Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Gwiazdy motocyklowego rynku

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Fot. Harley-Davidson Najtańsze motocykle klasy 125 ccm kosztują w Polsce kilka tysięcy złotych i one sprzedają się najlepiej. Za najdroższe, najmocniej rozpalające zmysły, trzeba zapłacić od 120 000 zł wzwyż.

Fot. Harley-DavidsonNa tle innych państw Starego Kontynentu, polski rynek motocyklowy nie jest typowy. Przede wszystkim dlatego, że liczba sprzedawanych w naszym kraju maszyn o pojemnościach powyżej 50 ccm nie jest rażąco niska w stosunku do potencjału, jaki ma 40-milionowy kraj w sercu Europy. Po części wynika to z faktu, że siła nabywcza polskiego społeczeństwa wciąż jest daleka od tej, jaką mają mieszkańcy Europy Zachodniej, a zaoszczędzone lub pozyskane w formie kredytów pieniądze chętniej przeznaczane są na samochody, zapewniające transport całym rodzinom. Tak jak w przypadku aut znacznie większym powodzeniem cieszą się motocykle używane, których rejestruje się w naszym kraju kilkakrotnie więcej niż nowych, oferowanych w firmowych salonach.

Ważnym czynnikiem hamującym zakup jednośladów jest ich bezpieczne parkowanie. Wiele osób mieszkających w blokowiskach nie decyduje się na zakup nowego motocykla ze względu na brak garaży czy boksów. Pozostawione pod chmurką pojazdy często padają łupem złodziei albo są dewastowane przez wandali. Właściciele parkingów strzeżonych nie zawsze są chętni do przyjmowania motocykli, ale to na szczęście powoli się zmienia. Nadzieję na ożywienie sprzedaży daje też fakt, że coraz więcej potencjalnych nabywców mieszka w zamkniętych, strzeżonych osiedlach albo we własnych domach pod miastem. W takich przypadkach bezpieczne przechowywanie jednośladu nie jest problemem.

Postęp widać też w polskiej ofercie motocykli, jaką importerzy jednośladów kuszą polskich klientów. Widząc, ze rynek jest coraz bardziej wymagający, starają się trafić w gusta każdego niemal odbiorcy. Liczba propozycji jest niemal identyczna z cennikami przygotowanymi dla państw zachodnioeuropejskich. Jeszcze 10 lat temu w Polsce oferowano około 430 modeli. Dzisiaj jest ich ponad 650. Wśród nich te najdroższe, za 200 000 – 300 000 zł. To technologiczne cacka o osiągach zapierających dech w piersiach albo giganci prestiżu, legendarni ze względu na markę, komfort, wyposażenie. Pod tym względem osiągnęliśmy już najwyższy, europejski poziom. Miejmy nadzieję, że kiedyś będziemy mogli powiedzieć to samo o sprzedaży.

Trójkołowce z charakterem
Oprócz najdroższych, najmocniejszych i najbardziej prestiżowych jednośladów, w polskiej ofercie znajdują się również niezwykłe pojazdy trójkołowe, zapewniające niesamowite emocje podczas jazdy, zarówno jadącemu, jak i portfelowi w momencie zakupu. Trójkołowce marki Can-Am mają silniki austriackiej firmy Rotax, trzycylindrowe rzędowe (1330 ccm) o mocy 115 KM lub widlaste dwucylindrowe (998 ccm) o mocy 100 KM. Dzięki nim rozpędzają się do 180 km/h. Najdroższa wersja Can-Am Spyder kosztuje 128 100 zł. Potężnego trójkołowca sprzedaje również Harley-Davidson. Model Tri Glide Ultra Classic za 159 000 zł ma dwucylindrowy silnik widlasty o pojemności skokowej 1690 ccm, osiągający moc 87 KM. W przypadku Spydera przyjęto układ konstrukcyjny z dwoma kierowalnymi kołami przednimi i jednym napędzanym kołem tylnym. Harley postawił na jedno kierowalne koło przednie i dwa napędzane koła tylne. Odpowiednio duże rozstawy osi i szeroko rozstawione koła zapewniają odpowiednią stabilność jazdy, nawet przy bardzo dużych prędkościach. Pod tym względem współczesne trójkołowce diametralnie różnią się od tych z końca lat sześćdziesiątych i początku lat siedemdziesiątych, słynących z wywrotności. Za sterami Spydera czy Tri Glide można się poczuć jak na motocyklu, ale prowadzenie tych maszyn w czasie jazdy bardziej przypomina szybkie quady. Oprócz świetnych osiągów, wymienione modele oferują wyjątkowo dobry komfort jazdy na obszernych, świetnie wyprofilowanych kanapach oraz znacznie lepszą niż w motocyklach funkcjonalność – więcej wolnej przestrzeni dla jadących i sporo miejsca na bagaż.

20 najdroższych motocykli w Polsce

20 najdroższych motocykli w Polsce

1. Ducati 1199 Superleggera 279 900 zł
Fot. Ducati 1. Ducati 1199 Superleggera 279 900 zł
Tak wysoka cena sportowego Ducati wynika nie tylko z unikalności tego modelu (wyprodukowano zaledwie 500 egzemplarzy), to również efekt zastosowania w nim technologii niemal żywcem przeniesionych z wyczynu. Superleggera („superlekki”) ma silnik V2 o pojemności 1198 cm3 i mocy 195 KM oraz ramę skorupową (monocoque). Lekkość konstrukcji zawdzięcza szerokiemu wykorzystaniu materiałów, takich jak stopy magnezu, stopy tytanu i włókna węglowe. Masa motocykla gotowego do jazdy wynosi zaledwie 189 kg.

2. Bimota DB 8 Oronero 199 900 zł
Bimota to znany producent elitarnych i wyrafinowanych technicznie motocykli sportowych. Samodzielnie buduje jednoślady i montuje w nich silniki innych firm. W DB8 pracuje V2 z Ducati Diavel o mocy 162 KM. Oronero („czarne złoto”) ma ramę i wahacz z włókien węglowych. Wyprodukowano tylko 10 szt tego modelu.

3. Bimota BB 3 180 000 zł
Fot. Bimota3. Bimota BB 3 180 000 zł
Tworząc BB3 Bimota sięgnęła po czterocylindrowy, rzędowy silnik z BMW S 1000 RR. Powstała w ten sposób niecodzienna mieszanka włoskiej i niemieckiej technologii. Uwagę zwraca nie tylko ogromna moc maksymalna BB3, niemal tak wysoka jak w Superleggera (193 KM), ale również niska masa własna (195 kg).

4. Harley-Davidson Limited CVO 169 100 zł
Najdroższy model Harleya-Davidsona ujmuje potężną sylwetką, elegancją, komfortem i bogatym wyposażeniem, na które składa się między innymi ABS, system nawigacji satelitarnej, tempomat, system audio z najwyższej półki i diodowe reflektory do jazdy dziennej. Nowy silnik V2 Twin Cam o pojemności 1801 cm3 i mocy 98 KM ma głowice cylindrów chłodzone cieczą. Chłodnice zgrabnie wmontowano w osłony nóg.

5. Ducati 1199 Panigale ABS R 139 900 zł
Panigale R to motocykl, na którym bazuje niezwykle droga Superleggera. Oba modele mają nawet silniki o tej samej mocy (195 KM). Ale Panigale jest cięższy i nie ma tak wielu technologicznych nowinek.

5. Ducati 1199 Panigale ABS R 139 900 zł
Fot. Ducati 6. Bimota Tesi Anniversario 133 500 zł
Rewolucyjne zawieszenie przednie ze wzdłużnym wahaczem, to znak rozpoznawczy Bimoty Tesi. To rozwiązanie w dużej mierze decyduje o wysokiej cenie. W wersji Anniversario na cenę wpływa też elitarność modelu, ponieważ został wykonany tylko w 40 egzemplarzach.

7. Honda GL 1800 Gold Wing ABS DeLuxe 130 900 zł
Flagowy krążownik Hondy, jako jedyny seryjny motocykl na świecie, ma poduszkę powietrzną dla kierowcy. W bogatym spisie wyposażenia jest również nawigacja satelitarna, tempomat, ABS i system audio. Sześciocylindrowy silnik typu „boxer” ma moc 118 KM.

8. Harley-Davidson Road King CVO 130 200 zł
Oto bulwarówka łącząca klasyczny wygląd z wysokim komfortem niezbędnym w długich trasach. Ten charakterystyczny model z odsłoniętym filtrem powietrza ma silnik V2 o mocy 101 KM.

9. Bimota DB 11 128 500 zł
Fot. Bimota 9. Bimota DB 11 128 500 zł
Flagowy motocykl Bimoty nie wyróżnia się niczym szczególnym. Ma podobną konstrukcję jak DB8 Italia DB8 Oronero, DB9 Brivido i ten sam silnik o mocy 162 KM. Nieco mocniej rozbudowano w nim owiewki.

10. Harley-Davidson Softail DeLuxe CVO 128 500 zł
W tym modelu elegancki styl retro przeplata się z nowoczesnością, której przykładami są choćby silnik V2 o mocy 91 KM oraz szyba ochronna z zamontowanym w niej systemem nawigacji satelitarnej. Softail DeLuxe wygląda niepozornie, ale to potężna maszyna ważąca ponad 350 kg.

11. Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited Hard Candy Custom 126 500 zł
Ten motocykl, choć nie jest spod znaku CVO, a więc nie pochodzi z oddziału zajmującego się w firmie Harley luksusowymi modyfikacjami, ma wiele elementów podwyższających komfort jazdy. Dotykowy wyświetlacz o przekątnej 6,5 cala, instalacja audio o sporej mocy, nawigacja satelitarna i system multimedialny – to przykłady wyposażenia, które uprzyjemnia długie podróże. A do nich Ultra Limited jest wręcz stworzony. Silnik V2 o pojemności 1690 cm3 ma moc 87 KM i świetnie sprawdza się podczas dłuższych podróży.

12. Bimota Tesi 3D Biposto 125 700 zł
Fot. Bimota 12. Bimota Tesi 3D Biposto 125 700 zł
Tesi to motocykl rewolucyjny, ze względu na zawieszenie przedniego koła. Zamiast widelca zastosowano w nim wzdłużny wahacz. Przydomek „Biposto” nie ma nic wspólnego z podwoziem. Oznacza jedynie możliwość przewożenia 2 osób. Silnik V2 ma moc 98 KM.

13. Bimota DB 8 Italia 125 600 zł
W DB8 Italia, podobnie jak w Oronero, pracuje silnik V2 o mocy 162 KM, znany z Ducati Diavel. Ten model nie ma jednak czarnej tonacji, a typowe dla Bimoty czerwono-białe barwy. Niepowtarzalny wygląd zapewniają drobne detale i elementy podświetlające.

14. Harley-Davidson Breakout CVO 125 100 zł
Ten model ma nieco więcej detali ociekających chromem, ale nie to w nim jest najważniejsze. Istotniejsze jest technologiczne zaawansowanie. Breakout ma elektroniczne sterowanie „gazem” (bez linki) i wałek wyrównoważający redukujący wibracje silnika.   

15. Indian Chieftain 124 500 zł
Indian to legendarna marka, która po upadku wróciła na rynek, a teraz pod skrzydłami koncernu Polaris wytwarza trzy modele. Kształtami nawiązują one do maszyn z lat trzydziestych, gdy Indian był głównym konkurentem Harleya-Davidsona. Nostalgiczny styl widać w kształcie kufrów i błotników. Chieftain to krążownik w stylu retro, ale pełen nowoczesnych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy (oświetlenie diodowe, ABS, obręcze kół z lekkich stopów). Silnik V2 ma 1811 cm3 i moc 84 KM.

16. Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited Two Tone 123 500 zł
Fot. Harley-Davidson 16. Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited Two Tone 123 500 zł
Harleye nie hołdują jedynie tradycji. Świetnie wyposażona Electra Glide Ultra Limited jest tego dowodem i pokazuje postępowość legendarnej marki.

17. BMW K 1600 GTL Exclusive 122 500 zł
To jedyny na świecie seryjny motocykl z rzędowym sześciocylindrowcem o mocy 160 KM. Już ten fakt stawia go w motocyklowej elicie, a przecież K 1600 GTL Exclusive może pochwalić się jeszcze innymi ciekawostkami. Ksenonowy reflektor potrafi doświetlać zakręty a silnik działa bez wkładania kluczyka do stacyjki.

18. Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic Hard Candy Custom 121 200 zł
Electra Glide w swej najbardziej klasycznej odsłonie. Ale to nie oznacza, że brakuje w niej nowoczesnych rozwiązań. Ma chłodzone cieczą głowice cylindrów, chłodnice w osłonach nóg i oświetlenie diodowe.

19. Bimota DB 9 Brivido 120 500 zł
Ten motocykl to uliczny wojownik, zbudowany na bazie modelu DB8. Pozbawiono go owiewek i wyposażono w szeroką kierownicę, pozwalającą szybko manewrować na ulicach miast. Jak na motocykl klasy 1200 cm3 Brivido jest wyjątkowo lekki (189 kg), a przez to bardzo zwrotny. Silnik V2 z Ducati Diavel ma moc 162 KM.

20. Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited Vivid Black 120 200 zł
To czwarta wersja Ultra Limited w pierwszej dwudziestce najdroższych motocykli. Nie różni się znacząco od droższych odmian. W grę wchodzi inna kolorystyka, wyposażenie prezentuje równie wysoki poziom.

Fot. Harley-Davidson

Fot. Harley-Davidson

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości