Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Honda CB 750

Data publikacji: Autor: Tomasz Borek

 Honda CB 750 z dwoma wałkami rozrządu w głowicy swoimi rewolucyjnymi rozwiązaniami zapoczątkowała erę nowoczesnych jednośladów.

Ta odmiana Hondy CB była produkowana w wersjach 750, 900 i 1100, wyposażana w silnik: czterocylindrowy, ośmiozaworowy, zasilany przez cztery gaźniki, w zależności od pojemności o średnicy gardzieli od 28 do 32 mm każdy. Generowana moc rozpoczynała się od 78 KM w przypadku siedemsetpięćdziesiątki, a kończyła na ponad 100 KM w wersji 1100. Jednak to klasyczna 750 podbiła rynki: amerykański i europejski na przełomie lat 70. i 80.

Motocykl ukazał się w trzech podstawowych wersjach: K, F i C. Każdy z tych symboli określał charakter i linię motocykla, czyli klasyczną, sportową i softchopper, jednak we wszystkich tkwił ten sam silnik.

Trochę historii
Dominacja Hondy w tej kategorii pojemności rozpoczęła się w 1969 roku. Firma przedstawiła wówczas wersję 4-cylindrowego modelu o pojemności 750 ccm. Zaprojektowano go jako "Superbike nr1". Już wtedy posiadał cztery oddzielne rury wydechowe (po dwie z każdej strony), hamulec tarczowy i elektryczny rozrusznik. Motocykl osiągał 125 mil/h, a czerwone pole na obrotomierzu zaczynało się przy 8500 obr./min.

Prezentowany model
jest połączeniem wersji K, C i F. Całe podwozie pochodzi z modelu K, zbiornik paliwa i boczki to już model C, a wydech sportowy zapożyczono z modelu F. Szprychowane koła, nadające mu jeszcze bardziej klasycznych atrybutów, są właśnie domeną modelu K. W pozostałych C i F były aluminiowe obręcze typu "comstar". Dodatkowo do nadania mu bardziej chopperowego charakteru zastosowano duże sakwy boczne i przedni wałek, turystyczną szybę, szeroką kierownicę typu Harley Fat - Boy i wysunięte do przodu podnóżki. Indywidualne i niepowtarzalne jest również malowanie areografem. Szeroka na ponad 4 cale tylna felga pochodzi z Triumpha. Z powodzeniem mieści się na niej opona o szerokości 160 mm. Motocykl jest niezwykle wygodny, a przy spokojnej jeździe przy średnich prędkościach 120 km/h spala poniżej 6 litrów paliwa.

Silnik
Silnik CB 750 jest gabarytowo znacznie większy od współczesnych rzędówek. podzespołów i skrzyni biegów sprawia, że przy obecnych cenach oleju silnikowego jego wymiana to nie lada wydatek. Producent zaleca utrzymywanie stanu 4,5 litra, co bardziej przypomina misę olejową samochodu o pojemności 1.6 litra niż motocyklowy silnik. Bogato użebrowane cylindry i głowica tłumaczą chłodzenie powietrzem. Pomiędzy cylindrami przebiega łańcuch napędzający wałki. To jeden z bardziej newralgicznych punktów silnika. Regulacja jego napięcia jest ręczna. Utrudniony jest również dostęp do filtra oleju. Ten znajduje się pomiędzy rurami kolektora.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości