Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda Civic Tourer kontra Peugeot 308 SW [galeria]

Dariusz Dobosz
Honda Civic Tourer / Fot. Honda
Honda Civic Tourer / Fot. Honda
Pomysły na kombi bywają bardzo różne, czego dowodem są kompakty Hondy i Peugeota. Japończycy podeszli do tematu zupełnie inaczej niż Francuzi.
Honda Civic Tourer / Fot. Honda
Honda Civic Tourer / Fot. Honda

Nadwozie typu kombi w klasie kompaktów wcale nie jest czymś oczywistym. W niektórych modelach tego segmentu nigdy nie było takiej wersji albo nie ma obecnie. Ale kompaktowe Hondy i Peugeoty należą akurat do tej grupy aut, w której kombi ma bogate tradycje. W japońskim wydaniu ich kontynuatorem jest Civic Tourer, we francuskim 308 SW. Stawiając te auta obok siebie zderzamy dwa zupełnie odmienne światy stylizacyjne.

Honda ma chwytać za serca przede wszystkim miłośników nieco „kosmicznej” estetyki, która żywcem została przeniesiona z pięciodrzwiowego hatchbacka. „Dobudowana” część tylna świetnie pasuje do sportowo-futurystycznego wizerunku Civica i tworzy z nadwoziem atrakcyjną dla oka formę. Peugeot jest zupełnie inny. To elegant, który sportowy strój powiesił już dawno na kołku. Ubrany w garnitur, francuski pogromca „golfa” dumnie prezentuje swoje klasyczne krój. Gdyby nie mocno pochylona tylna szyba i ciekawy kształt przednich reflektorów, wnęk świateł przeciwmgielnych oraz tylnych lamp, model 308 SW nie wyróżniał by się niczym szczególnym. Na szczęście zapatrzeni w kompaktowego Volkswagena projektanci puścili tu i ówdzie wodze fantazji, dodając do niemieckiego schematu nieco francuskiej pikanterii.

Peugeot 308 / Fot. Peugeot
Peugeot 308 / Fot. Peugeot

Podobnie we wnętrzach. Deska rozdzielcza Hondy daleko odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły nas popularne samochody. Ma własny, specyficzny styl, podobnie jak nadwozie. Na pewno nie wszystkim się spodoba, ale ten, kto zaakceptuje zewnętrzny wygląd Civica, będzie też zachwycony jego tablicą przyrządów. Peugeot również proponuje coś oryginalnego – „i-cockpit” z wysoko umieszczonym zestawem wskaźników, niemal wprost przed oczami kierowcy, i wyjątkowo małą kierownicą. Cały ten układ, choć czytelny i nie wymagający praktycznie odrywania wzroku od drogi, wymaga jednak pewnego przyzwyczajenia. A już na pewno trzeba nabrać przekonania do kierownicy jakby żywcem przejętej z gokarta.

Jakość wykończenia wnętrza to mocny punkt obu aut. W przedziałach pasażerskich wykorzystano materiały wysokiej jakości, zadbano też o dobre wyciszenie. Zarówno Hondą jak i Peugeotem podróżuje się przyjemnie. Komfort jazdy w japońskim i francuskim wydaniu jest podobny, przy czym Civic przyjemnie łagodzi nawet większe wyboje. Zawieszenia Peugeota nieco gorzej radzą sobie z kiepskimi nawierzchniami. Za to w kwestii przestronności wnętrza to 308 SW wypada lepiej. Więcej wolnej przestrzeni jest przede wszystkim za pierwszym rzędem siedzeń. Trudno się temu dziwić, francuskie kombi ma aż o 13,5 cm większy rozstaw osi. Ale wygodę jazdy pasażerów tylnej kanapy okupiono mniejszym bagażnikiem. Civic zdumiewa pojemnością kufra. Grubo ponad 600 litrów w kompakcie to wynik godny podziwu. Ale jest to głównie zasługą braku koła zapasowego (tylko zestaw naprawczy), które ma Peugeot (dojazdowe). W obu przypadkach bez problemu można wybrać się w rodzinną podróż z mnóstwem pakunków.

Honda Civic Tourer / Fot. Honda
Honda Civic Tourer / Fot. Honda

Swój wkład w przyjemność jazdy mają  silniki obu aut – nieduże ale odpowiednio mocne, ciche i oszczędne turbodiesle. Mają dobrą dynamikę, pracują bez dokuczliwych drgań i mogą pochwalić się ponadprzeciętną elastycznością. Sprawnie przyśpieszają od niskich obrotów, dzięki czemu nie trzeba zbyt często sięgać do dźwigni zmiany biegów. Z pewnością są to jedne z najlepszych jednostek napędowych w swojej klasie.

Silniki stawiają spore wymagania podwoziom, ale te są do tego dobrze przygotowane. Pewność prowadzenia Civica kojarzy się ze sportowymi autami, przy czym japońskie kombi cały czas zapewnia dobry komfort jazdy. W 308 SW wygląda to bardzo podobnie. Ale jadąc w zakręcie po nierównej nawierzchni ma się wrażenie, że tył samochodu jest trochę za lekki i nie jest „przyklejony” do nawierzchni tak jak w Hondzie. Dodajmy, że mała kierownica Peugeota zupełnie nie przeszkadza w precyzyjnym prowadzeniu auta.

Peugeot 308 / Fot. Peugeot
Peugeot 308 / Fot. Peugeot

Ceny obu aut są niemal identyczne. Co prawda Civic Tourer w wersji S z turbodieslem 1.6 i-DTEC pod maską jest nieco tańszy od 308 SW 1.6 Blue HDI, ale różnica jest prawie żadna, bo wynosi zaledwie 700 zł. Honda nie ma niestety w standardzie ani klimatyzacji, ani radioodtwarzacza ani nawet elektrycznie regulowanych lusterek. Pusta jest lista wyposażenia dodatkowego. Peugeot ma te wszystkie elementy. Na dodatek jego standardowa „klima” pracuje w trybie automatycznym. Do 308 SW Active dokupić można odtwarzacz płyt CD (600 zł), czujniki parkowania z tyłu (1000 zł), podgrzewane przednie fotele (700 zł), nawigację (2500 zł) i szklany, panoramiczny dach (2000 zł). Dodajmy, że najtańszy Civic Tourer ma pod maską benzynowy silnik 1.8 o mocy 142 KM i kosztuje 75 400 zł. Za najtańszego 308 SW, z benzynowcem 1.2 PureTech (110 KM) trzeba zapłacić 70 500 zł.

Dopóki w grę nie weszło wyposażenie oba auta szły łeb w łeb. Honda miała nawet tu i ówdzie przewagę, ale brak istotnych elementów podwyższających komfort użytkowania wyraźnie osłabia jej pozycję względem rywala. Najgorsze jest jednak to, że nawet nie wchodzi w grę doposażenie, trzeba po prostu kupić wyższą, sporo droższą wersję wyposażeniową.

Wybrane dane techniczne

 

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC S

Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI Active

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

11597

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min)

120/4000

120/3500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

300/2000

300/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,4

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

195

195

Pojemność bagażnika (l)

624/1668

556/1606

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

53

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

3,9

3,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

453,5/177/148

458,5/180,4/146,1

Rozstaw osi (cm)

259,5

273

Masa własna (kg)

1280

1380

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł)

od 86 700

od 87 400

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC S

Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI Active

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

-

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

-

S/O/S

S wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

- wyposażenie niedostępne

* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC S

Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI Active

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)


+++++++ (7)


Podsumowanie

Civic Tourer 1.6 i-DTEC i Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI to godni rywale pod względem jakości wykonania, funkcjonalności, komfortu, prowadzenia i osiągów. Tylko drobiazgi decydują o tym, które z aut wypada nieco lepiej w poszczególnych kategoriach. Honda przegrywa jednak ze względu na wyjątkowo skromne wyposażenie. Peugeot niemal za te same pieniądze daje dużo więcej i właśnie wyposażenie jest jego największym atutem.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty