Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37261 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort / Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Honda CR-V, Fot: Honda Rekreacyjne modele Hondy i Toyoty były przed kilkunastu laty pionierami segmentu SUV. Który z nich lepiej zniósł upływ czasu ?

Samochody rekreacyjne tak wrosły w krajobraz motoryzacyjnego świata, że aż trudno wyobrazić sobie czasy gdy w ogóle ichHonda CR-V, Fot: Honda nie było. Pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych i bardzo szybko zrobiły zawrotną karierę. Toyota RAV-4 była jednym z pionierów segmentu SUV, debiutowała w 1994 r. i doczekała się już czwartej generacji. Podobnie jak Honda CR-V, która swoją premierę miała w 1995 r. Pod względem regularności modyfikacji oba auta idą zatem „łeb w łeb”, i trudno się temu dziwić. To odwieczni rywale, celujący w tę samą grupę klientów.

Dawnymi czasy auta rekreacyjne nie kryły swych związków z terenówkami, stąd między innymi duże prześwity i koła zapasowe mocowane na zewnętrznych poszyciach pokryw bagażników. Zarówno CR-V jak i RAV-4 nie odstawały od tego schematu. Dzisiaj to już tylko wspomnienie. „Zapas” powędrował do bagażnika, zawieszenia znacząco obniżono. Praktyka pokazuje, że SUV-y jeżdżą głównie po szosach i producenci biorą to sobie do serca. W Hondzie bardziej, bo najnowszy CR-V ma ledwie 16,5 cm prześwitu. Przełączanie napędu z jednej na dwie osi odbywa się w pełni automatycznie gdy pojawia się poślizg a kierowca nie ma żadnego wpływu na to, co się dzieje w rozdziale trakcji. Dlatego wyprawa poza asfaltowe drogi musi kończyć się co najwyżej na twardych szutrówkach albo łatwo przejezdnych leśnych duktach. W cięższych warunkach Honda nie gwarantuje mobilności. Usilne próby pokonania trudnych pułapek terenowych mogą skończyć się zniszczeniem sprzęgła międzyosiowego. Za to na szosie CR-V prowadzi się równie pewnie co klasyczna, typowo szosowa osobówka z dobrym podwoziem.

Toyota RAV-4, Fot:ToyotaW Toyocie wygląda to zupełnie inaczej. Na szosie RAV-nie prowadzi się tak pewnie jak CR-V, za to w terenie radzi sobie znacznie lepiej. Przede wszystkim ma większy prześwit (19 cm) i potrafi wychodzić nawet z poważnych błotno-piaskowych opresji. Zawdzięcza to międzyosiowej blokadzie napędu. Co prawda działa ona tylko do 40 km/h (potem automatycznie się rozłącza) i można jej używać na luźnych nawierzchniach, ale to są właśnie warunki trudnego terenu – małe prędkości i nieutwardzone drogi. Jeśli ktoś chce się mocniej integrować z naturą to RAV będzie dla niego lepszym wyborem. Ten, kto musi szybko przemieszczać się po szosach powinien zainteresować się Hondą.

Ale różnic jest więcej. Widać je choćby w nadwoziu i wnętrzu. CR-V wygląda bardziej „pudełkowato”, ale jest przy tym masywniejsza. Bliżej jej do amerykańskich wzorców, w których finezyjne detale występują sporadycznie. Wnętrze udowadnia, że wysoka jakość wykończenia to dla Hondy priorytet. Zwraca uwagę bardzo dobre wyciszenie silnika i podwozia. Przestronność przedziału pasażerskiego potraktowano trochę po macoszemu. Bardziej zadbano o bagażnik, jest sporo większy niż w Toyocie. RAV ma bardziej przestronne wnętrze, za to na pakunki przewidziano mniej miejsca niż w CR-V. Wykończenie przedziału pasażerskiegHonda CR-V, Fot: Hondao Toyoty pozostawia pewien niedosyt, głównie za sprawą mniej wyszukanych tworzyw sztucznych. Także pod tym względem rywalowi bliżej do terenówek niż do aut typowo osobowych. W RAV-ie bardzo dobre wrażenie pozostawia nadwozie. Nie jest tak „ociosane” jak w Hondzie” i cieszy oko wieloma przemyślanymi detalami. Dzięki takim kształtom Toyota sprawia wrażenie auta lżejszego. Tak jest zresztą rzeczywiście, różnica sięga prawie 50 kg.

Gdzie zatem podobieństwa, skoro oba auta są odwiecznymi rywalami i celują w podobnych odbiorców ? Przede wszystkim w silnikach. Są w tej samej klasie pojemnościowej, mają taką samą moc maksymalną, bardzo podobny maksymalny moment obrotowy, takie samo spalanie zarówno na papierze jak i w praktyce (6,5-7 l/100 w trasie, 8-9 l/100 km w mieście) i zapewniają niemal identyczne osiągi. W codziennej jeździe można jednak wychwycić pewne różnice, które przemawiają na korzyść turbodiesla Hondy. Ma on szerszy zakres obrotów użytkowych dzięki czemu po dźwignię zmiany biegów można sięgać rzadziej niż w Toyocie. Pracuje też nieco ciszej

Toyota RAV-4, Fot:ToyotaAle czy trochę głośniejszy silnik albo nieco gorzej wykończone wnętrze są wielką ujmą dla Toyoty ? Na pewno nie. To samochód o nieco innym charakterze niż CR-V, bardziej szorstkim i nawiązującym do terenowych tradycji firmy.  Ugłaskana i dopieszczona Honda przekonuje wykończeniem i wysokim komfortem, ale jej typowo szosowy styl pozbawia jej uniwersalności, jaką jest w stanie zaproponować RAV.

W czwartym podejściu do tematu kompaktowego samochodu rekreacyjnego Honda i Toyota poszły zupełnie innymi drogami. Nowa CR-V to kompletna rewolucja w stosunku do poprzedniej generacji. Honda zaproponowała zupełnie nową estetykę i jakość, stawiając przy okazji na zdecydowanie szosowy charakter auta. Być może przyciągnie to nowych nabywców do marki, ale czy przekona tych starych i wiernych ? W RAV-ie widać żelazną konsekwencję, która z pewnością pomoże utrzymać stałą klientelę. Ale to niestety rodzaj pewnego zasklepienia się i takie działanie może nie przekonać do modelu nowych zwolenników. Auto nie zmienia swojego charakteru, jest jedynie udoskonalane i upiększane. Cóż – dwie marki, dwie szkoły.

Wybrane dane techniczne

 

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort

Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

R4/16/turbodiesel

R4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2199

2231

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

150/3600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

350/2000

340/2000-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,7

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

190

190

Pojemność bagażnika (l)

589/1669

547/1746

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

60

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,6

5,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

457/182/168,5

457/184,5/166

Rozstaw osi (cm)

263

266

Masa własna (kg)

1653

1605

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/12

Cena (zł)

Od 132 100

Od 137 900

 Wybrane wyposażenie seryjne                    

 

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort

Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/-

S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 Nasza ocena                    

 

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort

Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++

++++++

Podsumowanie
Pojedynek rekreacyjnych aut kompaktowych Hondy i Toyoty musi skończyć się remisem, bo każde z aut traci w jednej kategorii ocen, a zyskuje w innej. Ten, kto stoi przed wyborem – CR-V czy RAV – powinien dobrze przemyśleć czego oczekuje od samochodu i w jaki sposób będzie go eksploataował. Te SUV-y , choć mają ten sam japoński rodowód, te same gabaryty i tej samej klasy silniki, różnią się jednak od siebie. I to nie tylko wyglądem.



Honda CR-V, Fot: Honda

Honda CR-V, Fot: Honda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • stefik (gość)

    2 "czołgi", wybór - kwestia gustu - mnie bardziej się podoba RAV-4, ale the winner is: KIA Sportage - 30 tyś taniej...

  • gabrys000 (gość)

    Nieporuwnuj. Kia do. Tych aut inna klasa

  • stefik (gość)

    Jeździłem wszystkimi trzema.... nie widzę takiej różnicy w klasie (cokolwiek to znaczy) aby za porównywalne auto zapłacić 1/4 więcej. PS: zainwestuj w słownik...

  • ddeenniiss (gość)

    Kia w mocnym dieslu z automatem, w ksenonie itp nie jest dużo tańsza. Jest za to zdecydowanie mniejsza od aut z porównania. Kia Spartage można porówywać do ASXa czy Opla Mokki. Taką Kią jeździ mój teściu, więc znam troszkę to auto. Wg mnie RAV4 i CR-V to bardzo "równe" samochody. Nową RAV 4 jeździłem sporo, nie miałem do czynienia tylko z CR-V. Ale z tego co widzę na ulicy, to kawał wozu jest.

  • mc2 (gość)

    KIA próbuje wejść do klubu, robi postępy, ale jeszcze musi trochę popracować. Odstaje od japończyków i jedynie cena może skłaniać do koreańskiego samochodu. RAV, czy CRV? Całkowicie porównywalne pojazdy, a wyborze może decydować np. chwila. Serce mówi CRV, rozsądek RAV.

  • bryan (gość)

    Żaden z SUV-ów europejskich nawet VW, moim zdaniem nie dorównuje co dopiero nie dawno wchodzącymi na ten segment aut japońskich np. znakomita Mazda czy Mitsubishi a na końcu Toyota Rava4, która jest efektownie reklamowana podczas jej jazdy w seansie reklamowym co nie oddaje do końca w rzeczywistości na jakiego wygląda w drapieżności (owszem na asfalt świetny - za lekka kręcąca kierownica - ale poza asfalt z podwozia "kopie" mi w dupę tzn. mocno wybija i to twardo "na kotleta" - ot świetny "chodnikowiec". Tak nawiasem mówiąc wszystkie SUV-y (i nie tylko) są bardzo podatne na wezwania np. przez gminę, wezwań do pozostawienia pojazdu np. wojsku, sztabu kryzysowemu itp. nawet w czasie pokoju, a nie wojny co jest w ustawie wciąż obowiązujący od 1967 r. na ten temat i podobno ma być zweryfikowana w związku z sytuacją kryzysową za wschodnią granicą.

  • mryda2 (gość)

    dla mnie bezkonkurencyjna jest Ravka. prezentuje się super, wewnątrz mnóstwo miejsca i super płynna jazda po wszelkich nierównościach. Jakbym miała w tej klasie kupować samochod, byłaby to ravka na 100%.

  • petr (gość)

    wczoraj jeździłem crv a dzisiaj rawką, moje ważnienia co do wnętrza podobne jak w teście, ale jeżeli chodzi o jazdę to zupełnie odwrotnie, po jeździe crv chciałem sobie odpuścić suva, samochód niepewny, skacze na dołach ,niepewny w zakrętach, jak nie honda, jestem rozczarowany. raw4 natomiast bardzo fajnie jeździ, pewnie wchodzi w zakręty, jestem pozytywnie zaskoczony, generalnie jestem zwolennikiem hondy ale crv stał sie samochodem bez wyrazu, typowy dupowuz z niewiadomo jakim przeznaczeniem.

  • arrusek (gość)

    dziś odbyłem jazdę próbną crv, a parę dni temu rav4 i cóż mogę powiedzieć...myślę że większość powyższych opinii jest wymyślona. Bo ni jak nie mogę zrozumieć argumentu o tym że ravka jest przestronniejsza od crv. Prosty przykład mam trójkę dzieci, dwoje musi jeździć w fotelikach trzeci najstarszy już nie, przy próbie zamontowania fotelików w rav, trzecie dziecko już się tam nie MIEŚCI !!!!, czego nie można powiedzieć o crv, bez problemu dwa foteliki i najstarszy syn. Druga rzecz, co za bzdura z tym bagażnikiem, podobna sytuacja tylko z dwoma wózkami jeden parasolka drugi z gondolką, do rav na ścisk wchodzą i trzeba koła zdemontować, w crv bez problemu wchodzą dwa i jeszcze miejsce zostaje na torby. A co do jazdy honda 1.6 diesel, zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie, bardzo żwawa jednostka jak na tak duże auto, a przy tym oszczędne trasa/miasto, jazda bardzo dynamiczna 5.7 litra przejechałem ok 70 km. Aha dodam że teraz jeźdżę toyotą verso, wcześniej avensis i yaris. Zaskoczenie:-)

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Honda CR-V zdjęcia

Honda CR-V dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Toyota RAV 4 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Honda CR-V opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Honda CR-V Cena

Części dla marki Honda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

469 zł