Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda Jazz po modernizacji. Odświeżona stylistyka i nowy silnik

Wojciech Frelichowski
Honda Jazz Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.Fot. Wojciech Frelichowski
Honda Jazz Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.Fot. Wojciech Frelichowski
Honda zmodernizowała swój najmniejszy model sprzedawany w Europie. Poza odświeżoną stylistyką nadwozia pojawił się nowy silnik oraz skrzynia biegów.

Honda Jazz jest produkowana od 1981 roku, ale na europejskim rynku auto jest obecne dopiero od 2001 roku. Honda określa ten samochód, jako Jazz pierwszej generacji. Po siedmiu latach do sprzedaży wszedł jego następca, a od 2015 r. dostępny jest Jazz trzeciej generacji. Obecnie auto poddano drobnemu liftingowi nadwozia, pojawił się też nowy silnik benzynowy i skrzynia biegów oraz wzbogacono wyposażenie.

Honda Jazz Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią
Honda Jazz

Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.

Fot. Wojciech Frelichowski

Zmiany stylistyczne nie są oszałamiające, ale choć przeprojektowano tylko zderzaki, to jednak spowodowały one, że nadwozie zyskało na dynamice i zadziorności. Szczególnie atrakcyjnie Jazz wygląda w nowym pakiecie stylistycznym Dynamic. W przednim zderzaku zastosowano cienki splitter znajdujący się poniżej dolnego grilla. Natomiast z tyłu zamontowano dyfuzor zintegrowany z tylnym zderzakiem – oba wykończone czerwoną linią, które mają podkreślić dynamiczny charakter auta.

W bogatym pakiecie stylistycznym Dynamic model Jazz został wyposażony m.in. w reflektory LED, przednie lampy przeciwmgielne, nakładki na progi, spoiler na klapie bagażnika oraz wykończone błyszczącą czernią aluminiowe obręcze kół o średnicy 16 cali.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

We wnętrzu auta zmian nie ma, a szkoda, bo suwakowy przełącznik obiegu powietrza w kabinie to rozwiązanie już mocno przestarzałe. Na plus zapisać należy, że Jazz jest wyposażony w system składania tylnej kanapy Magic Seats, znany też z modeli Civic i HR-V. Pozwala on m.in. tak złożyć siedzisko, że za przednimi fotelami można uzyskać pustą przestrzeń od podłogi do podsufitki. Dużą pojemność, jak na takie auto, ma bagażnik. 354 litry to wartość przewyższająca wielu konkurentów.

Honda Jazz Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią
Honda Jazz

Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.

Fot. Wojciech Frelichowski

Jeśli chodzi o zastosowane materiały wykończeniowe w kabinie, to dominują plastiki, ale dość przyjemne w dotyku. W wyposażeniu jest 7-calowy ekran dotykowy, umieszczony w górnej części deski rozdzielczej. Pełni on główną rolę w systemie multimedialnym Honda Connect. Ponadto do standardowego wyposażenia należą takie elementy, jak tempomat, podgrzewanie siedzeń, automatyczne reflektory czy system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA).

Zmodernizowana Honda Jazz jest dostępna z dwoma silnikami benzynowymi – znanym 102-konnym silnikiem o pojemności 1,3 litra i-VTEC z generacji Earth Dreams Technology oraz nową 130-konną jednostką i-VTEC o pojemności 1,5 litra.

Ponadto w ofercie pojawi się nowa, bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów CVT, która będzie dostępna dla obu silników. Przekładnia ma dwa programy sterowania wspomagające kierowcę w szczególnych sytuacjach: system wczesnej redukcji prędkości podczas hamowania (EDDB) i system Fast Off. Jak informuje producent, system EDDB wykorzystuje silnik, wspomagając kierowcę podczas hamowania. Kiedy system rozpozna zwalnianie, zjazd lub pokonywanie zakrętu z uruchomieniem hamulców, EDDB automatycznie zwiększy obroty silnika, aby wywołać hamowanie silnikiem. Pozwoli to również na szybkie ponowne przyspieszenie po zwolnieniu lub szybkie przyspieszanie po wyjściu z zakrętu.

[page_break]

Honda Jazz Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią
Honda Jazz

Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.

Fot. Wojciech Frelichowski

Z kolei system Fast Off ocenia, jak szybko kierowca zwalnia pedał gazu i podtrzymuje wyższe obroty silnika. Przykładowo Fast Off rozpoznaje kiedy kierowca szykuje się do wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, ale nie może wykonać manewru z powodu zajętego sąsiedniego pasa. Kiedy kierowca szybko zdejmie nogę z gazu, żeby przepuścić pojazd z tyłu, Fast Off utrzymuje wysokie obroty silnika w gotowości do wykonania wyprzedzania. 

Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.

Natomiast pochwalić wypada dobre walory trakcyjne. Układ kierowniczy i zawieszenie wzajemnie się uzupełniają i nie pozwalają auto na własne poszukiwanie drogi.  Jednak prawdziwym żywiołem Hondy Jazz jest miasto. Na wąskich ulicach, albo na parkingu przed hipermarketem można nim łatwo zaparkować. Zaletą auta jest także bogate wyposażenie.

Zmodernizowana Honda Jazz jest już w sprzedaży Polsce. Cennik za auto z silnikiem 1.3 rozpoczyna się od kwoty 63 000 zł, zaś z silnikiem 1.5 od 72 900 zł. Natomiast cena modeli ze skrzynią CVT rozpoczyna się od 70 200 zł (silnik 1.3) i 76 900 zł (silnik 1.5).

Honda Jazz  1.5 130 KM i konkurenci:

Marka/model

Honda Jazz 1.5 130 KM Dynamic

Hyundai i20 1.0 120 KM Comfort

Ford Fiesta 1.0 125 KM Titanium

Cena (zł)

72 900

70 900

67 980

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

                                                Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

3995/1694/1550

4035/1734/1474

4040/1735/1476

Rozstaw osi (mm)

2530

2570

2493

Masa własna (kg)

1104

1070

1089

Pojemność bagażnika (l)

354

326

292

Pojemność zbiornika paliwa (l)

40

50

42

Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1498

998

998

Liczba cylindrów

4

3

3

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min

130 przy 6600

120 przy 6000

125 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

155 przy 4600

172 przy 1500

170 przy 1400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,7

10,2

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

190

190

195

Średnie spalanie (l/100 km)

5,9

4,8

4,3

Emisja CO2 (g/km)

133

112

98

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty