych, którym poddaje wprowadzane na rynek nowe i zmodernizowane modele samochodów osobowych różnych segmentów rynkowych. Ich wyniki są publikowane w postaci liczby gwiazdek, na którą przelicza się uzyskiwane podczas prób punkty. Euro-NCAP to niezależne zrzeszenie europejskich organizacji rządowych i konsumenckich.Fot. Euro-NCAP: Uderzenie w słup - badane auto jest zamontowane na wózku, który najeżdża prostopadle na stalowy słup o średnicy 25,4 cm. Prędkość zderzenia wynosi 29 km/h.

 

Pierwszy z testów polega na czołowym, niesymetrycznym najechaniu samochodu na odkształcalną, prostopadłościenną  przeszkodę znajdującą się po stronie kierowcy i przesuniętą o 40 procent w stosunku do osi symetrii pojazdu (tzw. offset). Odzwierciedla to warunki typowej kolizji dwóch nadjeżdżających z przeciwnych kierunków aut. Prędkość zderzenia wynosi 64 km/h. Wewnątrz badanego auta są Fot. Euro-NCAP: Schemat uderzenia w słup. umieszczone cztery manekiny typu Hybrid III, dwa na przednich i dwa na tylnych siedzeniach. 

 

W drugim z testów samochód zostaje najechany z boku przez wózek o odkształcalnej części przedniej w kształcie prostopadłościanu. Prędkość wózka wynosi 50 km/h. Na miejscu kierowcy jest umieszczony manekin typu  EuroSID-1, z tyłu siedzą dwa manekiny odpowiadające wymiarami Fot. Honda: Badanie obrażenia nóg i głowy osoby dorosłej i dziecka potrąconych przez samochód poruszający się z prędkością 40 km/h. dwójce dzieci. 

 

Trzeci test symuluje boczne uderzenie w słup, a jego wyniki stanowią miarę stopnia ochrony głowy kierowcy. Badane auto jest zamontowane na wózku, który najeżdża prostopadle na stalowy słup o średnicy 25,4 cm. Prędkość zderzenia wynosi Fot. Euro-NCAP: Charakterystyczne miejsca zetknięcia ciała ze zderzakiem, pasem przednim, pokrywą silnika, szybą i słupkami. 9 km/h. Jedyny manekin, typu EuroSID-1, jest zainstalowany za kierownicą.

 

Bezpieczeństwo pieszych

 

W testach Euro-NCAP sprawdza się też poziom bezpieczeństwa pieszych, padających ofiarą wypadków. Badaniu podlegają obrażenia nóg i głowy, zarówno osoby dorosłej, jak i dziecka, potrąconych przez samochód poruszający się z prędkością 40 km/h. Określa się charakterystyczne miejsca zetknięcia ciała ze Fot. Euro-NCAP: Manekiny odwzorowują budowę ludzkiego ciała, mają stalowy szkielet, aluminiową czaszkę i gumową skórę. Są to skomplikowane aparaty badawcze z czujnikami przyspieszeń (akcelerometry) i odkształceń (tensometry). Jeden manekin kosztuje 100 ty zderzakiem, pasem przednim, pokrywą silnika, szybą i słupkami. Uzyskane punkty przelicza się na gwiazdki.

 

Metodologię testów Euro-NCAP opracowano na podstawie długoletnich badań rzeczywistych wypadków. Manekiny odwzorowują budowę ludzkiego ciała, mają stalowy szkielet, aluminiową czaszkę i gumową skórę. Są to jednak skomplikowane aparaty badawcze z czujnikami przyspieszeń (akcelerometry) i odkształceń (tensometry). Do testów zderzeń czołowych służą manekiny Hybrid III, a bocznych EuroSID-1. Różnią się przede wszystkim konstrukcją klatki Fot. Euro-NCAP: Manekiny imitujące dzieci mają parametry odpowiadające budowie dziecka w wieku 18 i 36 miesięcy. piersiowej i zastosowanymi czujnikami, które mierzą odmienne siły i przyspieszenia. EuroSID-1 nie ma dłoni ani przedramion, a jego ręce kończą się na łokciach. Manekiny imitujące dzieci mają parametry odpowiadające budowie dziecka w wieku 18 i 36 miesięcy. Koszt jednego manekina wynosi ok. 100 tys. funtów szterlingów.

 

Propaganda bezpieczeństwa

 

Wyniki testów Euro-NCAP są często wykorzystywane w kampaniach reklamowych, jednak pomiary te należy traktować ze spokojem. Tak naprawdę bezpieczeństwa nie można zmierzyć. Z punktu widzenia producenta „samochód bezpieczny” to taki, który spełnia przewidziane prawem normy i przepisy w tym zakresie. Nie jest dziś problemem zaprojektowanie auta, które uzyska w teście Euro-NCAP 5 gwiazdek. W istniejących konstrukcjach pojazdów brakujący punkt do maksymalnej ilości gwiazdek można uzyskać przez dodanie lampki sygnalizującej zapięcie pasów bezpieczeństwa. A przecież dodanie lampki nie zmieniło struktury nadwozia pojazdu.

 

To dobrze, że samochody muszą spełniać coraz ostrzejsze normy w zakresie bezpieczeństwa biernego, czego dowodzą testy zderzeniowe. Coraz więcej oferowanych u nas nowych aut ma standardowo montowany układ ABS, co również cieszy. Nie warto jednak ulegać przekonaniu, że jedziemy samochodem bezpiecznym, gdyż takiego nie ma. Najważniejszym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jest sam kierowca. 

 

Wyniki testów zderzeniowych organizacji Euro-NCAP:

 

Marka/model Rok wykonania testu Ochrona pasażerów Ochrona pieszych Ochrona dzieci
Lexus GS 300 2005 5 2 4
Peugeot 1007 2005 5 2 3
Suzuki Swift 2005 4 3 3
Honda FR-V 2005 4 3 3
Fiat Panda 2004 3 1 2
Hyundai Getz 2004 4 1 4
Kia Picanto 2004 3 1 4
Honda Jazz 2004 4 3 3
VW Golf V 2004 5 3 4
Opel Astra III 2004 5 1 4
Ford Focus II 2004 5 2 4
Citroen C4 2004 5 3 4
BMW serii 1 2004 5 1 3
Citroen C5 2004 5 1 3
Peugeot 407 2004 5 2 4
BMW serii 5 2004 4 1 4
Audi A6 2004 5 1 4
VW Touareg 2004 5 1 4
Seat Altea 2004 5 3 4
Toyota Corolla Verso 2004 5 2 4
Fiat Doblo 2004 3 1 3
 Źródło Euro-NCAP

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • radek (gość)

    Suzuki Swift wychodzi bardzo wysoko i nie tylko jeśli chodzi o bezpieczeństwo o własny tyłek ale i o innych.I nie jest tak drogie jak Lexus.

  • ax (gość)

    http://www.euroncap.com/ tylko nie wiem czemu w domenie .com i czemu tylko po angielsku a tu wersja na amerykę http://www.iihs.org/ - .org znaczy w domenie organizacji nie komercyjnych ;)

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości