Honda Civic kontra Toyota Corolla

Ryszard Polit
Fot. Honda: Honda Civic wyróżnia się kształtami nadwozia. To, czy samochód podoba się, jest kwestią gustu.
Fot. Honda: Honda Civic wyróżnia się kształtami nadwozia. To, czy samochód podoba się, jest kwestią gustu.
Honda Civic wygląda jak z „Gwiezdnych Wojen”. O pozycję na rynku walczy jednak na Ziemi, np. z Toyotą Corollą.

Fot. Honda: Honda Civic wyróżnia się kształtami nadwozia. To, czy samochód podoba się, jest kwestią gustu.
Fot. Honda: Honda Civic wyróżnia się kształtami nadwozia. To, czy samochód podoba się, jest kwestią gustu.

 

Po raz kolejny okazało się, że wygląd samochodu jest bardzo ważnym czynnikiem decydującym o zakupie pojazdu. Futurystyczne kształty Hondy zrobiły trochę zamieszania, gdyż teraz nawet laik bez trudu zauważy, który samochód jest tzw. starszej generacji. Czy lepsze jest rzeczywiście

Fot. Ryszrad Polit: Twórców Corolli można uznać za tradycjonalistów powtarzających sprawdzoną konstrukcję bez cech szczególnych.
Fot. Ryszrad Polit: Twórców Corolli można uznać za tradycjonalistów powtarzających sprawdzoną konstrukcję bez cech szczególnych.

wrogiem dobrego, przekonaliśmy się porównując Civika z Corollą. Oba pojazdy napędzał benzynowy silnik o pojemności 1,4 l.

 

Cechy szczególne
Fot. Honda: Silnik benzynowy 1,4 l/83 KM Hondy jest bardzo oszczędny i elastyczny.
Fot. Honda: Silnik benzynowy 1,4 l/83 KM Hondy jest bardzo oszczędny i elastyczny.

 

Charakterystyczne dla Civika jest powielenie koncepcji z modelu Honda Jazz, w którym zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami. Charakterystyczne dla Corolli jest powtarzanie sprawdzonej konstrukcji bez cech szczególnych. Nowa generacja Hondy wyróżnia się

Fot. Ryszrad Polit: Jednostka napędowa Corolli o pojemności 1,4 l mimo układu zmiennych faz rozrządu nie jest tak elastyczna jak Hondy.
Fot. Ryszrad Polit: Jednostka napędowa Corolli o pojemności 1,4 l mimo układu zmiennych faz rozrządu nie jest tak elastyczna jak Hondy.

futurystycznymi kształtami nadwozia oraz tablicy przyrządów i nawet jeśli komuś nie podoba się 50 przycisków porozrzucanych w artystycznym nieładzie, to nie wypada się do tego przyznać. Z ergonomicznego punktu widzenia bardziej przyjazna, przynajmniej dla starszego pokolenia mieszkańców naszej planety, jest tablica

Fot. Honda: Futurystyczne kształty wnętrza nowego Civika przypominają statek z „Gwiezdnych Wojen”.
Fot. Honda: Futurystyczne kształty wnętrza nowego Civika przypominają statek z „Gwiezdnych Wojen”.

przyrządów Corolli. Wnętrze Toyoty jest dość przestronne, również na tylnej kanapie. Jej wadą jest mały bagażnik o objętości 290 l. Wydaje się, że w Civiku jest nieco ciaśniej. Za to w Hondzie można podnieść siedzisko tylnej kanapy uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową, która w normalnym położeniu tylnej

Fot. Ryszrad Polit: Tablica przyrządów Corolli jest ergonomiczna.
Fot. Ryszrad Polit: Tablica przyrządów Corolli jest ergonomiczna.

kanapy wynosi 485 l.  

 

Silniki

 

Hondę napędza silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 83 KM, stosowany także w Jazzie. Ma on 2 zawory i dwie świece zapłonowe w każdym cylindrze. W każdej świecy iskra jest generowana w innym czasie, zależnym od chwilowego obciążenia jednostki napędowej. Dzięki temu silnik Hondy jest bardzo oszczędny i elastyczny. Jednostka napędowa Corolli z pojemności 1,4 l osiąga 97 KM mocy. Ma po 4

Fot. Honda: Siedzisko tylnej kanapy można podnieść uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową, która w normalnym położeniu tylnej kanapy wynosi 485 l.
Fot. Honda: Siedzisko tylnej kanapy można podnieść uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową, która w normalnym położeniu tylnej kanapy wynosi 485 l.

zawory w każdym cylindrze i układ zmiennych faz rozrządu. Silnik Toyoty nie jest tak elastyczny jak Hondy. Corolla w mieście zużywa o blisko litr paliwa więcej niż Honda.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Szybszym pojazdem okazała się Corolla. Do dynamicznego rozpędzania trzeba jednak utrzymywać silnik na wysokich obrotach i często zmieniać biegi. Corolla i Civic mają podobną konstrukcję układu zawieszenia - z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna. W

Fot. Ryszrad Polit: Bagażnik Toyoty o pojemności 290 l nie należy do przestronnych.
Fot. Ryszrad Polit: Bagażnik Toyoty o pojemności 290 l nie należy do przestronnych.

Corolli to nie dziwi, gdyż pojazd ten wprowadzono do produkcji w 2001 r. W nowszej Hondzie również zdecydowano się na takie rozwiązania, rezygnując z wielowahaczowego zawieszenia stosowanego w poprzednich generacjach, co może świadczyć o dążeniu do redukcji kosztów. W każdym razie własności jezdne obu pojazdów są dość dobre, gdyż zawieszenie jest dość sztywne. Nierówności drogi są odczuwalne, co obniża nieco komfort jazdy. Poziom hałasu w obu autach jest zbliżony, pod warunkiem, że silnik Toyoty nie pracuje na wysokich obrotach. Za to Corolla ma krótszą od Civika drogę hamowania. 

 

Podsumowanie

 

Honda Civic kosztuje 59 900 zł, co może ostudzić zapał wielu potencjalnych nabywców tego auta. Jednak cena Toyoty Corolli - 58 500 zł jest zbliżona, więc może nie jest to czynnik decydujący. Dla zwolenników nowoczesności, tak w designie i oszczędnym zużyciu paliwa, Civic wydaje się ciekawą propozycją. Kto chce mieć auto bardziej dynamiczne, powinien wybrać Corollę. Trzecia możliwość to rezygnacja z zakupu kompaktowego auta za 60 tys. zł i poszukanie czegoś tańszego. Teraz tak się porobiło, że pojazd tańszy nie musi być gorszy.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Honda Civic

Toyota Corolla 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

Remis

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Honda Civic 5d

Toyota Corolla

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1339

1398

Moc maksymalna (KM/obr/min)

83/5700

97/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

119/2800

130/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

14,6

12,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

15,2

13,5

Prędkość maksymalna (km/h)

170

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,0

39,0

Pojemność bagażnika (dm3
)

485

290

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

50

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,9/7,6

5,7/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

425 x 177 x 146

418 x 171 x 148

Rozstaw osi (cm)

264

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

4/12

Cena (zł)

59 900

58 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Honda Civic Base

Toyota Corolla Terra

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Układ kontroli stabilności jazdy VSA

S

-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

S

Radio CD

-

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja manualna

-

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty