Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Honda Gold Wing

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

 ... czyli złote skrzydło.

... czyli złote skrzydło

Syn kowala Soichiro Honda, urodzony w 1906 r., już od wczesnej młodości wykazywał zainteresowania techniczne. Dlatego wysłano go do Tokio, gdzie uczył się fachu mechanika i wraz z majstrem zaczął budowę samochodów wyścigowych. Swoją firmę po wojnie sprzedał Toyocie i zarejestrował Honda Technical Research Institute, w którym rozpoczął montaż silników do rowerów. W przemianowanym na Honda Motor Company zakładzie w 1948 r. zaczęły powstawać pierwsze własne wyroby. Rok później wszedł w spółkę z Takeo Fujisawą, z którym działał przez następne kilkadziesiąt lat.

Pierwszy silnik czterosuwowy Honda wprowadziła na rynek w 1951 r., a 7 lat później przedstawiła model Super Cub z czterosuwem o pojemnościach: 50, 60, 75, 90, 100 i 110. Ten model produkowany jest do dziś, a sprzedano go do tej pory w liczbie 27 mln egzemplarzy, co jest światowym rekordem. Dzięki eksportowi do Ameryki i Europy Honda stała się największym na świecie producentem motocykli. Pierwsze 100 milionów przekroczyła w 1998 r. Teraz roczna produkcja sięga ponad 5 milionów jednośladów.

Honda Gold Wing to rolls-royce wśród motocykli.

Jednym z najsłynniejszych modeli Hondy jest Gold Wing. Jego prototyp powstał w 1972 r. - był pomyślany jako sześciocylindrowiec typu boxer o pojemności 1470 ccm i mocy 80 KM. Jednak GL 1000, którego premiera odbyła się dwa lata później, miał już tylko 4 cylindry. Potem, rok po roku, następowały modernizacje. Między innymi po raz pierwszy w wieloseryjnym japońskim motocyklu zastosowano trzy hamulce tarczowe i chłodzenie cieczą oraz zwiększono sztywność ramy, zmniejszono moc z 82 do 78 KM, wprowadzono dodatkowe wskaźniki - temperatury chłodzenia i ładowania, wyeliminowano nożny rozrusznik, pozostawiając elektryczny, a w reflektorze zastosowano żarówkę H4.

Model 1000 zastąpił 1100. Przekonstruowano w nim silnik i podwozie, myśląc o trwałości i przydatności turystycznej. Dzięki rozwierceniu silnika jego moc wzrosła do 95 KM. Zwiększono rozstaw osi, podwyższono kierownicę, dodano wspomaganie pneumatyczne z przodu i z tyłu. Specjalnie na rynek amerykański wprowadzono model Interstate, w którym w standardzie znalazły się kufry boczne i górny, pałąki ochronne, szyba przednia wraz z obudową. Od tego modelu zaczęła się historia luksusowych wersji Gold Winga. Później doszło radio i komputer pokładowy, kompresor do amortyzatorów, duże wskaźniki cyfrowe i integralny system hamulcowy.

Od modelu GL 1100 zaczęła się historia luksusowych wersji Hondy Gold Wing.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Janusz (gość)

    Mam gl 1200 aspencade z oryginalna przyczepka 1987r z pneumatyka jezdzi sie jak mb s klasa..

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości