Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda HR-V. Japoński pomysł na crossovera

Wojciech Frelichowski
Honda HR-VObecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.Fot. Wojciech Frelichowski
Honda HR-VObecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.Fot. Wojciech Frelichowski
Honda HR-V to klasyczny crossover. Trochę jest SUV-em, trochę hatchbackiem, trochę kombi, a trochę nawet coupe. Jest praktyczna i dobrze się prowadzi, ale mamy kilka uwag.
Honda HR-VObecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.Fot.
Honda HR-V

Obecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.

Fot. Wojciech Frelichowski

Nazwa HR-V nie jest nowa w katalogu produkcyjnym Hondy. Auto o tej nazwie było już na rynku w latach 1999-2006 w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, także z napędem 4x4. Był to jeden z pierwszych crossoverów na europejskim rynku. Obecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.

Stylistyczna mieszanka

Producent reklamuje model HR-V, jako zaprojektowany w stylu coupe. Świadczyć o tym ma zaokrąglony tył, ukrycie zewnętrznych klamek tylnych drzwi w słupkach oraz ostro wycięte boczne przetłoczenia optycznie pochylające sylwetkę auta do przodu. Ponadto linia bocznych okien zwęża się ku tyłowi, co również upodabnia HR-V do samochody typu coupe. Dynamicznie prezentuje się przednia część nadwozia z obszerną atrapą i skośnymi reflektorami. Wizerunek ten wzmagają masywne przednie i tylne zderzaki.

Przestronna kabina

Honda HR-VObecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.Fot.
Honda HR-V

Obecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.

Fot. Wojciech Frelichowski

Wnętrze HR-V jest przestronne i wykonane z zastosowaniem materiałów dobrej jakości. Np. w desce rozdzielczej jest panel pokryty czarnym lakierem fortepianowym.

Kierowca ma przed kierownicą trzy wskaźniki - obrotomierz, prędkościomierz i wyświetlacz poziomu paliwa wraz z komputerem pokładowym. Podświetlenie prędkościomierza można zmieniać dzięki funkcji Eco Assist. Jeśli jest włączona podświetlenie prędkościomierza zmienia kolor z białego na zielony.

W centrum deski rozdzielczej znajduje się siedmiocalowy ekran dotykowy multimedialnego zestawu Honda Connect (działa w oparciu o system Android), który jest standardowym wyposażeniem wersji Sport i Executive (w tej ostatniej był skonfigurowany testowy egzemplarz HR-V). Zestaw wygląda efektownie, ale jego obsługa jest dość zawiła i oparta na dotykowych przyciskach. Podczas jazdy po wyboistych drogach, kiedy nadwoziem trzęsie, trudno precyzyjnie trafić palcem na dany przycisk. Pod tym względem jeszcze bardziej niewygodny jest panel klimatyzacji, również sterowany dotykowymi przyciskami.

Praktyczne rozwiązania

Konstruktorzy Hondy w modelu HR-V zastosowali również rozwiązania, które podnoszą funkcjonalność tego samochodu. Na przykład w standardzie jest system składania tylnej kanapy Magic Seats, znany już z modelu Civic. Pozwala on m.in. tak złożyć siedzisko, że za przednimi fotelami można uzyskać przestrzeń od podłogi do podsufitki o wysokości 1240 mm.

Spory, jak na auto z tego segmentu, jest również bagażnik, Jego pojemność wynosi 453 litry. Po złożeniu oparć kanapy można uzyskać niemal płaską powierzchnię ładunkową. Wówczas pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1533 l.

[page_break]

Z napędem na przód

Honda HR-VObecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.Fot.
Honda HR-V

Obecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.

Fot. Wojciech Frelichowski

Jak już wspomnieliśmy wyżej, Honda HR-V jest oferowana tylko w wersji z napędem na przednią oś. Testowy egzemplarz był wyposażony w benzynowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM, który skonfigurowano z manualną, sześciobiegową przekładnią.

130 koni to niby sporo, ale w przypadku tego samochodu trudno to zauważyć. Jednostka jest typowo hondowską konstrukcją, czyli wolnossącą i ze zmiennymi fazami rozrządu. Żeby poczuć dynamikę trzeba ten silnik „kręcić” do wysokich obrotów. Jednak wówczas spod maski dociera przeciągłe wycie silnika, zaś przyrost mocy jest przeciętny. Za to rośnie zużycie paliwa.

Po kilkudniowym teście zauważyliśmy, że HR-V 1.5 z manualną skrzynią biegów najlepiej sprawuje się wtedy, kiedy nie wymagamy od niej sprinterskich popisów. Wówczas auto jest i ciche, a silnik zadowala się rozsądną dawką paliwa. Przy takiej jeździe średnie spalanie wynosi ok. 6,5 litra benzyny na 100 km (dane fabryczne - 5,7 l).

Wygodniejszy kompakt

Honda HR-VObecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.Fot.
Honda HR-V

Obecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.

Fot. Wojciech Frelichowski

Jazda Hondą HR-V przypomina jazdę kompaktem, tyle, że siedzi się nieco wyżej. To nawet lepiej, bo w ten sposób kierowca ma lepszy widok na drogę.

Kolejnym plusem jest działanie dźwigni skrzyni biegów. Lewarek jest krótki i idealnie zlokalizowany na panelu pomiędzy przednimi fotelami. Sięga się do niej prawą ręką niemal intuicyjnie. Wśród minusów zauważyliśmy lekką podsterowność podczas pokonywania ostrych zakrętów. Z kolei jazda po dziurawych drogach jest oznajmiana denerwującym dudnieniem spod podwozia. Natomiast duże koła i spory prześwit pod podwoziem przydają się w mieście, np. kiedy trzeba podjechać pod krawężnik.

Honda HR-V 1.5 i-VTEC i konkurenci:

Marka/model

Honda HR-V 1.5

i-VTEC Execitive

Mitsubishi ASX 1.6 117 KM Instyle

SsangYong Tivoli 1.6 128 KM Sapphire

Cena (zł)

98 100

95 990

85 490

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4290/1772/1605

4295/1810/1635

4195/1795/1600

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d/b.d.

1525/1530

1555/1555

Rozstaw osi (mm)

2610

2670

2600

Masa własna (kg)

1241

1260

1270

Pojemność bagażnika (l)

453

419

423

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

47

47

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1498

1590

1597

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/5

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

130 przy 6600

117 przy 6000

128 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

155 przy 4600

154 przy 4000

160 przy 4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,7

11,5

12,0

Prędkość maksymalna (km/h)

192

183

170

Średnie spalanie (l/100 km)

5,7

5,8

6,6

Emisja CO2 (g/km)

114

135

154

       

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty