Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda Jazz (2001 – 2008)

Dariusz Dobosz
Honda Jazz (2004-2008) / Fot. Honda
Honda Jazz (2004-2008) / Fot. Honda
Jazz, choć nie ma nawet 4 metrów długości, sprawdzi się jako auto rodzinne. Jego mocnym punktem jest bowiem wyjątkowo wygodne wnętrze
Honda Jazz (1981 - 1986) / Fot. Honda
Honda Jazz (1981 - 1986) / Fot. Honda

Nazwa Jazz na samochodzie Honda pojawiła się po raz pierwszy w 1981 r. Po raz drugi w 2001 r., gdy japońska firma zaprezentowała niewielkiego minivana z bardzo przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem. Składane w specyficzny sposób fotele drugiego rzędu (system Magic Seat) pozwalają przewozić zaskakująco wysokie przedmioty. Bardzo duży jak na samochód o długości 3,8 m jest bagażnik (380/1323 l). Ale Jazz, sprzedawany również pod nazwą Fit, jest nie tylko bardzo pakowny i wygodny. To nowoczesna i nietuzinkowa konstrukcja. Silniki mają zmienne fazy rozrządu i podwójny zapłon, czyli dwie świece zapłonowe w każdym z cylindrów. Płaski zbiornik paliwa umieszczono pod podłogą przedziału pasażerskiego, co pozwoliło uzyskać dużą przestronność wnętrza. Osiągami Jazz z pewnością rozczaruje wielu kierowców, tak samo jak brakiem turbodiesla w gamie silnikowej. Ale benzynowce są na tyle ekonomiczne, że koszty utrzymania można utrzymać na niskim poziomie. Ograniczeniu wydatków sprzyja także niska awaryjność Jazza, który psuje się sporadycznie. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak spokojna jazda i utrzymywanie auta w pełnej sprawności technicznej. Jazz powinien być pod stałym nadzorem dobrego warsztatu z odpowiednio wykwalifikowanym personelem.

Silniki

Gama silnikowa to słaby punkt Jazz’a. W 2002 r. samochód wszedł na rynek europejski z benzynowcem 1.2 o mocy 78 KM. W 2003 r. pojawił się drugi silnik benzynowy 1.4 o mocy 83 KM. Obie konstrukcje mają przeciętną dynamikę, ale wersja 1.4 jest nieco żwawsza. Dzięki nieco lepszym osiągom jeździ się nią przyjemniej. Pozwala sprawniej jeździć w mieście i łatwiej wyprzedzać na trasie. Silnik 1.2 jest trochę oszczędniejszy.

Eksploatacja

Honda Jazz (2001 - 2004) / Fot. Honda
Honda Jazz (2001 - 2004) / Fot. Honda

Silniki Hondy Jazz to konstrukcje wręcz wzorowe od strony niezawodności. Są też mało kłopotliwe, nie wymagają na przykład stałego nadzoru nad mechanizmem napędu zaworów. Sprawę załatwiają bezobsługowe i trwałe łańcuchy rozrządu. Jedyny mankament, który co jakiś czas daje o sobie znać to niedomaganie zaworu EGR w układzie dopalania spalin silnika 1.4. Niezawodnie pracują manualne skrzynie biegów. Oczywiście do czasu. W starszych egzemplarzach z dużymi przebiegami może być konieczna wymiana łożysk. Zupełnie inaczej jest z bezstopniowymi przekładniami automatycznymi, które często zawodzą. Awariom ulega elektronika, co prowadzi do uszkodzeń mechanicznych. Naprawy zazwyczaj są nieopłacalne. Wersji z „automatem” lepiej unikać. Dobrze spisuje się podwozie. Elementy zawieszeń dobrze znoszą nierówności polskich dróg. Słabym punktem Jazz’a są hamulce, które przy intensywnym użytkowaniu albo podczas jazdy z dużym obciążeniem łatwo przegrzewają się i tracą skuteczność. Z kolei linka hamulca pomocniczego koroduje i ulega zatarciu. Bardziej kłopotliwa jest jednak korozja nadwozia, która pojawia się głównie na dolnych partiach drzwi oraz na krawędziach pokryw silnika i bagażnika. Słabe punkty ma instalacja elektryczna. Posłuszeństwa mogą odmówić dmuchawa albo przełączniki przy kierownicy. Rozłączyć mogą się wiązki elektryczne pod przednimi fotelami. Komponenty elektroniczne nie sprawiają problemów.

Instalacja elektryczna

Komponenty elektryczne nie psują się nagminnie, ale czasem lubią kaprysić. Zdarzają się awarie dmuchawy albo przełącznika zespolonego przy kierownicy, czasami rozłączają się styki w wiązkach pod przednimi fotelami.

Honda Jazz (2004-2008) / Fot. Honda
Honda Jazz (2004-2008) / Fot. Honda

Ważniejsze daty

1981 – Jazz pierwszej generacji

2001 – Jazz drugiej generacji w Japonii

2002 – Jazz drugiej generacji w Europie, nadwozie jednobryłowe 5d

2004 – niewielka modernizacja – nowe zderzaki, reflektory przednie, osłona chłodnicy, tylne lampy, lusterka zewnętrzne, drobne modyfikacje wnętrza

2008 – Jazz trzeciej generacji


Zalety

 - niska awaryjność

- przestronne i funkcjonalne wnętrze

- duży bagażnik

- dobra jakość wykonania

 

Wady

- wysoka cena

- skromna gama silnikowa

- przeciętne osiągi

- słabe wyciszenie wnętrza

 

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.2

1246

78/5700

110/2800

170

13,7

5,5

1.4

1339

83/5700

119/2800

170

12,0

5,7

 

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.2

 

 

14,0

15,5

17,5

19,5

21,5

1.4

12,5

14,0

15,5

17,5

19,5

21,5

24,0

Podsumowanie

Honda Jazz (2004-2008) / Fot. Honda
Honda Jazz (2004-2008) / Fot. Honda

Honda Jazz to jeden z niewielu samochodów klasy miejskiej, który dobrze spełni rolę auta rodzinnego. Ma tak obszerne wnętrze i tak duży bagażnik, że można w nim poczuć się jak w kompakcie. W przypadku tego modelu trzeba pamiętać, że ceny na rynku wtórnym są wysokie, a w trakcie eksploatacji nie można oszczędzać na obsłudze. Zaniedbania serwisowe prowadzą do piętrzenia się wydatków. Ceny części zamiennych są wysokie, lepiej kupować ich jak najmniej. Przy spokojnej jeździe i stałym nadzorze warsztatowym będą one potrzebne bardzo rzadko.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty