Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda CR-V 1.6 kontra Nissan X-Trail 1.6 [galeria]

Dariusz Dobosz
Honda CR-V / Fot. Honda
Honda CR-V / Fot. Honda
Honda i Nissan mają bogate doświadczenie w autach uterenowionych, co widać w dojrzałości konstrukcyjnej CR-V i X-Traila. Różnice między tymi autami tkwią w estetyce i kosztach.
Honda CR-V / Fot. Honda
Honda CR-V / Fot. Honda

Obecna CR-V to już czwarta generacja tego modelu, produkowanego od 1995 r. Dwie pierwsze generacje oparto na koncepcji dużego kombi, nawiązującego do typowych terenówek. W trzeciej generacji złamano jednak ten kanon, proponując samochód dużo ciekawszy nadwoziowo i chyba najbardziej frapujący pod względem wyglądu. Wówczas też zdecydowano, że auto ma się zdecydowanie lepiej spisywać na szosie niż na bezdrożach. I tak już zostało.

Szosowy charakter CR-V najlepiej widać w najnowszym wydaniu modelu, z prześwitem o wartości zaledwie 16,5 cm. Bardziej pudełkowaty kształt masywnego nadwozia i ostrzejsze niż u poprzednika linie karoserii przywodzą na myśl amerykańskie lokomotywy, co dla jednych może stanowić atut (poczucie solidności i bezpieczeństwa), dla innych zaś wadę (mało finezyjne kształty). Samochód prezentuje się jednak bardzo dobrze, ma sporo elegancji i własny, niepowtarzalny styl.

Nissan X-Trail / Fot. Nissan
Nissan X-Trail / Fot. Nissan

Historia X-Traila jest zdecydowanie krótsza, sięga bowiem 2000 r. Aż do 2013 r. SUV Nissana był zbliżony kształtami do klasycznego kombi i miał mało wyszukane kształty. Dokonano jednak estetycznego przewrotu i obecna, trzecia generacja X-Traila wygląda o niebo lepiej. Dynamiczna linia, potężne przetłoczenia nadkoli, mocno wysunięty przód – to naprawdę może się podobać. Nissan jest masywny, ale gustowny. Ma przy tym lekko sportowy sznyt. Trzeba przyznać, że na oba auta patrzy się z przyjemnością.

Ta sama sytuacja pojawia się we wnętrzach. Ani w CR-V ani w X-Trailu nudy nie ma. Zadbano o ciekawy wygląd desek rozdzielczych, ładnie ukształtowano wskaźniki i centralne konsole z dotykowymi wyświetlaczami. Nie można też mieć zastrzeżeń do poziomu wykończenia. W obu autach jest ono na wysokim poziomie, choć w Hondzie czuje się nieco lepsze materiały.

Miejsca nie brakuje, w Nissanie jest go nieco więcej za przednimi fotelami. Ale X-Trail ma z kolei mniejszy bagażnik w pięcioosobowej konfiguracji wnętrza. Ale po złożeniu tylnych siedzeń to właśnie Nissan zapewnia więcej miejsca na pakunki.

Honda CR-V / Fot. Honda
Honda CR-V / Fot. Honda

Oba auta bardzo podobnie zachowują się podczas jazdy. Prowadzą się łatwo i pewnie. Mają dobrze dobraną siłę wspomagania układu kierowniczego, sprawną elektronikę podwoziową, która w trudnych sytuacjach wspomaga kierowcę i dobrze zestrojone zawieszenia. Te w X-Trailu są nieco sztywniejsze i na wyboistych nawierzchniach Nissan ma tendencję do „podskakiwania”. Konkurent CR-V jest też mniej komfortowy, ale mimo wszystko jeździ się nim z dużą przyjemnością. Honda ujmuje wygodą jazdy i pod tym względem jest lepsza od Nissana.

Za to X-Trail ma pod maską sprawniejszy silnik. Góruje nad CR-V i mocą i momentem obrotowym, czego efektem są lepsze osiągi. Podobieństwo obu turbodiesli tkwi w ich charakterystyce. Zarówno w Hondzie jak i w Nissanie silniki są gotowe do współpracy z kierowcą już od 1500-1800 obr/min. Dzięki dużej elastyczności nie trzeba często sięgać do dźwigni zmiany biegów. Podobać może się również bardzo dobre wyciszenie silników. Hondzie udało się jednak zbudować turbodiesla klasy 1.6 oszczędniejszego niż konkurencja. Różnica nie jest wielka, wynosi bowiem 0,4 l/100 km. Trzeba jednak pamiętać, że Nissan co prawda ma wyższe spalanie, ale oferuje trochę lepszą dynamikę.

Nissan X-Trail / Fot. Nissan
Nissan X-Trail / Fot. Nissan

Najtańszy X-Trail z benzynowym silnikiem 1.6 DIG-T o mocy 163 KM kosztuje 98 400 zł. Najtańsza Honda CR-V ma pod maską dwulitrowego, 155-konnego benzynowca i trzeba za nią zapłacić 97 500 zł. Nissan jest zatem minimalnie droższy, za to o 8 KM mocniejszy. Przy porównaniu wersji z turbodieslami sytuacja jest zupełnie inna, bo cenowa przewaga mocniejszego o 10 KM X-Traila sięga 3700 zł. Czy CR-V oferuje coś, co mogło by uzasadniać wyższą cenę ? Tak, i to nawet sporo.

Pod względem wyposażenia seryjnego ujętego w tabeli góruje nad Nissanem automatyczną klimatyzacją i elektrycznym sterowaniem szyb w tylnych drzwiach. A w standardzie ma poza tym system automatycznego hamowania w ruchu miejskim, system stabilizacji przyczepy, podgrzewane fotele przednie, bluetooth oraz telefoniczny zestaw głośnomówiący. Tych elementów nie znajdziemy w Nissanie. X-Trail przeciwstawia Hondzie seryjny system kontroli ruchów nadwozia, który poprzez hamowanie odpowiednich kół minimalizuje przechyły karoserii. Nissan ma za to nieco dłuższy spis wyposażenia dodatkowego.

Nissan X-Trail / Fot. Nissan
Nissan X-Trail / Fot. Nissan

Za 3900 zł można dokupić do X-Traila 1.6 dCi pakiet bezpieczeństwa, obejmujący system rozpoznający znaki drogowe, system utrzymywania pasa ruchu, elektryczny hamulec pomocniczy, czujniki parkowania oraz automatycznie przyciemniające się lusterko wewnętrzne, a za 4000 zł trzeci rząd siedzeń, na który można zabrać dwie dodatkowe osoby. Honda za dopłatą 4000 zł proponuje system multimedialny z nawigacją. Wyposażenie seryjne wyraźnie przemawia za Hondą. Czy w pełni rekompensuje o 3700 zł wyższą cenę ? To muszą rozważyć potencjalni nabywcy.

Wybrane dane techniczne

 Honda CR-V 1.6
i-DTEC Comfort 2WD
Nissan X-Trail 1.6
dCi Visia 2WD
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika4/16/turbodiesel4/16/turbodiesel
Pojemność skokowa (cm3)15971598
Moc maksymalna (KM/obr/min)120/4000130/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)300/2000320/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,210,5
Prędkość maksymalna (km/h)182188
Pojemność bagażnika (l)589/1669550/1982
Pojemność zbiornika paliwa (l)5860
Średnie zużycie paliwa (l/100 km/h)4,54,9
Długość x szerokość x wysokość (cm)460,5/182/168,5464,3/182/169,5
Rozstaw osi (cm)263270,6
Masa własna (kg)15411500
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna
(lata)
3/123/10
Cena (zł)od 110 600od 106 900

Wybrane wyposażenie seryjne

 Honda CR-V 1.6
i-DTEC Comfort 2WD
Nissan X-Trail 1.6
dCi Visia 2WD
Poduszki powietrzne66
Układ ABSSS
Układ ESPSS
Wspomaganie układu
kierowniczego
SS
Centralny zamekSS
Elektrycznie sterowane
szyby przód/tył
S/SS/-
Lusterka zewnętrzne
sterowane elektrycznie
SS
Klimatyzacja
manualna/automatyczna
-/SS/-
Radioodtwarzacz/CD/MP3S/S/SS/S/S

S wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

- wyposażenie niedostępne

* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 Honda CR-V 1.6
i-DTEC Comfort 2WD
Nissan X-Trail 1.6
dCi Visia 2WD
Przestronność wnętrza++
Silnik++
Osiągi +
Podwozie+ 
Poziom hałasu (odczuwalny)++
Zużycie paliwa+ 
Wyposażenie+ 
Cena +
Wynik końcowy++++++(6)+++++(5)

Podsumowanie

Honda CR-V / Fot. Honda
Honda CR-V / Fot. Honda

Wygrana Hondy nie zaskakuje. To samochód sukcesywnie modernizowany i świetnie dopracowany od strony technicznej i jakościowej. W CR-V procentuje przede wszystkim dłuższa obecność na rynku oraz fakt, że rewolucję konstrukcyjną model przeszedł już przy okazji tworzenia poprzedniej generacji. Honda udoskonaliła poprzednika i teraz dysponuje świetnym SUV-em, który nie musi się bać rywali.

X-Trail mimo porażki zasługuje na słowa wielkiego uznania. W pewnych punktach jest lepszy od CR-V, a jeśli nawet pod pewnymi względami ulega konkurentowi, to tylko minimalnie. Trzeba wziąć pod uwagę, że to zupełnie nowa konstrukcja, która w miarę zyskiwania rynkowego stażu z pewnością będzie coraz doskonalsza.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty