Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Honda GL 1800 Gold Wing

Data publikacji: Autor: Tadeusz Suchomski

Nowa Honda GL 1800 Gold Wing miała premierę na Intermot w Monachium w 2000 r. Historia tego motocykla rozpoczęła się ponad ćwierć wieku temu.

Pierwszy egzemplarz Gold Winga miał być w zamyśle sportową maszynką do bicia rekordów. Jednak waga i wielkość zniweczyła te plany. Wady okazały się zaletami, gdy tylko uczyniono go motocyklem typowo turystycznym.

Jednostka napędowa
Gold Wing wyposażono w czterosuwowy, chłodzony cieczą, sześciocylindrowy bokser o pojemności 1832 ccm i mocy 119 KM. Na każdy cylinder przypadają po dwa zawory. Zrezygnowano z pasków zębatych i zastąpiono je typowym łańcuchem płytkowym.
Silnik zasilany jest wtryskiem paliwa. Nad jego pracą czuwa mikrokomputer realizujący również funkcje automatycznego urządzenia rozruchowego. Seryjnie Gold Wing wyposażony jest w dwa katalizatory. Układ chłodzenia składa się z dwóch chłodnic umieszczonych wzdłuż osi motocykla.
Tradycyjnie skrzynia biegów ma pięć przełożeń, z których najwyższy ma charakter nadbiegu. Motocykl jest wyposażony w bieg wsteczny, który napędzany jest rozrusznikiem.
Zastosowanie aluminiowej ramy pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu o 11 kg.

Zawieszenie i hamulce
Przednie zawieszenie wyposażono w teleskopy współpracujące z urządzeniem zapobiegającym nurkowaniu przodu podczas hamowania. Rury nośne o średnicy 45 mm budzą zaufanie. Tylne zawieszenie to jednostronny wahacz aluminiowy o skoku koła 105 mm. Nad ustawieniem wstępnym czuwa elektronika.
Hamulce w Hondzie są zaawansowane technicznie. Składa się na to zintegrowany układ Dual CBS i ABS.
Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm współpracują z trzytłoczkowymi pływającymi zaciskami. Z tyłu zastosowano również taki sam zacisk, z tym, że współpracuje on z tarczą o średnicy 316 mm.

Wyposażenie dodatkowe
Golda Wing otrzymał układ utrzymujący zaprogramowaną prędkość jazdy, samoczynnie wyłączające się kierunkowskazy. W seryjnym wyposażeniu znajduje się radio i dwa głośniki. Pozostałe dwa tylne głośniki są traktowane jako dodatki, jak i odtwarzacz CD.
Wkomponowane w bryłę motocykla kufry boczne mają po 40 litrów pojemności. Górny kufer ma pojemność 61 litrów. Kufry są otwierane przez centralny zamek za pomocą pilota.

Podsumowanie
Przyzwyczailiśmy się do charakterystycznej kanciastej starej sylwetki GL. Nowy Gold Wing ma obłe kształty, które powstały jako wynik studiów w tunelu aerodynamicznym.
Wszelkie nowości jednak kosztują. Honda Gold Wing jest przeznaczona dla typowego Kowalskiego, cena ponad 100 000 zł odstrasza, jednak wiadomo, że jest już paru chętnych na zakup tego krążownika szos.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Belmondo (gość)

    Piękny motocykl,moje marzenie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości