Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć Artykuł sponsorowany

Hak holowniczy do samochodu. Na co uważać przy jego zakupie i montażu?

Data publikacji: Autor: Materiał partnera zewnętrznego

Dobrze jest mieć hak holowniczy w samochodzie, bo zwiększa on możliwości transportowe naszego pojazdu. Możemy holować przyczepy, towarowe jak i kempingowe. Możemy przewozić rowery na bagażniku montowanym na kuli haka i uciec z zatłoczonego miasta bliżej matki natury, by odetchnąć świeżym powietrzem. Do tego niezbędny będzie bohater naszego tekstu: Pan Hak :)

Fot. materiały partnera zewnętrznego Dobrze jest mieć hak holowniczy w samochodzie, bo zwiększa on możliwości transportowe naszego pojazdu. Możemy holować przyczepy, towarowe jak i kempingowe. Możemy przewozić rowery na bagażniku montowanym na kuli haka i uciec z zatłoczonego miasta bliżej matki natury, by odetchnąć świeżym powietrzem. Do tego niezbędny będzie bohater naszego tekstu: Pan Hak :)
Hak holowniczy

 

Ale co to takiego ten cały hak holowniczy?

Definicja techniczna znajduje się w jedynym aktualnym akcie prawnym, na podstawie, którego haki holownicze są atestowane, a jest nim Regulamin nr 55 EKG ONZ. Otóż haki to „Mechaniczne urządzenia sprzęgające i ich elementy” i oznaczają “wszelkie elementy ramy, części nośnych nadwozia i podwozia pojazdu silnikowego oraz przyczepy, przy pomocy których są one sprzężone, aby stworzyć zespół pojazdów lub pojazdy przegubowe. Należą do nich także części zamontowane na stałe lub odłączane, służące mocowaniu lub obsługiwaniu wyżej wymienionych urządzeń i elementów sprzęgających.” Dosyć jednak nudnych cytatów, trochę wizualizacji. Hak holowniczy to element mechaniczny montowany z tyłu pojazdu, w podłużnice bądź do pasa tylnego, składający się zwykle z belki głównej, wsporników i części dla nas najważniejszej, bo ją widać i ona nam służy: kuli haka. Konstrukcja typowego haka wygląda tak jak na zdjęciu po prawej stronie.

Chcesz zamontować hak i szukasz informacji na ten temat?

Wybór haka holowniczego i odpowiednich akcesoriów z pozoru łatwy często wcale taki nie jest. Trzeba przyznać, że jest to operacja, która spotyka nas tylko raz na jakiś czas, chyba że zmieniamy samochód na nowy a ten haka nie posiada. Tak czy inaczej jeśli nie jesteśmy znawcą motoryzacji to także nasze pojęcie na temat holowniczych aspektów może być słabe. Nie pomaga cała masa niejasnych lub nieprawdziwych informacji, które można znaleźć w internecie nawet na stronach dużych, opiniotwórczych portali! Niestety poradniki, które powinny być nienaganne technicznie i rzetelne są często tworzone przez copywriterów, czyli osoby wspierające marketing internetowy. Nie zawsze związane są one z branżą motoryzacyjną, której niszą są tematy specjalistyczne takie jak haki holownicze.

Jak więc Kowalski ma się w tym wszystkim połapać?

Będzie trudno… ale postanowiłem zebrać najważniejsze kryteria, dzięki czemu wybór może być łatwiejszy i nie wpadniemy na “minę”. W branży haków jest bardzo wiele produktów niskiej jakości, bez homologacji europejskiej lub nawet z fałszywie umieszczoną homologacją. Dlatego warto wybrać dobrego dostawcę.

Według mnie wiedza na temat tych 4 punktów pozwoli Ci uniknąć kłopotów: kto jest producentem haka (1), czy hak ma ważną homologację europejską (2), jaki jest system kuli haka (2) oraz czy sprzedawca haka jest rzetelną firmą o dobrej reputacji na rynku (4). Poniżej rozwinięcie każdego elementu naszej „hakowej” układanki:

ZWRÓĆ UWAGĘ NA PRODUCENTA DANEGO HAKA HOLOWNICZEGO

Bardzo ważne jest, by przy wyborze haka holowniczego sprawdzić informację o producencie i numerze katalogowym haka. Na największym portalu aukcyjnym można filtrować produkty wg producenta i pośród znanych marek na końcu mamy kategorię “Inny”, która jest workiem na wszelkiej maści podróbki, haki niskiej jakości, bez prawdziwej homologacji. Nie ma czegoś takiego jak nieznany producent haka! Wszyscy mają jakąś nazwę, tak? Jeśli producent posiada homologacje europejskie na swoje haki to na pewno marka ma nazwę. Największym wiodącym polskim producentem jest AUTO-HAK ze Słupska a wśród zagranicznych BRINK, WESTFALIA i GDW. Wspomniana polska fabryka haków robi wrażenie:

 

 

Są to zdecydowanie zaufane marki, które od lat cieszą się ogromną popularnością wśród miłośników caravaningu, dalekich podróży i transportu rowerów. Omijajcie wszelkie oferty, gdzie nie ma wyraźnej informacji o producencie i nr katalogowym haka. Jak nie ma numeru haka – nie kupujcie, bo nie wiecie co przyjdzie w paczce. To główna zasada na tym rynku.

POPROŚ O CERTYFIKAT HOMOLOGACJI HAKA HOLOWNICZEGO

 

Hak holowniczy

 

Dobry hak zawsze ma homologację europejską, to nie podlega dyskusji. Po czym ją poznać? Każdy model haka holowniczego, a zazwyczaj jeden hak pasuje tylko do jednego samochodu, musi mieć osobną tzw. homologację typu. Skończyły się czasy znaku bezpieczeństwa B, gdzie taki „certyfikat” uzyskiwało się dla całego katalogu na podstawie jednego modelu. Haki różnią się konstrukcją, więc każda musi być zbadana w laboratorium na stanowisku zmęczeniowym.

Dobrze jest mieć hak holowniczy w samochodzie, bo zwiększa on możliwości transportowe naszego pojazdu. Możemy holować przyczepy, towarowe jak i kempingowe. Możemy przewozić rowery na bagażniku montowanym na kuli haka i uciec z zatłoczonego miasta bliżej matki natury, by odetchnąć świeżym powietrzem. Do tego niezbędny będzie bohater naszego tekstu: Pan Hak :)

Fot. materiały partnera zewnętrznego

 

Homologacja haka jest oznaczona dużą E lub małą literą e, ponadto przy znaku homologacji haka holowniczego widnieje jeszcze numer. Dla Polski jest to numer 20, a dla Niemiec - 1, stąd na znaczkach homologacji stoją takie wartości, jak E20, E1.

Co można zrobić aby uchronić się przed zakupem haka bez homologacji? Nic trudnego, wystarczy sprzedawcę zapytać o certyfikat homologacji, jeśli hak holowniczy jest ze sprawdzonego źródła to sprzedawca bardzo szybko ją prześle. Homologacja daje nam pewność, że hak jest wytrzymały i dedykowany do danego pojazdu, że montowany jest w punkty montażowe przewidziane przez producenta auta.

 

Hak holowniczy

 

WYBIERZ SYSTEM KULI HAKA HOLOWNICZEGO

Wyróżnia się 3 rodzaje haków: z kulą stałą przyspawaną na stałe, z kulą odkręcaną na śruby lub wypinane.

 

Hak holowniczy

Coraz więcej klientów wybiera te ostatnie, bo z takim hakiem nie potrzeba żadnych narzędzi do demontażu kuli haka. Nie ma ryzyka pobrudzenia się czy uderzenia kolanem. Wypinane haki, czy to poziomo czy pionowo, są bardzo wygodne, choć droższe. Oczywiście dla klientów z mniejszą zasobnością portfela są z kulą ekonomiczną, przykręcaną na śruby.

SPRAWDŹ RZETELNOŚĆ SPRZEDAWCY

Niektórzy uważają, że hak można zamówić byle gdzie i nie przeczuwają ryzyka z tym związanego. Przecież żyjemy w państwie prawa i w razie kłopotów zadziała ochrona konsumenta. Mimo to wielu klientów czuje się oszukanych. Dostają coś, co nie przypomina dobrego haka albo brakuje kluczowych elementów haka (np. dostają samą kulę bez belki). Często przepłacają za wysyłkę, bo jej koszty sprzedawcy zawyżają do ponad 50 zł, sztucznie obniżając cenę haka. Zwrot jest wtedy mało opłacalny, tracimy ponad 100 zł. Ewentualnie męczą się z montażem lub męczy się mechanik. Brakuje solidnego zestawu elektrycznego, przewody są za krótkie. Tam gdzie wymagany jest moduł haka - klient go nie dostaje. Gdyby próbował podłączyć zwykłą wiązkę, może uszkodzić elektronikę samochodu. Czy naprawdę 50 czy nawet 100 zł oszczędności jest warte tego, aby potem zostać odholowanym do salonu ASO w celu kosztownej naprawy komputera pokładowego, której koszty sięgają kilku tysięcy złotych? Chyba nie.

Kupując tani hak bez homologacji z niepewnego źródła możemy zapomnieć o gwarancji. Tanie haki sprawiają problemy, a dobre haki od dobrego dostawcy to powód do zadowolenia przez długie lata.

Podsumowując: na co warto zwrócić uwagę przymierzając się do zakupu i montażu haka holowniczego?

  1. Sprawdź producenta i jego renomę.
  2. Upewnij się, że hak posiada homologację europejską.
  3. Wybierz system kuli odkręcany lub wypinany.
  4. Wybierz sprawdzonego dostawcę.

W branży haków holowniczych w Polsce, której przyglądam się od lat, panuje jeden wielki bałagan i notorycznie oszukuje się klientów, którzy nie mają ani wiedzy ani narzędzi do obrony. Jest wielu dobrych dostawców haków, ale jest też kilka czarnych owiec, które żerują na naszej niewiedzy. Kiedy to się skończy? Miejmy nadzieję, że już wkrótce, a póki co bądźmy ostrożni.

Zapraszam do dzielenia się opiniami i pytaniami w komentarzach.

Marcin Pajewski - założyciel DobreHaki.pl. Praktyk z ponad 14 letnim doświadczeniem w branży haków holowniczych, od wielu lat skutecznie rozprawia się z mitami i stereotypami ich dotyczącymi. Prywatnie zawsze blisko motoryzacji, sportu i gór.

hak holowniczy

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jarosllaw (gość)

    Myślę, że nie ma co oszczędzać podczas kupowania <a href="https://kapitanhak.pl/" title="hak holowniczy" alt="hak holowniczy">haka holowniczego</a>. To właśnie od niego zależy bezpieczeństwo i komfort holowania, a taki sprzęt z górnej półki może służyć nam przez długie lata.

  • Gość (gość)

    Ja swój hak kupiłem na stronie www.autohaki.com.pl hak spełnia wszystkie wytyczne z tego artykułu

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości