Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Hamowanie silnikiem. Niższe spalanie i większa oszczędność

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Wojciech Gadomski Dzięki hamowaniu silnikiem możemy z jednej strony zmniejszyć zużycie paliwa w naszym aucie, a z drugiej wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to jednak łatwa sprawa. Jak prawidłowo stosować hamowanie silnikiem?

Fot. Wojciech GadomskiStosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać.

- Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.

Hamując silnikiem, oszczędzamy

Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny i oszczędności jakie możemy uzyskać. A oszczędzamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamując silnikiem dużo później wymienimy klocki hamulcowe i tarcze.

- Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja – mówią eksperci. Dużo bezpieczniej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce zużywają się znacznie bardziej.

Uwaga na poślizgi

Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu zwłaszcza w okresie zimowym może dojść do poślizgu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Niedowiarek (gość)

    Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa ?? A silnik przecież cały czas pracuje ! Jak to możliwe ? Wystarczy mu same powietrze ?

  • mathew (gość)

    Po puszczeniu gazu, na biegu, wtryski przestają podawać paliwo, silnik pracuje dzięki obracającym się kołom.

  • gonzo (gość)

    Do Niedowiarek. Komputer po zdjęciu nogi z gazu odcina dopływ paliwa do pewnych minimalnych obrotów.

  • „z automatu” 10% paliwa (gość)

    Dajcie spokój z technologiami z ubiegłego stulecia. Jakie sprzęgło? Samochód z automatem oszczędza „z automatu” 10% paliwa, bo nie ma kierowcy, który jeździłby lepiej niż komputer, więc dajmy sobie spokój z zabawą w sortowanie biegów podczas jazdy, bo to tylko rozprasza.

  • Niedowiarek (gość)

    Czyli nie ma w silniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej a jedynie ruch tłoków "wymuszony" jest od kół pojazdu poprzez półosie, skrzynię biegów, sprzęgło i wał korbowy ? Ponowne uruchomienie silnika następuje w tym cylindrze, którego tłok jest w najwyższym położeniu ?

  • a (gość)

    żeby silnik spalał benz to musi pracować pod obciążeniem.jak hamujemy silnikiem to przepustnica powietrza jest zamknięta i z potencjometru nie wychodzi sygnał do komputera wiec on odcina zasilanie wtrysków i dlatego nie spala paliwa

  • a (gość)

    silnik na biegu jałowym (czyli ltzw luzie) spala oczywiście paliwo

  • Ktoś (gość)

    A jak wpływa to hamowanie na zużycie koła dwumasowego?? Dodatkowe obciążenie, dodatkowe zużycie! - jakoś autor zapomniał o tym ...

  • mori (gość)

    słuchajcie a jak to jest z tym sprzęgłem faktycznie obecnie uczy się młodych adeptów sztuki prowadzenia samochodu ze należy przy zatrzymaniu np. na światłach stać z zapiętym biegiem bo wówczas auto nie spala paliwa, kurcze czy tam w wordach naprawdę myślą czy po prostu nabijają kieszenie producentom części samochodowych. Odnosząc się natomiast do meritum tematu hamowanie silnikiem oprócz przewidywania sytuacji na drodze oraz jazdy nie na zderzaku uważam za jedyne pozytywne zasady tzw. ekodrivingu do których się oczywiście stosuję, resztę zmiana biegów przy x obrotów to komplety bezsens, podobnie jak jazda w tzw. tunelu aerodynamicznym np. za tirem, że niby mniejszy opór powietrza i mniejsze spalanie Andersen normalnie od tych fachowców mógłby się uczyć. Z innej beczki są jeszcze tacy co jeżdżą na luzie, wydaje mi się że ta jazda już dawno przeszła do lamusa, podobnie jak wyłączanie silnika podczas jazdy z górki.

  • Babcia (gość)

    Pożyczam wnuczce /lat 20 -świeżo upieczony kierowca/ swoje auto i tu mam pytanie : czy w razie stłuczki szkodę pokryje moje OC w 100 proc. na rzecz poszkodowanego i czy to działa w obie strony? - pozdrawiam i dziękuję za rzetelną odpowiedź.

  • SpołEkoRZecznik (gość)

    |Ile,.., razy trzeba tłumaczyć najprostsze rzeczy !!!!!!????? Owszem silnikiem należy hamować ale ino wtenczas gdy już zachodzi konieczność hamowania. Człowiek Rozumny czyni jednak tak aby tej sytuacji unikać co oznacza zaniechiwanie zawczasu niepotrzebnego rozpędzania , a czasem wrzucenie luzu. Jak widać energochłonność całkowita ruchu jest dla większości pojęciem abstrakcyjnym !!

  • EcoDriving (gość)

    A na ecodrivingu uczą, żeby jeździć na luzie - hamując silnikiem pokonujemy opory toczenia i opory jakie tworzy silnik, komputer odcina paliwo i oczywiście dzięki temu oszczędzamy paliwo. Jednak wrzucenie na luz powoduje, że samochód o wiele wolniej wytraca prędkość dzięki czemu można dłużej jechać na luzie - summa summarum jadąc na luzie można zaoszczędzić więcej paliwa niż hamując silnikiem.

  • Gość (gość)

    Hamując silnikiem dysza wolnych obrotów cały czas podaje paliwo do silnika.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości