Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep dla Ciebie: Historia Jeepa. Barwna i długa

red
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand  Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.Fot. Jeep
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.Fot. Jeep
- Moim zdaniem ten pojazd przejdzie do historii! - pamiętne słowa padły 23 września 1940 roku w wojskowej bazie Holabird w stanie Maryland.
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.

Fot. Jeep

- Moim zdaniem ten pojazd przejdzie do historii! - pamiętne słowa padły 23 września 1940 roku w wojskowej bazie Holabird w stanie Maryland. Wypowiedział je major Herbert Lawes, oficer odpowiedzialny za kontrakty i zaopatrzenie armii Stanów Zjednoczonych tuż po zakończeniu piętnastominutowej przejażdżki po bezdrożach za kierownicą prototypowego Bantama z napędem 4x4. Lawes mylił się, bo Bantam wkrótce odpadł z walki o zamówienia na pojazd terenowy dla wojska, ale zarazem okazał się prorokiem, bo geny Bantama można po dziś dzień odnaleźć we wszystkich samochodach noszących nazwę Jeep. A co do tego, że Jeep ma ważne miejsce w historii motoryzacji - i historii powszechnej! - nie można mieć wątpliwości.

Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Marką i znakiem towarowym stało się dopiero w 1950 roku, po zarejestrowaniu przez firmę Willys-Overland ówczesnego producenta Jeepów. Ale w okresie wojny oprócz Willysa-Overlanda produkował jeepy także Ford, a krótką serię jeszcze przed atakiem Japończyków na Pearl Harbor i przystąpieniem USA do wojny zdążyła wyprodukować firma Bantam! Nawiasem mówiąc, po ataku Niemiec na ZSRR i uruchomieniu przez Stany Zjednoczone programu Lend-Lease pewna partia jeepów Bantama zasiliła park maszynowy Armii Czerwonej i zyskała tam opinię lepszą od dostarczanych równolegle Willysów i Fordów.

Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.

Fot. Jeep

Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do potrzeb amerykańskich farmerów, wyposażając je m.in. w nowocześniejszy silnik i tzw. końcówkę odbioru mocy, pozwalającą na wykorzystanie mechanizmów samochodu do napędu maszyn rolniczych i budowlanych. Dla innej klienteli przeznaczony został Willys Station Sedan, przestronne kombi o sylwetce zbliżonej do Jeepa, ale tylko z napędem tylnym. Do produkcji zbrojeniowej powrócił Willys w okresie wojny w Korei, dostarczając wojskom walczącym tam pod flagą ONZ nowego Jeepa M-38.

W roku 1953 nastąpiła fuzja Willysa-Overlanda z motoryzacyjną częścią imperium Henry'ego J. Kaisera. Willys-Overland zmienił nazwę na Willys Motors, a nowe Jeepy, już z zarejestrowaną nazwą na nadwoziu, sprzedawane były we wspólnej sieci handlowej Kaiser-Willys. Ale w dwa lata później nie produkowano już osobowych aut żadnej z tych dwóch marek. Pozostały tylko terenowe Jeepy. Po raz pierwszy w materiałach promocyjnych producenta, który nazywał się teraz Kaiser Jeep użyto terminu "sport utility vehicle" odnoszącego się do aut terenowych o przeznaczeniu użytkowym i sportowym. Z czasem wszedł w użycie tak dzisiaj popularny  skrót: SUV. Pierwszy samochód, w amerykańskim rozumieniu zarówno sportowy, jak użytkowy, a do tego luksusowy to Jeep Wagoneer z roku 1962, z sześcio-, a niebawem ośmiocylindrowym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów, niezależnym zawieszeniem przednich kół, wspomaganiem kierownicy i oczywiście napędem 4x4.

Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.

Fot. Jeep

Schyłek lat 60. był okresem kolejnych przemian własnościowych. Henry J. Kaiser, który postanowił wyjść z branży motoryzacyjnej podjął negocjacje z koncernem American Motors na temat sprzedaży Jeepa. W efekcie na początku roku 1970 na amerykańskim rynku pojawił się nowy gracz: AMC Jeep. Prezes koncernu Roy Chapin uważał, że samochody 4x4 produkowane pod marką Jeep powinny zyskać bardziej sportowy i - jakbyśmy dziś powiedzieli - "lifestyle'owy" charakter. Obok Wagoneera pojawił się jeszcze większy i bardziej luksusowy Grand Wagoneer.

Tańszy, ale bardziej sportowy model z dwudrzwiowym nadwoziem nazwano Cherokee, w ofercie znalazły się efektownie wyglądające wersje klasycznych Jeepów CJ-5 i CJ-7. W układzie napędowym aut 4x4 zastosowano samoczynny system przeniesienia napędu Quadra Trac, ułatwiający jazdę w terenie nawet mało wprawnym kierowcom. Szukając nowych rynków zbytu, AMC związało się z koncernem Renault, który zaczął sprzedawać Jeepy w Europie i inwestować w Ameryce. W roku 1980 Francuzi mieli już prawie połowę akcji American Motors, ale w latach recesji nie okazało się to dobrym interesem. W roku 1985 resztki AMC, wśród których jedynym wartym uwagi składnikiem była marka Jeep przejął Chrysler.

Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.

Fot. Jeep

Na czele Chrysler Corporation stał w tamtym czasie legendarny Lee Iacocca. Pod jego rządami Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand  Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler. Marka Jeep doskonale - zdawałoby się - uzupełniała ofertę Chryslera i Dodge'a. W nastroju euforii i snucia dalekosiężnych planów ekspansji zawierano w 1998 roku fuzję dwóch koncernów: amerykańskiego Chryslera i niemieckiego Daimlera-Benza.

Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po
Słowem "jeep" w okresie II wojny światowej określano wszystkie lekkie samochody z napędem na wszystkie koła używane w armii USA. Po wojnie Jeep poszedł do cywila. Lekko zmodyfikowane auta próbowano dostosować do różnych potrzeb. Pod rządami Lee Iacocca Jeep zaczął rozkwitać. Rynek po obu stronach Atlantyku podbijał nowy, luksusowy, a przy tym doskonale radzący sobie zarówno na szosie, jak w terenie Grand Cherokee, wyobraźnią młodych zawładnął stylowy Jeep Wrangler.

Fot. Jeep

Menedżerom ze Stuttgartu marzyła się ekspansja na wielki i bogaty rynek USA, Amerykanie liczyli na powrót ze swoimi modelami do Europy. W samochodach marek Chrysler, Dodge i Jeep miała się znaleźć awangardowa technologia z Niemiec, Europejczykom miały przypaść do gustu duże, a przy tym niedrogie auta zza Atlantyku. Efekt synergii jednak nie wystąpił. Po dziesięciu latach Niemcy wycofali się z Detroit, ponosząc ogromne straty. Wkrótce upadł bank Lehmann Brothers i amerykański rynek finansowy ogarnęła panika. Sam prezydent Obama ogłosił bankructwo Chryslera, informując zarazem, że koncern otrzyma państwowe wsparcie i utworzy spółkę z Fiatem.

Tym razem szanse na udany mariaż wydają się większe. Fiat szuka swojego miejsca na rynku. Boryka się z problemami w Europie, chce powrócić na odżywający rynek amerykański z cenioną tam niegdyś marką Alfa Romeo, z powodzeniem sprzedaje w USA Fiaty 500, a do Europy próbuje introdukować amerykańskie auta pod markami Lancia i Fiat. Na rynek wprowadzono Fiata 500 X oraz spokrewnionego z nim Jeepa Renegade. Dilerzy w całej Europie cieszą się, że nowy Jeep Grand Cherokee po gustownym włoskim retuszu podoba się nawet bardzo wybrednym klientom.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty