Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hamuj silnikiem i parkuj tyłem - zaoszczędzisz paliwo

ip
Hamuj silnikiem i parkuj tyłem - zaoszczędzisz paliwo
Hamuj silnikiem i parkuj tyłem - zaoszczędzisz paliwo
Zmiana kilku nawyków za kierownicą pozwala ograniczyć spalanie nawet o kilkanaście procent. Sprawdź, co zrobić, by zaoszczędzić na paliwie.

Rady jak jeździć, by samochód spalał mniej paliwa przygotował koncern Lotos w oparciu o ankietę wśród kierowców, przeprowadzoną przez ALD Automotive. Wyniki badań pokazały, że najczęściej popełnianym błędem jest wyłączanie silnika tylko podczas dłuższych postojów. Aż 55 proc. respondentów uważa, że silnik zużywa na rozruch duże ilości paliwa i nie warto go wyłączać, jeśli po chwili będzie uruchamiany. To błędne przekonanie wynika z uwarunkowań historycznych.

Dawniej samochody pobierały i nie przepalały paliwa potrzebnego do uruchomienia silnika. Paliwo to było w zasadzie marnowane. W nowoczesnych silnikach to zjawisko zostało zupełnie wyeliminowane. Obecnie chcąc ograniczyć zużycie paliwa, powinno się wyłączać silnik przy postoju trwającym dłużej niż 30 sekund. Stare samochody z silnikami gaźnikowymi wymagały dodawania gazu podczas rozruchu w celu zwiększenia chwilowego dopływu paliwa do komór spalania, co ułatwiało zapłon. Dzisiejsze silniki to nowoczesne konstrukcje, w których regularne dodawanie gazu podczas rozruchu może powodować problemy z dawkowaniem paliwa podczas normalnej pracy silnika.

Kolejna zasada optymalnej jazdy, sugeruje parkowanie tyłem. Okazało się, że 48 proc. ankietowanych nie zdaje sobie sprawy, że zimny silnik zużywa dużo więcej paliwa, niż silnik rozgrzany do temperatury roboczej. W związku z tym, że najwięcej energii potrzeba na ruszenie samochodu z miejsca, należy wykonywać manewry parkingowe na silniku rozgrzanym i parkować tyłem, a po uruchomieniu auta wrzucić bieg i wykonać prosty manewr do przodu.

Kierowcy zbyt rzadko hamują silnikiem. Niemal 39 proc. procent ankietowanych wrzuca na tzw. luz a nie redukuje biegów, dojeżdżając do świateł lub skrzyżowania. Powoduje to niepotrzebne zużycie paliwa konieczne do podtrzymania pracy silnika.

Silnik hamującego samochodu jeśli nie jest wysprzęglony (z wrzuconym biegiem) porusza tłokami czerpiąc napęd z obracających się kół i nie musi spalać paliwa. Działają tak praktycznie wszystkie silniki produkowane po 1990 roku. Dzięki temu hamując autem z włączonym biegiem przemieszczamy się za darmo. Łatwo można to zauważyć obserwując wskazania spalania chwilowego w komputerze pokładowym samochodu.

– Hamując silnikiem zmniejszamy spalanie, ale pamiętajmy również o aspekcie bezpieczeństwa. kiedy dojeżdżamy do świateł na luzie nasza kontrola nad pojazdem jest bardzo ograniczona i w sytuacji awaryjnej będzie nam o wiele trudniej wykonać gwałtowny manewr – mówi kierowca rajdowy Michał Kościuszko.

Wyniki badań przeprowadzonych przez ALD Automotive wskazują, że w Polsce zasady rozsądnego i zrównoważonego stylu jazdy znają i stosują przede wszystkim kierowcy flotowi. Chcąc zaoszczędzić, firmy wysyłają kierowców na szkolenia z ekonomicznego stylu jazdy. Oszczędności wygenerowane na zużytym paliwie oraz kosztach eksploatacyjnych auta mogą sięgnąć nawet 30 proc. Analogiczny wynik może uzyskać indywidualny użytkownik samochodu. Wystarczy zaangażowanie, chęci i znajomość zasad optymalnej jazdy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty