Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny, opinie

Jakub Mielniczak
Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła. Czy główna konkurentka tego auta - Toyota RAV4 ma się czego bać?Fot. Jakub Mielniczak
Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła. Czy główna konkurentka tego auta - Toyota RAV4 ma się czego bać?Fot. Jakub Mielniczak
Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła. Czy główna konkurentka tego auta - Toyota RAV4 ma się czego bać?

Kto by pomyślał, że najstarsze egzemplarze Hondy CR-V mają już 25 lat!. O ile w momencie debiutu pierwszej generacji, auto pod względem koncepcyjnym wyprzedzało swoje czasy, tak dziś musi walczyć na rynku z bardzo mocną konkurencją. Obecna, piąta już generacja CR-V, jest na rynku od dwóch lat. Unijne dyrektywy dotyczące emisji CO2 wyparły z gamy silnik wysokoprężny.

Ten 2.2-litrowy motor zapisał się w kartach historii motoryzacji jako oszczędny, niezawodny i o niezłej, jak na czterocylindrowego diesla, kulturze pracy. W zamian za niego, europejscy klienci otrzymali napęd hybrydowy. Napęd o ciekawej zasadzie działania, o której napiszę w dalszej części tekstu. Egzemplarz, który otrzymaliśmy do testu skonfigurowano w oparciu o wersję wyposażenia Lifestyle. To druga od góry odmiana w gamie. Droższa CR-V to Executive, tańsze zaś to Comfort i Elegance.

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Nadwozie/wnętrze

Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym
Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła. Czy główna konkurentka tego auta - Toyota RAV4 ma się czego bać?

Fot. Jakub Mielniczak

Patrząc na obecną CR-V i jej poprzedniczki pierwszym, co się rzuca w oczy jest ewolucyjne podejście producenta do wyglądu tego modelu. CR-V z każdą kolejną generacją niczym nie zaskakuje. Wprowadzane zmiany powodują to, że model staje się dojrzalszy, a i wygląda coraz nowocześniej. Testowany egzemplarz w kolorze czarnym, który doskonale kontrastuje z licznymi chromowanymi elementami, wygląda po prostu elegancko. Jego uniwersalna elegancja polega na tym, że dobrze wyglądamy wysiadając pod teatrem z tego auta w garniturze, jak również zdejmując latem na plaży z jego dachu deskę surfingową.

Podróżujący CR-V docenią drzwi, których dolne części osłaniają progi. Dzięki temu nie pobrudzisz nogawek swoich spodni w deszczowy dzień. Kierowca doceni duże lusterka wsteczne i dobrą widoczność z jednym małym wyjątkiem. Jest nim widok wstecz, który skutecznie ograniczają masywne słupki C. No cóż, tutaj stylistyka wzięła górę nad funkcjonalnością. Funkcjonalne i przestronne jest jednak wnętrze. Dość powiedzieć, że podróż piątki pasażerów nie będzie okupiona dużym dyskomfortem tych, którym przyjdzie jechać w drugim rzędzie. Miejsca jest tam pod dostatkiem zarówno na szerokość, nad głowami, jak i na wysokości kolan.

Z przodu wygodne fotele (w testowej wersji z manualnym sterowaniem) swoją miękkością i ładnym wykończeniem wręcz zachęcają do odbywania w nich dłuższej podróży. Długa podróż nie będzie męcząca także przez dobre wyciszenie kabiny pasażerskiej. Nawet przy 140 km/h wewnątrz nie jest na tyle głośno, by powodowało to jakikolwiek dyskomfort. Testowa odmiana Lifestyle miała bogate wyposażenie. Oprócz systemów bezpieczeństwa takich jak układy: wspomagający utrzymanie na pasie ruchu, ostrzegający przed ryzykiem kolizji, czy monitorujący martwe pole w lusterkach, na pokładzie znalazła się automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, system nawigacji z 7-calowym ekranem, podgrzewane fotele, skórzana tapicerka i dostęp bezkluczykowy.

Jakość wykonania jest niezła, acz typowo japońska. We wnętrzu jest więcej twardych tworzyw niż w autach europejskich, jest też sztuczne drewno. To standard w każdej odmianie CR-V. Na szczęście całość zmontowano porządnie i na wybojach w tym dobrze wyciszonym wnętrzu nie słychać nic niepokojącego. Według dzisiejszych realiów, obsługa multimediów jest niepotrzebnie skomplikowana. W oczy rzuca się też długi „patyk” umieszczony po prawej stronie wirtualnych zegarów, który służy do resetowania wskazań licznika przebiegu dziennego. Na koniec bagażnik - ma regularne kształty, prawie 500 l pojemności. Przydałoby się tylko więcej haczyków na siatki z zakupami. Jeden to za mało.

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Napęd/prowadzenie

Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym
Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła. Czy główna konkurentka tego auta - Toyota RAV4 ma się czego bać?

Fot. Jakub Mielniczak

Na zespół napędowy składa się silnik benzynowy o pojemności 2 l oraz dwa silniki elektryczne. Motor spalinowy ma 145 KM i, podobnie jak w RAV4, pracuje w cyklu Atkinsona. W przeciwieństwie do swojej głównej konkurentki, benzyniak jednak głównie pracuje jako generator dostarczający prąd dla silników elektrycznych. Ich łączna moc to 184 KM, a więc dokładnie tyle, ile wynosi moc łączna zainstalowanego w CR-V układu hybrydowego. Z punktu widzenia kierowcy zmienia to niewiele. I tak wszystko dzieje się poza jego kontrolą, a cała praca systemu jest wyjątkowo harmonijna. Dostępne są trzy tryby jazdy - zwykły, sportowy i eco.

Doceniamy natychmiastową reakcję na gaz w każdej sytuacji. Brak jakiejkolwiek zwłoki zwłaszcza przydaje się w konieczności szybkiego włączenia się do ruchu. Zamontowana skrzynia bezstopniowa działa w sposób typowy dla tego typu konstrukcji. Zapewnia wzorową płynność jazdy przy każdej prędkości w zamian za podwyższony poziom hałasu przy mocno wciśniętym gazie. Jeżdżąc wolniej oszczędzimy nie tylko paliwo, ale też i swoje uszy. Skoro o paliwie mowa, warto wspomnieć o jego zużyciu. Nie jest żadnym zaskoczeniem, że najwięcej, bo nawet ponad 8 l/100 km, CR-V spali na autostradzie. Podczas spokojnej jazdy drogami podmiejskimi, wynik ten zbijemy do ok. 6,5 l/100 km. Najlepsze rezultaty osiągniemy w mieście. Tam nie będzie dużym problemem zejście poniżej 6 l/100 km. Mówimy tu o sytuacji jazdy po zakorkowanej Warszawie. To bardzo dobry rezultat.

Przyspieszenie 0-100 km/h w 9,2 s jest wystarczające, a 305 Nm momentu obrotowego ułatwia wyprzedzanie w trasie. Takie parametry powodują, że w przypadku CR-V hybryda jest w zasadzie naturalnym wyborem. 1.5-litrowy, doładowany benzyniak i więcej pali, i więcej się męczy przy bardziej dynamicznej jeździe. Jego plusem jest za to niższa masa i, co za tym idzie, lepsze prowadzenie. To, co czuć podczas jazdy hybrydową CR-V to jej bardzo duża masa (w wersji AWD - 2275 kg!). Przez większość czasu nie będzie nam to specjalnie przeszkadzało. Problem pojawi się na zakrętach, których atakowanie z większą prędkością może skończyć się źle, oraz na krótkich nierównościach, gdzie wyczujemy nerwowe zachowanie tylnej osi. CR-V najlepiej sprawdza się podczas spokojnych podróży, które wynagradza komfortem i płynnością pracy napędu.

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Ceny/podsumowanie

Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym
Honda CR-V to jeden z ulubionych przez Polaków SUV–ów segmentu C. W Motofaktach testowaliśmy najciekawszą wersję tego auta - ze 184-konnym układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła. Czy główna konkurentka tego auta - Toyota RAV4 ma się czego bać?

Fot. Jakub Mielniczak

Ceny hybrydowej CR-V zaczynają się od 142 400 zł za podstawową odmianę Comfort z napędem na 2 koła. Odmiana Lifestyle, taka jak nasza testówka oznacza wydatek 175 300 zł. W tym momencie, za te pieniądze można mieć Toyotę RAV4 w topowej wersji Executive (171 900 zł). Normalna cena tego auta to 192 900 zł, ale obecnie w Toyocie obowiązuje cennik wyprzedażowy. Wyposażenie obu aut jest porównywalne.

Co lepiej wybrać? Trudno jednoznacznie polecić któreś z aut. Z całą pewnością Toyota zawsze była o krok naprzód przed konkurencją, jeśli chodzi o dopracowanie swoich napędów hybrydowych. RAV4 nieco lepiej ukrywa swoją masę, jest też prawie o sekundę szybsza w sprincie 0-100 km/h. Nie bez znaczenia jest fakt, że RAV4 4WD może ciągnąć ponad dwukrotnie cięższą przyczepę od CR-V (1650 kg vs. 750 kg). Nie każdemu natomiast może przypaść do gustu wyciosany kształt RAV-ki. Honda jest w tym względzie zdecydowanie bardziej subtelna.

ZALETY:

  • wysoki komfort jazdy;
  • niskie zużycie paliwa, zwłaszcza w mieście;
  • płynność pracy napędu hybrydowego.

WADY:

  • irytująco działające multimedia;
  • na zakrętach czuć wysoką masę auta;
  • niska dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy.

Dane techniczne Hondy CR-V Hybrid AWD i jej bezpośrednich konkurentów:



Honda CR-V Hybrid AWD
Toyota RAV4 Hybrid 4WD
Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV
Rozstaw kół przód
1600 mm
1605 mm
1601 mm
Rozstaw kół tył
1618 mm
1625 mm
1610 mm
Wysokość
1679 mm
1685 mm
1689 mm
Rozstaw osi
2663 mm
2690 mm
2730 mm
Długość/szerokość
4600 mm / 1855 mm
4600 mm / 1855 mm
4500 mm / 1969 mm
Cena (zł, brutto)
Od 161 000 (Elegance 4WD)
Od 134800 zł (Active)
Od 161300 zł (Shine Pack)
Typ nadwozia/liczba drzwi
SUV/5
SUV/5
SUV/5
Liczba miejsc
5
5
5
Masa własna (kg)
2275
1705
1770
Pojemność zbiornika paliwa (l)
57
55
43
Układ napędowy
Hybrydowy
Hybrydowy
Hybrydowy
Rodzaj paliwa
Benzyna bezołowiowa
Benzyna bezołowiowa
Benzyna bezołowiowa
Pojemność (cm3)
1993
2487
1598
Liczba cylindrów
4
4
4
Napędzana oś
4x4
4x4
przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń
automatyczna, bezstopniowa
automatyczna, bezstopniowa
automatyczna, 8-stopniowa
Osiągi






Moc (KM)
184 KM (łącznie)
222 KM (łącznie)
225 KM (łącznie)
Moment obrotowy (Nm)
315 Nm (łącznie)
221 Nm (łącznie)
240 Nm + 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
9,2
8,1
8,7
Prędkość maksymalna (km/h)
180
180
225
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne
7,4
5,6-5,9
1,4
Emisja CO2 (g/km)
166
127-134
131

Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty