Kto by pomyślał, że najstarsze egzemplarze Hondy CR-V mają już 25 lat!. O ile w momencie debiutu pierwszej generacji, auto pod względem koncepcyjnym wyprzedzało swoje czasy, tak dziś musi walczyć na rynku z bardzo mocną konkurencją. Obecna, piąta już generacja CR-V, jest na rynku od dwóch lat. Unijne dyrektywy dotyczące emisji CO2 wyparły z gamy silnik wysokoprężny.
Ten 2.2-litrowy motor zapisał się w kartach historii motoryzacji jako oszczędny, niezawodny i o niezłej, jak na czterocylindrowego diesla, kulturze pracy. W zamian za niego, europejscy klienci otrzymali napęd hybrydowy. Napęd o ciekawej zasadzie działania, o której napiszę w dalszej części tekstu. Egzemplarz, który otrzymaliśmy do testu skonfigurowano w oparciu o wersję wyposażenia Lifestyle. To druga od góry odmiana w gamie. Droższa CR-V to Executive, tańsze zaś to Comfort i Elegance.
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Nadwozie/wnętrze
Patrząc na obecną CR-V i jej poprzedniczki pierwszym, co się rzuca w oczy jest ewolucyjne podejście producenta do wyglądu tego modelu. CR-V z każdą kolejną generacją niczym nie zaskakuje. Wprowadzane zmiany powodują to, że model staje się dojrzalszy, a i wygląda coraz nowocześniej. Testowany egzemplarz w kolorze czarnym, który doskonale kontrastuje z licznymi chromowanymi elementami, wygląda po prostu elegancko. Jego uniwersalna elegancja polega na tym, że dobrze wyglądamy wysiadając pod teatrem z tego auta w garniturze, jak również zdejmując latem na plaży z jego dachu deskę surfingową.
Podróżujący CR-V docenią drzwi, których dolne części osłaniają progi. Dzięki temu nie pobrudzisz nogawek swoich spodni w deszczowy dzień. Kierowca doceni duże lusterka wsteczne i dobrą widoczność z jednym małym wyjątkiem. Jest nim widok wstecz, który skutecznie ograniczają masywne słupki C. No cóż, tutaj stylistyka wzięła górę nad funkcjonalnością. Funkcjonalne i przestronne jest jednak wnętrze. Dość powiedzieć, że podróż piątki pasażerów nie będzie okupiona dużym dyskomfortem tych, którym przyjdzie jechać w drugim rzędzie. Miejsca jest tam pod dostatkiem zarówno na szerokość, nad głowami, jak i na wysokości kolan.
Z przodu wygodne fotele (w testowej wersji z manualnym sterowaniem) swoją miękkością i ładnym wykończeniem wręcz zachęcają do odbywania w nich dłuższej podróży. Długa podróż nie będzie męcząca także przez dobre wyciszenie kabiny pasażerskiej. Nawet przy 140 km/h wewnątrz nie jest na tyle głośno, by powodowało to jakikolwiek dyskomfort. Testowa odmiana Lifestyle miała bogate wyposażenie. Oprócz systemów bezpieczeństwa takich jak układy: wspomagający utrzymanie na pasie ruchu, ostrzegający przed ryzykiem kolizji, czy monitorujący martwe pole w lusterkach, na pokładzie znalazła się automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, system nawigacji z 7-calowym ekranem, podgrzewane fotele, skórzana tapicerka i dostęp bezkluczykowy.
Jakość wykonania jest niezła, acz typowo japońska. We wnętrzu jest więcej twardych tworzyw niż w autach europejskich, jest też sztuczne drewno. To standard w każdej odmianie CR-V. Na szczęście całość zmontowano porządnie i na wybojach w tym dobrze wyciszonym wnętrzu nie słychać nic niepokojącego. Według dzisiejszych realiów, obsługa multimediów jest niepotrzebnie skomplikowana. W oczy rzuca się też długi „patyk” umieszczony po prawej stronie wirtualnych zegarów, który służy do resetowania wskazań licznika przebiegu dziennego. Na koniec bagażnik - ma regularne kształty, prawie 500 l pojemności. Przydałoby się tylko więcej haczyków na siatki z zakupami. Jeden to za mało.
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Napęd/prowadzenie
Na zespół napędowy składa się silnik benzynowy o pojemności 2 l oraz dwa silniki elektryczne. Motor spalinowy ma 145 KM i, podobnie jak w RAV4, pracuje w cyklu Atkinsona. W przeciwieństwie do swojej głównej konkurentki, benzyniak jednak głównie pracuje jako generator dostarczający prąd dla silników elektrycznych. Ich łączna moc to 184 KM, a więc dokładnie tyle, ile wynosi moc łączna zainstalowanego w CR-V układu hybrydowego. Z punktu widzenia kierowcy zmienia to niewiele. I tak wszystko dzieje się poza jego kontrolą, a cała praca systemu jest wyjątkowo harmonijna. Dostępne są trzy tryby jazdy - zwykły, sportowy i eco.
Doceniamy natychmiastową reakcję na gaz w każdej sytuacji. Brak jakiejkolwiek zwłoki zwłaszcza przydaje się w konieczności szybkiego włączenia się do ruchu. Zamontowana skrzynia bezstopniowa działa w sposób typowy dla tego typu konstrukcji. Zapewnia wzorową płynność jazdy przy każdej prędkości w zamian za podwyższony poziom hałasu przy mocno wciśniętym gazie. Jeżdżąc wolniej oszczędzimy nie tylko paliwo, ale też i swoje uszy. Skoro o paliwie mowa, warto wspomnieć o jego zużyciu. Nie jest żadnym zaskoczeniem, że najwięcej, bo nawet ponad 8 l/100 km, CR-V spali na autostradzie. Podczas spokojnej jazdy drogami podmiejskimi, wynik ten zbijemy do ok. 6,5 l/100 km. Najlepsze rezultaty osiągniemy w mieście. Tam nie będzie dużym problemem zejście poniżej 6 l/100 km. Mówimy tu o sytuacji jazdy po zakorkowanej Warszawie. To bardzo dobry rezultat.
Przyspieszenie 0-100 km/h w 9,2 s jest wystarczające, a 305 Nm momentu obrotowego ułatwia wyprzedzanie w trasie. Takie parametry powodują, że w przypadku CR-V hybryda jest w zasadzie naturalnym wyborem. 1.5-litrowy, doładowany benzyniak i więcej pali, i więcej się męczy przy bardziej dynamicznej jeździe. Jego plusem jest za to niższa masa i, co za tym idzie, lepsze prowadzenie. To, co czuć podczas jazdy hybrydową CR-V to jej bardzo duża masa (w wersji AWD - 2275 kg!). Przez większość czasu nie będzie nam to specjalnie przeszkadzało. Problem pojawi się na zakrętach, których atakowanie z większą prędkością może skończyć się źle, oraz na krótkich nierównościach, gdzie wyczujemy nerwowe zachowanie tylnej osi. CR-V najlepiej sprawdza się podczas spokojnych podróży, które wynagradza komfortem i płynnością pracy napędu.
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid. Ceny/podsumowanie
Ceny hybrydowej CR-V zaczynają się od 142 400 zł za podstawową odmianę Comfort z napędem na 2 koła. Odmiana Lifestyle, taka jak nasza testówka oznacza wydatek 175 300 zł. W tym momencie, za te pieniądze można mieć Toyotę RAV4 w topowej wersji Executive (171 900 zł). Normalna cena tego auta to 192 900 zł, ale obecnie w Toyocie obowiązuje cennik wyprzedażowy. Wyposażenie obu aut jest porównywalne.
Co lepiej wybrać? Trudno jednoznacznie polecić któreś z aut. Z całą pewnością Toyota zawsze była o krok naprzód przed konkurencją, jeśli chodzi o dopracowanie swoich napędów hybrydowych. RAV4 nieco lepiej ukrywa swoją masę, jest też prawie o sekundę szybsza w sprincie 0-100 km/h. Nie bez znaczenia jest fakt, że RAV4 4WD może ciągnąć ponad dwukrotnie cięższą przyczepę od CR-V (1650 kg vs. 750 kg). Nie każdemu natomiast może przypaść do gustu wyciosany kształt RAV-ki. Honda jest w tym względzie zdecydowanie bardziej subtelna.
ZALETY:
- wysoki komfort jazdy;
- niskie zużycie paliwa, zwłaszcza w mieście;
- płynność pracy napędu hybrydowego.
WADY:
- irytująco działające multimedia;
- na zakrętach czuć wysoką masę auta;
- niska dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy.
Dane techniczne Hondy CR-V Hybrid AWD i jej bezpośrednich konkurentów:
Honda CR-V Hybrid AWD | Toyota RAV4 Hybrid 4WD | Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV | |
Rozstaw kół przód | 1600 mm | 1605 mm | 1601 mm |
Rozstaw kół tył | 1618 mm | 1625 mm | 1610 mm |
Wysokość | 1679 mm | 1685 mm | 1689 mm |
Rozstaw osi | 2663 mm | 2690 mm | 2730 mm |
Długość/szerokość | 4600 mm / 1855 mm | 4600 mm / 1855 mm | 4500 mm / 1969 mm |
Cena (zł, brutto) | Od 161 000 (Elegance 4WD) | Od 134800 zł (Active) | Od 161300 zł (Shine Pack) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2275 | 1705 | 1770 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 57 | 55 | 43 |
Układ napędowy | Hybrydowy | Hybrydowy | Hybrydowy |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa | Benzyna bezołowiowa | Benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1993 | 2487 | 1598 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, bezstopniowa | automatyczna, bezstopniowa | automatyczna, 8-stopniowa |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 184 KM (łącznie) | 222 KM (łącznie) | 225 KM (łącznie) |
Moment obrotowy (Nm) | 315 Nm (łącznie) | 221 Nm (łącznie) | 240 Nm + 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 8,1 | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 | 225 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 7,4 | 5,6-5,9 | 1,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 166 | 127-134 | 131 |
Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?