Hak holowniczy. Innowacyjny mechanizm automatycznego wypinania kuli haka holowniczego z Polski
Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

W skład zestawu wchodzi gniazdo oraz zablokowana w nim kula. Gniazdo stanowi monolityczny odlew z wytrzymałego żeliwa, który połączony jest nierozerwalnie z konstrukcją samochodu. Zazwyczaj jest ono ukryte pod zderzakiem.
Zobacz także: Ford Kuga. Jaka jest trzecia generacja?
Wewnątrz kuli znajduje się mechanizm blokujący, sterowany przez dźwignię znajdującą się po prawej stronie haka.
Sam mechanizm został zabezpieczony przed niekontrolowanym wypięciem poprzez dodatkową blokadę. Aby rozłączyć kulę haka z autem, należy wcisnąć, a następnie przekręcić dźwignię. Takie zabezpieczenie uniemożliwia przypadkowe naciśnięcie dźwigni i rozłączenie mechanizmu.
Gniazdo haka jest malowane metodą kataforezy, co zapewnia odpowiednie właściwości antykorozyjne przy minimalnej warstwie powłoki. Ponadto posiada ono komplet osłon zabezpieczających jego wnętrze przed zabrudzeniem, podczas gdy hak nie jest używany. To samo dotyczy zamka w pokrętle, który posiada specjalną zaślepkę.
Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze