Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36368 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Honda Legend 3.5 V6

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Tomasz Szmandra: W przedniej części Hondy rzucają się w oczy potężne reflektory i pochylona maska. Legend zawsze był mieszanką wyrafinowanego stylu i nowoczesnych rozwiązań. Trzecia generacja flagowego modelu Hondy pod tym względem także nie jest wyjątkiem.

 

Historia tego auta sięga 1985 roku, kiedy w Japonii pojawiła się pierwsza Honda Legend. Do Fot. Tomasz Szmandra: W przedniej części Hondy rzucają się w oczy potężne reflektory i pochylona maska. Europy model ten trafił nieco później niż do USA, gdzie do dzisiaj jest sprzedawany pod markę Acura.

 

Nową generację Legenda cechuje nowatorstwo rozwiązań, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa podróżnych, ale tym razem auto ma więcej od poprzedników sportowego charakteru, który nie ogranicza się wyłącznie do dynamicznej linii nadwozia.

 

Cechy szczególne

 

Elegancka linia nadwozia jest bardziej klasyczna niż ekstrawagancka. Patrząc na Hondę z boku  uwagę przykuwa  rozciągnięta linia okien i krótka pokrywa bagażnika - wszystko to tworzy charakterystyczny kształt klina.

 

W porównaniu do poprzedniego modelu, nowy Legend jest o 2 cm wyższy i 2,5 cm szerszy. Fot. Tomasz Szmandra: Z boku uwagę przykuwa rozciągnięta linia okien i krótka pokrywa bagażnika. Długość całkowita została jednak zmniejszona o 3,8 cm, a rozstaw osi o 11 cm. Mimo to, w kabinie wygospodarowano dodatkowe 3 cm długości przedziału pasażerskiego i 4 cm wysokości.

 

Nowy model może się także poszczycić większą sztywnością nadwozia, przy czym masa pojazdu została znacząco  zredukowana. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu aluminium z którego wykonano pokrywę silnika i bagażnika oraz błotniki, a także włókna węglowego zastosowanego przy produkcji wału napędowego.

 

Wnętrze Hondy zostało luksusowo wykończone. Dominuje skóra, drewno oraz chrom. Konstrukcja nadwozia ma zapewniać lepszą ochronę pasażerom, rozkładając siły uderzenia na większe płaszczyzny nadwozia i zmniejszając w ten sposób skutki  kolizji.Fot. Tomasz Szmandra: Duża ilość przycisków na kierownicy i tablicy przyrządów wymaga przyzwyczajenia.

 

Ponadto w modelach przeznaczonych na rynek europejski  wprowadzono system “pop-up hood”, który zwiększa bezpieczeństwo pieszych w chwili kolizji. Pirotechniczne siłowniki podnoszą pokrywę silnika o 10 cm, co zmniejsza ryzyko groźnych urazów u pieszego.

 

Inną nowinką jest aktywny tempomat ACC, który utrzymuje odległość do poprzedzającego samochodu, a w przypadku jej niebezpiecznego zmniejszenia ostrzega kierowcę dźwiękiem. W razie konieczności automatycznie uruchamiany jest układ hamulcowy zmniejszający ryzyko kolizji (CMBS).

 

Na wyposażeniu Hondy znalazły ponadto: ABS, EBD, Brake Assist, VSA ( odpowiednik ESP), TCS, komplet poduszek powietrznych, aktywne reflektory ksenonowe, automatyczna klimatyzacja, wysokiej klasy zestaw audio Bose, system nawigacji satelitarnej oraz klimatyzowane fotele.

 

Silnik

 

W ofercie Hondy widnieje tylko jedna wersja silnikowa. Ze względu na wymagania japońskiego i amerykańskiego rynku, do napędu Legenda użyto wykonaną z aluminium 3,5-litrową benzynową jednostkę V6.

Fot. Tomasz Szmandra: 452 l pojemności bagażnika to przeciętny wynik jak na limuzynę tej klasy. Silnik ten wykorzystuje technologię zmiennych faz rozrządu VTEC i posiada moc 295 KM oraz moment obrotowy - 353 Nm przy 5000 obr/min. Zapewnia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. Jednocześnie motor Hondy cechuje niska emisja szkodliwych spalin, dzięki czemu spełnione są m.in. rygorystyczne normy obowiązujące m.in. na terenie USA.

 

Jednostka napędowa Hondy współpracuje z 5-stopniową sekwencyjną skrzynią biegów z trybem pracy automatycznej. Manualna zmiana przełożeń może się odbywać za pośrednictwem drążka umieszczonego w konsoli centralnej lub poprzez dźwigienki pod kierownicą. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Masywne przednie fotele dysponujące szerokim stopniem regulacji pozwalają na szybki dobór optymalnej pozycji przed podróżą.

 

Auto waży ponad 1800 kg, jednak prawie 300-konny silnik z łatwością radzi sobie podczas jazdy, zapewniając odpowiednią dynamikę podczas wyprzedzania. Skrzynia biegów przełączona w tryb “Auto” płynnie zmienia przełożenia, a dzięki dobremu wyciszeniu kabiny, z zewnątrz nie dochodzą żadne irytujące odgłosy. Fot. Tomasz Szmandra: Masywne i wygodne fotele są elektrycznie regulowane.

 

Jedną z najciekawszych nowinek technicznych zastosowanych w Hondzie jest napęd na wszystkie koła zintegrowany z systemem Super Handling All-Whell Drive (SH-AWD), który zapewnia stabilną jazdę na zakrętach. W miejscu mechanizmu różnicowego tylnej osi wmontowano trzy przekładnie planetarne i dwa sprzęgła wielopłytkowe sterowane elektromagnetycznie.

 

Zadaniem tego zespołu urządzeń jest nie tylko płynna zmiana rozdziału napędu silnika na przednia i tylnią oś (od 30 do 70 proc.), ale także pomiędzy tylnymi kołami. W momencie przyspieszania na zakrętach, system SH-AWD może przekazać nawet do 100 proc. momentu obrotowego na koło, które ma lepszą przyczepność. To znakomicie polepsza zachowanie się Hondy na drodze, zwłaszcza przy większych prędkościach.

 

Mimo swoich gabarytów i ciężaru auto zachowuje się stabilnie i bardzo dobrze trzyma się drogi. Dość twarde zawieszenie składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu i zespołu drążków reakcyjnych z tyłu.

Fot. Tomasz Szmandra:Nocą przydaje się podświetlenie klamek Hondy

Przy wszystkich kołach zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe o dużej średnicy z czterema zaciskami, co zapewnia skuteczne działanie tego układu nawet przy znacznie rozgrzanych hamulcach.

 

Podsumowanie

 

Na pierwszy rzut oka Legend nie zachwyca wyglądem, ale imponuje nowoczesną technologią i komfortem podczas podróży. Atutem Hondy jest także bardzo bogate wyposażenie i znakomity silnik.

 

W polskich salonach Legend w podstawowej wersji kosztuje 230 tys. zł, a z pakietem opcjonalnym o 14 tys. więcej.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Benzynowy, V6

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

3471

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

295/6200

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

351/5000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

250

Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km)

17,0/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

495 x 184 x 145

Rozstaw osi (cm)

280

Pojemność bagażnika (l)

452

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena (zł)

244 000

 

Nasza ocena (Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Wygodne i obszerne wnętrze, przeciętny bagażnik

Silnik

*****

Dynamiczna jednostka napędowa o wysokiej kulturze pracy i znakomitym brzmieniu

Poziom hałasu

*****

Kabina została bardzo dobrze wyciszona

Zużycie paliwa

**

Prawie 300-konny silnik, napęd 4x4 i automatyczna skrzynia oznaczają także wysokie koszty benzyny

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Tempomat z funkcją automatycznego hamowania

S

Reflektory ksenonowe

S

Kamera cofania

S

Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa)

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S- wyposażenie standardowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • darry dooman

    dobry samochodzik, podoba mi sie, zwlaszcza wnetrze, choc wole bardziej kanciate jak Chry 300C itp... ;)

  • Wioleta

    Jeśli miałbym wybierać w japończykach to właśnie honda legend jest tą,która by mnie urzekła.

  • uh1h

    i mnie

  • MTM

    Jak by nie patrzec technicznie dosc wyraznie ustepuje niemieckiej trojce ale z modelu na model japonczycy zmniejszaja dystans.

  • Mściciel

    Ustępuje niemieckiej trojce ? To miał być dowcip rozumiem !Ta honda to majstersztyk a nie jakaś tandetna trojka

  • uh1h

    usmiałem sie czytajac kom. mtm.Technicznie ustepuje- przejedz sie nim i bmw, audi- technicznie nie powinny legend stawiac obok tych niedorobionych (niedopracowanych) kawalkow zlomu

  • driwer

    do uh1h: wiesz akurat tak sie sklada ze mialem okazje jezdzic i bmw i ta honda, i wg mnie legend bije na glowe wszystkie audiki i beemy....ale niestety...nie kazdy potrafi to dostrzec

  • uh1h

    ;)jesteśmy więc po tej samej stronie, pozdrawiam

  • dlugas

    A jechaliscie najnowsza BMW piatka 535d? moc 286 koni i moment 580 Nm gdzie 0-100km/h robi w 6,5 sekundy To dopiero wymiata z tym momentem wiekszosc Hond zostaje gruubo w tyle heh. Ale skoro o benzynie mowa to wezmy silnik 3.5 z "trojki" jest to jednostka 2996 ccm ale wyposazona w biturbo gdzie rozwija moc 306 KM. Lub silnik 4.0 z nowej 5 serii bez doladowania rozwija rowniez 306KM - mysle ze Honda iz ladna (nadwozie bardzo mi sie podoba) to nie imponuje silnikiem. 7,3 sek. do setki to troche duzo jak na ta pojemnosc i moc silnika, ale jest to okupione duza masa auta.

  • dlugas

    Jest troche bezjajecznym samochodem dla statecznego starszego pana ktory ceni sobie prestiz i spokojne prowadzenie bo nie sadze aby byla w stanie zachowac sie tak jak to robia "bawarki" na kretych drogach gdzie BMW jest mistrzem (i powie wam to kazdy kto jezdzil BM-kami) w strojeniu zawieszen nastawionych zarowno na komfort jak i na sportowa szybka jazde. Aha i jesczcze jedno co mnie w*****a w Japanach: zawiasy klapy bagaznika wchodzace do wewnatrz przestrzeni ladunkowej! W samochodzie tej klasy to dla mnie jakies nieporozumienie!! Niech sie ucza od niemcow! Pozdro dla fanow bialych smigielek!

  • dlugas

    do driwer: Oka niech Ci bedzie ze jezdziles akurat "TA" Honda (mam na mysli ten model Legenda z tym silnikiem) ale nie napisales jakim modelem BMW jezdziles aby go porownac do Legenda? Pewnie "piatka" z 93 roku sprowadzona z Raichu i to pewnie po niezlym dzwonie gdzie zostawiala 4 slady nie mowiac o poprawnym prowadzeniu. Wsiadz w model 535d z roku 2007 a kiedy troche nia pojezdzisz i poczujesz to pier....e w fotel (6.5 sec.do setki) oraz perfekcyjne trzymanie w zakretach to przestaniesz pisac bajki o wyzszosci Hondy nad BMW capie, bo zaloze sie ze tym Legendem to jezdziles na.. playstation

  • Dawidka

    Fajna honda tylko nie ma "tego czegoś co mają niemiecy rywale" i jeden silnik do wyboru to nie za dużo.Gdyby więcej nowinek technicznych,więcej miejsca i więcej silników to by mogła konkurować z niemieckimi rywalami.

  • uh1h

    a ty dlugas wyszedles z wojska do rezerwy? poczytaj glupolu troche odn. szczeg. technicznych obu aut. Zrozumiesz ze niemcy zamiatają w tej branzy. Starają się utrzymać na rynku zyłując jednostki do max osiągów, no i zapominają o nastawieniu na trwałosc i bezawaryjność,a sylwetka agresywna to jedyny atut (podobają mi sie-nie powiem inaczej) Zdaza się trafic na zepsute bmw na drodze

  • maranello

    Fabryczna prędkość tego samochodu przekracza 250 km/h. Policja autostradowa nagrała mnie na video jak miałem 254 km/h :( 10 pkt i 500 PLN. Bez negocjacji ale bez złośliwych uwag. i dodano, że rekord A2

  • mardock

    MTM-ocknij sie czlowieku.Japonczycy zmniejszaja dystans z modelu na model.Chyba do samych siebie-tzn.do swoich wlasnych zalozen.Niemcow juz wyprzedzili dawno.W tej chwili sa najlepsi na swiecie.Porownaj sobie parametry.Ja wiem,ze w Polsce pokutuje kult pt."niemieckie".Szczegolnie dobra opinia w Polsce cieszy sie bubel o nazwie volkswagen,ktory wciaz sie psuje......

  • mardock

    Czytam niektorych z was i oczom nie wierze.Na przyklad "davidka".Moze przeczytaj jeszcze raz opis tej hondy,po chyba opuscilas /les kilka linijek.Tych o naszpikowaniu tego auta wszystkim co mozliwe i o nowinkach technicznych szczegolnie w dziedzinie bezpieczenstwa.Takze jest napisane wyraznie i po polsku,ze wygospodarowano wiecej miejsca niz w poprzednim modelu,mimo zmniejszenia gabarytow.W poprzednim modelu mozesz lezec z [przodu,a z tylu miedzy fotele wstawic maly stol.Wiec co?O co chodzi????

  • cybul1981

    witam tak sobie czytam i czytam i sie smieje dlatego bo ja jezdze i bmka i honda co do przyspieszenia bmka jest lepsza ale co do komfortu jazdy,wygladu i wielu innych zeczy legend jest na 10000%lepszy niemiec ma silniki mocne ale nie trwale,awaryjne ja mam legenda z 96r a jestem w jego posiadaniu od 99r i oprocz kasy na wymiane oleju,i inych plynow eksploatacyjnych oraz klockow hamulcowych nie wkladalem a w bmke juz dolozylem do silnika na jakies czujniki i inne duperele okolo 12000zl przez rok czasu posiadania tej bmki.[b]HONDA TO JEST HONDA JAKOSC I PRECYZJA A BMW TO SKARBONKA

  • cybul1981

    [b]SAM SKROT B-BEDZIESZ M-MNIAL W-WYDATEK I TO TAK JAK U MNIE

  • t (gość)

    Oj co wy macie z tym momentem...pooglądajcie sobie youtube i wyścigi z lotu benzyny i ropniaków. Wtedy przejrzycie na oczy że wysoki moment oniczym nie swiadczy. Chocby pojedynej nowej 5 (585nm) i starszej 5 (bena 258KM) idą łeb w łeb... bena nie jest a ni turbo doładowana ani najnowsza. Także ostrożnie z tym podniecaniem się momentem :)

  • olo (gość)

    Przykład corolla 1.6 110 vs golf 1.9 110....2 bieg z dojazdu do świateł (+- 50 k/h) - golf zostaje w tyle i to sporo ....

  • Damakuli (gość)

    Mercedes BMW Audi niby wielka trójca ? W czym w awaryjnosci? Nie porownujcie auta ktore jest super autem do F1. To takjak bym porownal golfa IV 1.9TDI do Nissana GTR

  • yaaro (gość)

    Największą wadą tej Hondy jest jej nie najszybsza skrzynia biegów o zaledwie 5ciu przełożeniach i słaby moment obrotowy w dolnej partii obrotów. Pod tym względem niemiecka konkurencja jest lepsza. Spalanie również spore. Sam silnik jest rewelacyjny. Mam taki w Acurze. Z manualną skrzynią biegów i przy masie samochodu o ponad 200 kg mniejszej radzi sobie niesamowicie i daje silny ciąg od 3000 RPM. Wnikających do wnętrza bagażnika zawiasów (jak ktoś wyżej zarzucił) nie widzę. Są na zewnątrz otworu bagażnika , a w środku niewielkie uwypuklenie w tapicerce dla tych zawiasów, więc jest bardzo dobrze. Co do ciągłego porównywania do "wielkiej trójki". Przyspieszenia z racji szybszych skrzyń będą lepsze ale czy to decydujące kryterium oceny ? Legend, o którym piszemy jest w produkcji od 2005r. Czy BMW miało w tamtym czasie tak zaawansowany napęd 4WD rząglujący momentem pomiędzy pojedynczymi kołami ? O trwałości i niezawodności tej "wielbionej trójki" już nie wspomnę

  • jak (gość)

    mam legend z 2007 i jechalem okolo 280 a to niebyl koniec mozliwosci scigalem sie z a 6 oj dostalo sie jej mysle ze niemieckie auta sa przereklemowane jechalem mercem e klasy to dopiero jest porazka i te chore siedzenia po 150 kilomerach niemozna usiedziec w siedzieniach bo tak bola plecy jednym slowem szajs

  • Rafał (gość)

    Witam jestem włascicielem legenda od 3 lat samochód rewelacja bezawaryjny 190 tyś z tego 65 tyś na gazie, jeśli ktoś potrafi robić samochody to tylko japonia .

  • Krakus (gość)

    Mam porównanie między Audi A8 (2012) Porsche Cayenne turbo (2005) i omawianą Hondą Legend (2007) każdym z wymienionych aut zrobiłem około 50000 w trasach jak i przynajmniej raz trasę powyżej 1000 kilometrów. Szczerze mówiąc jak mam wsiąść do któregokolwiek z nich na długą trasę to zawsze mam nadzieję, że będzie to Legend - prosty powód po długiej trasie nie są najważniejsze masaże z Audi czy przyspieszenie z Porsche, tylko jak najmniejsze zmęczenie po trasie i ten komfort daje mi Honda. Po prowadzeniu Hondy przez 1000 km jeszcze mogę poprowadzić wykład, a po pozostałych pojazdach muszę odpocząć. W mieście fajnie się jeździ wyżyłowanym autkiem (krótkie odcinki, możliwość szybkiego zebrania się w celu przejechania świateł). Lubię jeździć praktycznie wszystkim do czego wsiądę - nie ważne czy to osobówka, bus czy nawet traktor. Każdy pojazd będzie cieszył w warunkach stworzonych dla niego. Z BMW jeździłem jako kierowca tylko Z3 też fajne autko nad jeziorko na podryw...

  • vhs (gość)

    Tylko to nie jest 3. generacja a 4. Trzecia była ka9. Cienko dla autora.

  • Prawdziwa stolica (gość)

    Tym niemieckim badziewiem które dostali jako firmowy jeżdżą same kredyty. W piątek na trasie jadąc japończykiem się wyróżniasz z pośród tej hołoty ze wsi. Oni wszyscy jak ci disco polowcy lubią bmw i spółkę.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Honda Legend dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Honda Legend Cena

Części dla marki Honda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

469 zł