Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Historia Chevroleta Malibu

(red) źródło: Mototarget
Od aut typu hot rod, poprzez samochody policyjne i kabriolety, aż do popularnych amerykańskich sedanów klasy średniej. Chevrolet Malibu – jako jeden z nielicznych modeli tego segmentu – od wielu lat cieszy się niesłabnącą sympatią kierowców.
Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

Malibu ósmej generacji jest pierwszym globalnym modelem Chevroleta z segmentu D i po raz pierwszy będzie oferowany w Europie. Zupełnie nowy model zadebiutował w Europie podczas tegorocznego, wrześniowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Samochód wejdzie do sprzedaży na Starym Kontynencie w przyszłym roku i będzie nowym flagowym modelem marki.

Premiery Chevroleta na targach we Frankfurcie [/b]

Nazwa Malibu jest najdłużej wykorzystywaną nazwą samochodu z segmentu D w branży motoryzacyjnej, a jej historia obejmuje 35 lat i osiem generacji modelowych. Od czasu debiutu w 1964 roku, Chevrolet wyprodukował w Stanach Zjednoczonych ponad 8,5 miliona egzemplarzy tego pojazdu.

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

Malibu pojawiło się na rynku jako topowa wersja Chevroleta Chevelle. Połączenie sportowej stylistyki, wysokiej jakości wykończenia oraz bogatego wyposażenia standardowego już w pierwszym roku sprzedaży przełożyło się na łączną sprzedaż 200 000 egzemplarzy. W latach 1964-1967 dostępna była pełna gama wersji nadwoziowych Malibu, łącznie z dwudrzwiowym modelem typu hardtop, dwudrzwiowym kabrioletem, czterodrzwiowym sedanem oraz wersją kombi.

W pierwszym roku obecności na rynku Chevrolet Malibu oferowany był w legendarnej już wersji Malibu SS coupe i kabriolet z 300-konnym silnikiem V8 o pojemności 5 359 centymetrów sześciennych. W kolejnym roku wprowadzono mocniejszą wersję silnika typu small-block, rozwijającego 350 KM z 5.4-litra pojemności skokowej. Pakiet Malibu SS Z16 – dostępny

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

wyłącznie w wersji typu hardtop – obejmował pierwszy oferowany w tym modelu silnik typu big-block, czyli jednostkę o pojemności 6.5-litra i mocy 375 KM.

W modelu z 1966 roku Malibu SS zastąpiła wersja SS 396. Samochód oferowany był ze wzmocnionym zawieszeniem oraz innymi elementami poprawiającymi osiągi. Silnik V8 modelu 396 rozwijał moc 325, 360 lub 375 KM.

Trzecia generacja Chevelle, obejmująca również model Malibu, zadebiutowała w 1973 roku i była becna na rynku do roku 1977. Konfiguracje nadwozia Malibu obejmowały wersje coupe, sedan i kombi. Pakiet SS dostępny był w połączeniu ze wszystkimi rodzajami nadwozia, w tym w wersji kombi. W 1974 roku Chevrolet Malibu stał się bazową wersją modelu Chevelle.

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

Malibu trzeciej generacji odnosiło sukcesy w wyścigach NASCAR. Nadwozie samochodu w wersji z lat modelowych 1973-1977 było aerodynamiczne, dzięki czemu kierowcy Chevroleta – Cale Yarborough, Bobby Allison, Darrell Waltrip oraz Benny Parsons – odnieśli łącznie aż 25 zwycięstw w tych prestiżowych zawodach.

Mniejsza wersja Malibu zadebiutowała w 1978 roku jako odpowiedź Chevroleta na zwiększające się zapotrzebowanie na samochody zużywające mniejsze ilości paliwa. Samochód zachował jednak nowoczesną stylistykę nadwozia. Pierwsza era modeli Malibu z napędem na tylne koła zakończyła się wraz z wersją z rocznika 1983, a w 1997 roku – po czternastu latach przerwy – na rynku zadebiutowała zupełnie nowa generacja samochodów z segmentu D z napędem na przednie koła.

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

Malibu odrodziło się jako czterodrzwiowy sedan z czterocylindrowym silnikiem o mocy 150 KM oraz jednostką V6 o mocy 155 KM. Model ten szybko zyskał reputację solidnego sedana, którego projekt pozwalał konkurować z liderami segmentu. W 1997 roku zdobył on również tytuł amerykańskiego samochodu roku przyznany przez magazyn Motor Trend.

Chevrolet Malibu szóstej generacji zadebiutował w wersji z roku modelowego 2004 i oferowany był jako czterodrzwiowy sedan z 4-cylindrowymi silnikami Ecotec oraz jednostkami V6. Samochód po raz kolejny zgromadził wiele nagród i rekomendacji od mediów motoryzacyjnych, niezależnych grup badawczych oraz organizacji promujących bezpieczeństwo. Model ten uplasował się także na czele swojego segmentu w rankingu jakości początkowej samochodów (Initial Quality Study) sporządzonym przez firmę

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

analityczną J.D. Power and Associates. W roku 2006 ponownie wprowadzono na rynek model Malibu SS, wyposażony w 240-konny silnik V6, bardziej agresywną stylistykę przedniej i tylnej części nadwozia, 18-calowe obręcze aluminiowe oraz sportowe fotele kubełkowe.

W roku 2007 Chevrolet zaprezentował siódmą generację Malibu, która zadebiutowała na rynku jako wersja z roku modelowego 2008. Samochód stał się jednym z najbardziej utytułowanych pojazdów tej marki, zdobywając ponad 40 wyróżnień przyznanych przez branżę motoryzacyjną, łącznie z tytułem Samochodu Roku 2008 Ameryki Północnej (North American Car of the Year). W roku 2010 Malibu było najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym marki Chevrolet i koncernu General Motors. Do klientów trafiło niemal 200 000 egzemplarzy tego modelu (198 770).

Chevrolet Malibu ósmej generacji – czyli pierwszy globalny samochód z segmentu D, przeznaczony do sprzedaży na blisko 100 rynkach na sześciu kontynentach – będzie samochodem flagowym marki w wielu częściach świata, łącznie z Chinami, Koreą, Europą i Australią. W Europie Malibu oferowane będzie z 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów i mocy 164 KM oraz 2.4-litrową jednostką benzynową o mocy 169 KM. Samochód będzie produkowany w Chinach, Korei oraz w dwóch fabrykach w Stanach Zjednoczonych. Produkcja w amerykańskim zakładzie w Fairfax w Kansas City rozpocznie się na początku 2012 roku, a w fabryce Detroit-Hamtramck (Michigan) latem przyszłego roku.


Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

Najważniejsze daty w historii Malibu: (lata modelowe)

1964 – Malibu debiutuje jako topowy model nowej linii modelowej Chevroleta i sprzedaje się w liczbie ponad 200 000 sztuk w pierwszym roku obecności na rynku.

1968 – Rezultatem gruntownej modyfikacji stylistycznej jest bardziej płynne i zaokrąglone nadwozie; sprzedaż wzrosła do ponad 260 000 sztuk.

1973 – Debiutuje zupełnie nowe Malibu z projektem sztywnego dachu „Colonnade”, opracowanym w celu spełnienia surowych wymagań z zakresu bezpieczeństwa.

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

1978 – Na rynku pojawia się mniejsze Malibu z podzespołami o znacząco zredukowanej masie.

1983 – Ostatni rok dla modeli z tylnym napędem.

1997 – Malibu odradza się jako sedan z segmentu D z napędem na przednie koła, zdobywając uznanie za wartość użytkową, bezpieczeństwo i jakość.

2004 – Przeprojektowane Malibu – zbudowane w oparciu o nową płytę podłogową – umacnia swoją reputację bezpiecznego samochodu o wysokiej jakości, który stanowi silną konkurencję w segmencie D.

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

2008 – Malibu siódmej generacji wyróżnia się elegancką stylistyką nadwozia, dłuższym rozstawem osi oraz unikalnymi podzespołami, takimi jak oszczędny układ napędowy z czterocylindrowym silnikiem i sześciobiegową przekładnią automatyczną. Ta generacja Malibu sprzedała się w liczbie ponad 700 000 egzemplarzy od 2008 roku.

2011 – Prezentacja zupełnie nowego Malibu, auto zadebiutuje na początku 2012 roku. Będzie to pierwszy model oferowany w Europie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty