Honda CR-Z

Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
CR-Z, choć nie tanie - w wersji podstawowej kosztuje 87 700 zł - może się spodobać fanom ekologicznej jazdy połączonej z ciekawym designem.
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

Ta niewielka, hybrydowa Honda wyglądem oraz niskim zużyciem paliwa nawiązuje do modelu CR-X, którego produkcja skończyła się 14 lat temu. Chociaż w CR-Z nie znajdziemy wiele z klimatu lat osiemdziesiątych ani tej samej mocy, to jazda autem zwieszonym kilka centymetrów nad ziemią, może dostarczyć dreszczyku emocji młodym fanom tej japońskiej marki.

Płyta podłogowa CR-Z zbudowana została na bazie podwozia modelu Insight. Skrócono ją o 115 mm (4080 mm) i zmniejszono o 115 mm rozstaw osi (2425 mm). Nadwozie w kształcie klina ma szerokość 1740 mm i wysokość i 1395 mm. Duży rozstaw kół, krótki rozstaw, nisko umieszczony środek ciężkości i twardo zestrojone zawieszenie (wzorowane m.in. na VW Scirocco i Lotusie Elize) kuszą do jazdy w górnych granicach oraz pozwalają łatwiej zapanować nad autem.

Coupe napędza hybryda IMA złożona z 1.5-litrowej jednostki benzynowej i-VTEC osiągającej 114 KM i 14-konnego silnika elektrycznego (znanego z modelu Insight). Honda podaje jednak łączną moc 124 KM, co wynika z różnicy obrotów przy osiąganiu maksymalnej mocy obu silników - w benzynowej jednostce przy 6100 obr./min., a w elektrycznej przy 4800 obr./min. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego maksymalny moment obrotowy 174 Nm dostępny jest już przy 1500 obr./min. Napęd jest przenoszony na przednią oś za pomocą 6-biegowej przekładni manualnej (po raz pierwszy współpracującej z hybrydą). Lewarek ma krótki skok a biegi „wchodzą” precyzyjnie.

W porównaniu ze swoim pierwowzorem, który ważył niespełna 1000 kg, CR-Z ma sporą nadwagę – 1170 kg. Przekłada się to niestety na osiągi. Coupe osiąga 100 km/h po 9,9 sekundy i ma ograniczoną prędkość maksymalną do 200 km/h. Z tymi osiągami zużycie paliwa kształtuje się średnio na poziomie 5 l/100 km poziomie (6,1 l/100 km w cyklu miejskim, 4,4 l/100 km w cyklu pozamiejskim). Co najważniejsze przy konstrukcji hybrydowej – auto emituje jedynie 117 g/km CO2/km.

Wnętrze CR-Z zaprojektowano futurystycznie i może się podobać młodemu pokoleniu – dominuje plastik przeplatany elementami z aluminium. Nie można mieć także zastrzeżeń do jakości wykonania i użytych materiałów. Efektowne elektroniczne zegary wyświetlają m.in. aktualne spalanie, poziom naładowania akumulatorów czy wskaźnik ładowania/wspomagania. „Ekologiczny” komputer pokładowy podpowiada nam także, kiedy powinniśmy zmienić bieg.

Trzema przyciskami po lewej stronie deski rozdzielczej możemy zmienić charakter jazdy auta. Mamy do wyboru tryb ekologiczny (ECON), sportowy (SPORT) i normalny (NORMAL). W trybie ekologicznym przepustnica reaguje ospale na wciśnięcie pedału gazu, ale jeździ się za to oszczędnie. W trybie normalnym jednostka napędowa pracuje na optymalnych ustawieniach. Natomiast po wciśnięciu guzika Sport pokazuje pazury. Każdy z trzech trybów ma inne podświetlenie zegarów – od zielonego przy jeździe ekonomicznej, przez niebieski (Normal) po czerwony (Sport). Samochód jest rzecz jasna wyposażony w system Start/Stop umożliwiający samoistne wyłączanie i uruchamianie silnika na postoju.

Auto posiada konfigurację foteli typu 2+2, co oznacza w rzeczywistości miejsce wyłącznie dla dwóch osób. Jeżeli kogoś bardzo nie lubimy możemy próbować go wcisnąć na tylną ławkę – może się udać jeśli pozbawimy go nóg i głowy. Z to przednie, kubełkowe fotele sprawdzają się wyśmienicie i nie męczą nawet podczas długich tras.

Bagażnik nie jest imponujący –233 litrów (głównie z powodu umieszczenia pod podłogą akumulatorów), ale po złożeniu oparcia tylnego rzędu siedzeń wzrasta do 401 litrów.

Oferowany na polskim rynku od 2010 r. CR-Z to na pewno auto zasługujące na uwagę, ale kierowane głównie do młodych (i zamożnych) ludzi. W sprzedaży występuje w trzech wersjach: S, Sport i GT. Wśród konkurentów można wymienić Volkswagena Scirocco i Renault Megane Coupe – oba jedna ze standardowym napędem.

Marka/model

Honda CR-Z S

Volkswagen Scirocco

Renault Megane Coupe

Cena (zł)

87 700

82 790

75 000

Silnik

Hybrydowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (l)

1,5

1,4

1,4

Moc (KM)

124

122

130

Moment obrotowy (Nm)

174

200

190

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

9,9

9,7

10,5

Prędkość maksymalna

200

200

205

Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km)

5,0

6,4

6,5

Emisja CO2 (g/km)

117

149

145

Skrzynia biegów

Manualna, 6-biegowa

Manualna, 6-biegowa

Manualna, 6-biegowa

Pojemność bagażnika (l)

233

312

377

**więcej zdjęć Hondy CR-Z w

naszej galerii

**

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty