Honda Gold Wing

Krzysztof Franek
... czyli złote skrzydło.

... czyli złote skrzydłoSyn kowala Soichiro Honda, urodzony w 1906 r., już od wczesnej młodości
wykazywał zainteresowania techniczne. Dlatego wysłano go do Tokio, gdzie
uczył się fachu mechanika i wraz z majstrem zaczął budowę samochodów wyścigowych.
Swoją firmę po wojnie sprzedał Toyocie i zarejestrował Honda Technical
Research Institute, w którym rozpoczął montaż silników do rowerów. W przemianowanym
na Honda Motor Company zakładzie w 1948 r. zaczęły powstawać pierwsze własne
wyroby. Rok później wszedł w spółkę z Takeo Fujisawą, z którym działał
przez następne kilkadziesiąt lat.
Pierwszy silnik czterosuwowy Honda wprowadziła na rynek w 1951 r., a
7 lat później przedstawiła model Super Cub z czterosuwem o pojemnościach:
50, 60, 75, 90, 100 i 110. Ten model produkowany jest do dziś, a sprzedano
go do tej pory w liczbie 27 mln egzemplarzy, co jest światowym rekordem.
Dzięki eksportowi do Ameryki i Europy Honda stała się największym na świecie
producentem motocykli. Pierwsze 100 milionów przekroczyła w 1998 r. Teraz
roczna produkcja sięga ponad 5 milionów jednośladów.


Honda Gold Wing

Honda Gold Wing to rolls-royce wśród motocykli.

Jednym z najsłynniejszych modeli Hondy jest Gold Wing. Jego prototyp
powstał w 1972 r. - był pomyślany jako sześciocylindrowiec typu boxer o
pojemności 1470 ccm i mocy 80 KM. Jednak GL 1000, którego premiera odbyła
się dwa lata później, miał już tylko 4 cylindry. Potem, rok po roku, następowały
modernizacje. Między innymi po raz pierwszy w wieloseryjnym japońskim motocyklu
zastosowano trzy hamulce tarczowe i chłodzenie cieczą oraz zwiększono sztywność
ramy, zmniejszono moc z 82 do 78 KM, wprowadzono dodatkowe wskaźniki -
temperatury chłodzenia i ładowania, wyeliminowano nożny rozrusznik, pozostawiając
elektryczny, a w reflektorze zastosowano żarówkę H4.
Model 1000 zastąpił 1100. Przekonstruowano w nim silnik i podwozie,
myśląc o trwałości i przydatności turystycznej. Dzięki rozwierceniu silnika
jego moc wzrosła do 95 KM. Zwiększono rozstaw osi, podwyższono kierownicę,
dodano wspomaganie pneumatyczne z przodu i z tyłu. Specjalnie na rynek
amerykański wprowadzono model Interstate, w którym w standardzie znalazły
się kufry boczne i górny, pałąki ochronne, szyba przednia wraz z obudową.
Od tego modelu zaczęła się historia luksusowych wersji Gold Winga. Później
doszło radio i komputer pokładowy, kompresor do amortyzatorów, duże wskaźniki
cyfrowe i integralny system hamulcowy.
Od modelu GL 1100 zaczęła się historia luksusowych wersji Hondy Gold
Wing.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty