Historia Mercedesa Klasy S

(ip)
Tradycje Klasy S sięgają początków marki Mercedes u progu XX wieku. Pozycja niemieckiego producenta luksusowych pojazdów zrodziła się bowiem na długo przed tym, jak Klasa S zyskała oficjalne imię.
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

Od 1951 roku, gdy na nowo po zakończeniu drugiej wojny światowej ruszyła produkcja luksusowych limuzyn Mercedes-Benz, znalazły one ponad 3,5 mln nabywców na całym świecie. Czyni to Klasę S i jej poprzedników najlepiej sprzedającym się autem w tym segmencie.

Bezpośrednia linia rodowa Klasy S w okresie powojennym rozpoczyna się wraz z modelem 220 (W 187). Jego premiera w 1951 roku - po zakończeniu pierwszego etapu odbudowy Niemiec - oznaczała powrót Mercedes-Benz do segmentu aut luksusowych. Trzy lata później pojawił się zupełnie nowy model o tej samej nazwie. Nowy typ 220 (W 180) to pierwszy Mercedes-Benz z silnikiem 6-cylindrowym i nowoczesną, opływową karoserią typu "ponton", zapewniającą wysoki poziom komfortu. Wraz z debiutem odnowionej, mocniejszej wersji 220 S w 1956 roku, oznaczenie "S" stało się nieodłącznym elementem topowych modeli Mercedes-Benz. Rok 1958 to debiut 220 SE (W 128) - jeszcze mocniejszej odmiany, zaopatrzonej w silnik z wtryskiem paliwa, podobnie jak luksusowa limuzyna 300 d (W 189), zaprezentowana rok wcześniej.

"Skrzydlaki" wprowadzone w roku 1959 (220, 220 S oraz 220 SE z serii W 111) zyskały swój przydomek za sprawą przydatnego podczas parkowania wyprofilowania tylnych błotników. Ich kształt przypominał "płetwy". Nowa generacja reprezentowała szczególny postęp w historii motoryzacji - po raz pierwszy nadwozie ze strefami zgniotu projektu Béli Barényi znalazło zastosowanie w seryjnym samochodzie. Flagowy model 300 SE (W 112) z zawieszeniem pneumatycznym i nową przekładnią automatyczną ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Dwa lata później dołączyła do

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

niego wersja z dłuższym o 10 cm rozstawem osi, oferująca dodatkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnego rzędu.

W 1965 roku "skrzydlaki" ustąpiły miejsca limuzynom 108 i 109. Poza modelami z konwencjonalnymi, stalowymi sprężynami, serię 109 (wyróżniającą się przedłużonym o 10 cm rozstawem osi) oferowano także z zawieszeniem pneumatycznym. Na czele gamy stanął topowy wariant 300 SEL 6.3, zaprezentowany w 1968 roku, wyposażony w mocny silnik V8 wprost z limuzyny Mercedes-Benz 600.

Typoszereg 116, debiutujący w 1972 roku, pozostawił trwały ślad w gamie Mercedes-Benz - od tej pory wszystkie topowe limuzyny są oficjalnie znane jako Klasa S. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa obejmowała odporny na zderzenia zbiornik paliwa, bezpieczne, czteroramienne koło kierownicy, chroniące przed brudem boczne okna, większe przednie lampy, a także żebrowane tylne światła. Rok 1977 to debiut pierwszej w klasie limuzyny z silnikiem Diesla. Model 300 SD, początkowo dostępny wyłącznie na rynku północnoamerykańskim, był również pierwszym w historii seryjnym samochodem napędzanym turbodieslem. Rok później Klasa S - również jako pierwsza w historii - otrzymała układ ABS, pozwalający na zachowanie sterowności nawet w sytuacji awaryjnego hamowania. Ta przełomowa innowacja jest dzisiaj standardem wśród aut wszystkich klas.

Poduszka powietrzna, teraz kluczowy element samochodowego bezpieczeństwa, zadebiutowała w 1981 roku w serii 126, wprowadzonej na rynek dwa lata wcześniej. Inne znaki szczególne modelu to m.in. aerodynamicznie ukształtowane nadwozie i lekka konstrukcja. "126" miała swoje zasługi również w dziedzinie designu - po raz pierwszy w historii aut Mercedes-Benz chromowane zderzaki ustąpiły miejsca wykonanym z tworzywa, odpornym na "szkody

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

parkingowe". Początkowo uznane przez niektórych za niezbyt wyszukane, linie serii 126 wkrótce zyskały miano ponadczasowych i eleganckich.

W 1991 roku na drogi wyjechała nowa limuzyna Mercedes-Benz. Twórcy serii 140 dążyli do osiągnięcia maksymalnego poziomu komfortu - nie tylko przez powiększenie wymiarów samochodu czy zastosowanie podwójnych szyb w celu optymalnej izolacji akustycznej. Model 600 SE/SEL był pierwszym Mercedesem zasilanym silnikiem V12. Seria 140 zapisała się w historii motoryzacji również jako pionier w dziedzinie bezpieczeństwa: w 1995 roku system kontroli stabilności ESP trafił do standardowego wyposażenia odmian V12 i opcjonalnego odmian V8. Rok później dołączył do niego system wspomagania hamowania BAS.

Mniej kilogramów i jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa oraz wygody - oto główne cele projektantów kolejnej generacji Klasy S, zaprezentowanej w 1998 roku. Mimo porzucenia zwiększających masę samochodu rozwiązań, takich jak podwójne szyby, nowy model znów podwyższał poprzeczkę w dziedzinie komfortu, w czym zasługa między innymi elektronicznie sterowanego zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC, systemu multimedialnego COMAND oraz innowacyjnej funkcji kontroli odległości DISTRONIC. Wprowadzony w 1999 roku układ Active Body Control (ABC)

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

ograniczał przechyły nadwozia. Po raz pierwszy w ofercie pojawił się wariant AMG - S 55 AMG - porywający klientów osiągami. Jesienią 2002 roku topowa odmiana "cywilna", pozbawiona emblematów AMG - S 600 - została wzmocniona i przekroczyła magiczną barierę 368 kW (500 KM). W tym samym czasie wyposażenie serii 220 wzbogaciło się o przełomowy system PRE-SAFE, zdolny przygotować samochód do nieuchronnego zderzenia poprzez automatyczne zainicjowanie działań mających na celu optymalną ochronę kierowcy i pasażerów. W ramach modernizacji, Klasa S po raz pierwszy zyskała także inteligentny, stały napęd na obie osie 4MATIC.

Produkowana od 2005 roku seria 221 łączy wyrazistą stylizację karoserii z luksusowo wykończoną kabiną. Zmodernizowana odmiana serii 221 wyjechała na drogi w 2009 roku. Do oferty dołączył wówczas model S 400 Hybrid - pierwszy luksusowy Mercedes-Benz z napędem hybrydowym i pierwszy produkowany seryjnie samochód z baterią litowo-jonową. W roku 2013 na rynek trafi kolejna generacja tego modelu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty