Holowanie. Co trzeba wiedzieć?

Mariusz Michalak
Fot. Tomasz Szmandra:
Fot. Tomasz Szmandra:
Czasami w najmniej oczekiwanym momencie samochód odmawia posłuszeństwa i trzeba go holować. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwa operacja, a prawo wyznacza w tym zakresie obowiązki. Co zatem trzeba wiedzieć, aby nie zapłacić mandatu i bezpiecznie dotrzeć do celu?
Fot. Tomasz Szmandra:
Fot. Tomasz Szmandra:

Choć z pozoru wydaje się proste, to może przysporzyć wiele problemów. Przede wszystkim należy pamiętać, że holowanie nie zawsze jest dopuszczalne. 

Kiedy nie można holować pojazdu?

Kodeks drogowy w art. 31. ust. 2 reguluje kiedy holowanie jest zabronione. Zabrania się holowania pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia Warto dodać, że zabronione jest także holowanie pojazdem z przyczepą lub więcej niż jednego pojazdu. Na autostradzie można holować do najbliższego zjazdu, ale tylko pojazdem, który jest do tego przeznaczony (pomoc drogowa). Ostrożnym trzeba być także podczas holowania pojazdu z awarią silnika. W przypadku gdy silnik jest unieruchomiony (a działanie układu hamulcowego jest uzależnione od jego pracy), zabrania się holowania pojazdu za pomocą połączenia giętkiego.

Warto także wiedzieć, że holowanie w niewłaściwy sposób samochodu z automatyczną skrzynią biegów grozi poważną i kosztowną awarią. Najlepiej zrobić to unosząc koła napędzane na specjalnym wózku używanym m.in. przez pomoc drogową, a podczas holowania lewarek dźwigni zmiany biegów powinien był ustawiony w pozycji biegu jałowego czyli N. W przypadku samochodów z napędem na cztery koła zaleca się przy holowaniu załączenie napędu tylko na jedną oś, aby nie zniszczyć centralnego mechanizmu różnicowego.

Holowanie na sztywno czy na giętko?

Do przedsięwzięcia przede wszystkim niezbędna jest lina. Dla pojazdów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wystarczy jej syntetyczna odmiana o długości 4-6 m. Musi być ona przyczepiona w taki sposób, aby nie doszło do jej rozłączenia.

Ważny jest także rodzaj połączenia: jeśli w pojeździe poprawnie działają dwa układy hamulcowe to można holować pojazd na połączeniu giętkim. Jeżeli sprawny jest tylko jeden hamulec to wówczas dopuszcza się tylko połączenie sztywne. Przy połączeniu giętkim odległość między pojazdami musi wynosić między 4-6 metrów, zaś w przypadku połączenia sztywnego nie więcej niż 3 metry. Takie wytyczne znajdziemy w Kodeksie drogowym  art. 31. ust. 1, pkt 7.

Warto zatroszczyć się także o odpowiednie oznakowanie. Kierowca ma wybór: połączenie musi być oznaczone czerwono-białymi pasami bądź zaopatrzone w chorągiewkę (żółtą lub czerwoną).

Holowany samochód powinien mieć z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy, ale zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe, tak aby były one widoczne także dla innych uczestników ruchu. W okresie niedostatecznej widoczności powietrza pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne. Pojazd holujący nawet przy dostatecznej widoczności powietrza powinien mieć natomiast włączone światła mijania.

O tym się mówi: Piękne partnerki piłkarzy Legii Warszawa (GALERIA)

Dobór niewłaściwego połączeniu może sprowadzić na kierowcę mandat opiewający na kwotę 150 zł. Brak lub złe oznaczenie połączenia to natomiast kolejne 50 zł. Nieodpowiednia odległość między holującym a holowanym – to następne 100 zł kary.

Na co zwrócić uwagę?

Trzeba pamiętać, aby przed rozpoczęciem holowania koniecznie przekręcić kluczyk w stacyjce na pozycję zapłonu. Nie dopuści to do zablokowania się kierownicy podczas skręcania.

Pojazd holowany powinien hamować mocniej niż holujący. Dzięki temu unika się efektu luźnej liny. W miarę możliwości warto także unikać dróg o dużym natężeniu ruchu, a dobrze też, aby ustalić znak na wypadek konieczności awaryjnego hamowania.

Istotnym jest również fakt, że prędkość pojazdu holującego w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h, natomiast poza tym terenem 60 km/h.

Wysokość kar za naruszenie przepisów dotyczących holowania pojazdów:

 
Holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem (art.31 ust.1 pkt 3)

250 zł

Holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe (art.31 ust.1 pkt 6)

250 zł

Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach (art.31 ust.2 pkt 1)

250 zł

Holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego (zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą) (art.31 ust.2 pkt 3)

250 zł

Holowanie pojazdem z przyczepą (art.31 ust.2 pkt 4)

250 zł

Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez:

niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania (art.31 ust.1 pkt 2)

100 zł

nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym (art.31 ust.1 pkt 4)

150 zł

brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego (art.31 ust.1 pkt 5)

150 zł

niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym (art.31 ust.1 pkt 7)

100 zł

niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania (art.31 ust.1 pkt 7)

50 zł

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty