Honda Jazz 1.4 kontra Nissan Note 1.5 dCi

Dariusz Dobosz
Fot. Dariusz Dobosz: W nowym Jazzie benzynowy silnik 1,4 l ma moc 100 KM
Fot. Dariusz Dobosz: W nowym Jazzie benzynowy silnik 1,4 l ma moc 100 KM
Jazz i Note to samochody tej samej klasy. Sprawdzamy, czy lepiej wybrać Hondę z silnikiem benzynowym czy Nissana napędzanego dieslem.

Fot. Dariusz Dobosz: W nowym Jazzie benzynowy silnik 1,4 l ma moc 100 KM
Fot. Dariusz Dobosz: W nowym Jazzie benzynowy silnik 1,4 l ma moc 100 KM

 

Cóż to za pojedynek, powie ktoś, gdy po jednej stronie barykady stoi benzynowiec, a po drugiej turbodiesel? Jazz nie jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym. Honda uważa oszczędną jednostkę benzynową za lepsze rozwiązanie. Biorąc pod uwagę wyższe koszty obsługowe wersji wysokoprężnych może się okazać, że albo będziemy amortyzować sporo droższego turbodiesla na bardzo długim dystansie, albo wręcz na nim stracimy.

 

Nowa Honda Jazz ma zmodyfikowany silnik benzynowy 1.4 o mocy 100 KM. W realnych warunkach na trasie spalanie sięga 7 l/100 km. Nissan Note, z dobrze

Fot. Dariusz Dobosz: Note ze 103-konnym dieslem jest oszczędniejszy, ale kosztuje sporo więcej
Fot. Dariusz Dobosz: Note ze 103-konnym dieslem jest oszczędniejszy, ale kosztuje sporo więcej

znanym silnikiem 1.5 dCi o mocy 103 KM i podobnych osiągach, zużywa średnio poza miastem ok. 6 l/100 km.

 

Na 100 km Nissan pozwoli zatem zaoszczędzić ok. 4 zł, co daje 40 zł na każdy 1000 km. Biorąc pod uwagę różnicę cen aut (15 800 zł), Note wymaga przebiegu 395 tys. km, by zwrócił się wyższy koszt zakupu. Dla przeciętnego kierowcy, przejeżdżającego 15 - 20 tys. km rocznie, jest to kompletnie nieopłacalne, bo rzadko kto użytkuje auto powyżej 10 lat.

Fot. Dariusz Dobosz: Jazz ma twardsze zawieszenie niż Note
Fot. Dariusz Dobosz: Jazz ma twardsze zawieszenie niż Note

 

Może jednak mimo wszystko warto za Nissana zapłacić więcej? Nadwozie Note jest dłuższe, większy jest też rozstaw osi. Nic dziwnego, że we wnętrzu otrzymujemy dużo wolnej przestrzeni. To musi się podobać, ale wąskie fotele i skromny zestaw wskaźników już nie.

 

Bagażnik ma dzieloną podłogę. To ciekawy patent, bo część drobnych rzeczy można umieścić w dolnym schowku. Gdy

Fot. Dariusz Dobosz: Bagażnik ma dzieloną podłogę
Fot. Dariusz Dobosz: Bagażnik ma dzieloną podłogę

potrzebny jest głęboki kufer wystarczy zdemontować elementy dzielące przestrzeń i położyć je na dole. Gdy tylne fotele są przesunięte maksymalnie do tyłu, przestrzeń na pakunki nie jest imponująca.

 

Jazz ma nieco mniejsze nadwozie i rozstaw osi, ale z pewnością nie ma w nim ciasnoty. Siedzenia są szerokie i bardzo wygodne. Znacznie ciekawiej zaprojektowano deskę rozdzielczą. Nie wszystkie tworzywa sztuczne są najwyższych lotów.

 

Fot. Dariusz Dobosz: Wnętrze zaprojektowano ciekawie
Fot. Dariusz Dobosz: Wnętrze zaprojektowano ciekawie

Jazz nie dorównuje Nissanowi maksymalną pojemnością bagażnika. W wersji bez koła zapasowego (jedynie zestaw naprawczy) kufer ma dużą wnękę na dole i sprytnie podnoszony, kryjący ją fragment podłogi. Pomysłowy jest układ składania tylnych foteli. Jednym ruchem można je położyć, uzyskując płaską podłogę bagażnika albo złożyć i postawić w

Fot. Dariusz Dobosz: Zestaw wskaźników jest skromny
Fot. Dariusz Dobosz: Zestaw wskaźników jest skromny

pionie za przednimi fotelami, otrzymując w ten sposób miejsce na przedmioty o wysokości ponad 120 cm.

 

Wrażenia z jazdy

 

Note, z bardziej miękko zestrojonym zawieszeniem, zapewnia nieco wyższy komfort jazdy. Honda ma więcej sportowego sznytu, jest trochę twardsza, przez co nieco gorzej tłumi nierówności dróg. W obu przypadkach dobrze wytłumiono odgłosy pracy zawieszeń i silnika, a układy kierownicze pracują precyzyjnie. Nissan ma minimalnie lepsze przyśpieszenie do "setki". Dźwignie 5-stopniowych skrzyń biegów w obu samochodach umieszczono "pod ręką". Ta w Hondzie pracuje precyzyjniej. Jazz, lżejszy od konkurenta o 300 kg, jest pojazdem nowocześniejszym technologicznie, bardziej innowacyjnym pod względem funkcjonalności.

 

Wybrane dane techniczne
 

           

 

Honda Jazz 1.4

Nissan Note 1.5 dCi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/8/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

1339

1461

Moc maksymalna (KM/obr./min)

100/6000

103/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

127/4800

240/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,4

11,1

Prędkość maksymalna (km/h)

182

180

Pojemność bagażnika (l)

346-375

280-437

Pojemność zbiornika paliwa (l)

42

46

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

4,8/6,6

4,7/5,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

390/169,5/152,5

408,3/169/155

Rozstaw osi (cm)

250

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna

3 lata/12 lat

3 lata/12 lat

Cena (zł)

52 900

68 700

Utrata wartości po 3 latach (%)

44

51,1

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Honda Jazz 1.4

Elegance

Nissan Note 1.5 dCi

Acenta

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP        

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przód/tył

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.

S + podgrzewanie

S + podgrzewanie

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/S

S/-

S-wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena** **

                                  

 

Honda Jazz 1.4

Nissan Note 1.5 dCi

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

+

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty