Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Honda CBX, Benelli 750 Sei, Kawasaki Z 1300 - sześciocylindrowce

Data publikacji: Autor: Tadeusz Suchomski

Pierwszym jednośladem z poprzecznym, rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem był włoski Benelli 750 Sei, pokazany po raz pierwszy w 1975 roku...

Pierwszym jednośladem z poprzecznym, rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem był włoski Benelli 750 Sei, pokazany po raz pierwszy w 1975 roku. Wkrótce powstał następca 750-ki Benelli 900 Sei, który prawie natychmiast został przyćmiony przez Hondę CBX, prezentowaną w 1978 r.

Ten pojazd można uznać rewelacją tamtych lat: dwa wałki rozrządu w głowicy, 24 zawory, 105 KM przy 10 000 obr./min.

Nowa Honda stała się obiektem westchnień wielu motocyklistów. Był to pierwszy jednoślad, który miał moc wyższą od magicznej granicy 100 KM.

Równolegle z Hondą powstał Kawasaki Z 1300, którego zaprezentowano w 1978 roku. Był to luksusowy, komfortowy motocykl turystyczny. Nieprzeciętna masa własna powodowała bardzo szybkie zużywanie się ogumienia i okładzin hamulcowych, do tego trzeba dodać, że na dystansie 100 km 120-konne Kawasaki zużywało ponad 10 litrów paliwa.

Sześciocylindrowce miały dużo wad, oprócz małej zwrotności można do nich zaliczyć wysoką cenę i koszty utrzymania.

Zarówno Benelli, jak i Honda czy Kawasaki nie znalazła zbyt wielu nabywców. Dzisiaj są one rarytasem wśród motocykli używanych.

Olbrzymi sześciogarowy silnik, którego dwa zewnętrzne cylindry z powodzeniem mogły służyć jako wiatrochron do nóg. CBX niezbyt dobrze prowadził się i nawet słabsze motocykle okazywały się szybsze. Dwa niewielkie, jednotłoczkowce zaciski i małe tarcze hamulcowe nie radziły sobie z zatrzymaniem 260-kilogramowego kolosa.

Model ten nie miał długiego żywota. Produkowany był w latach 1979-1982. Jego największym mankamentem był długi wał korbowy. Ulegał on często skrzywieniu i w rezultacie zatarciu silnika.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości