Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda MSX125. Efektowny i oszczędny następca kultowej motorynki

Karol Biela
Testujemy: Honda MSX125 - miejska partyzantka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Honda MSX125 - miejska partyzantka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Jeżeli nie lubisz stać w korkach, a do tego chcesz się wyróżnić z tłumu Honda MSX125 będzie strzałem w dziesiątkę. Takim motocyklem można legalnie jeździć, posiadając prawo jazdy kat. B.

Produkowana w Tajlandii "125-ka" dostępna jest na polskim rynku od 2013 r. Spośród innych dwukołowych maszyn Honda MSX125 wyróżnia się nietuzinkowym wyglądem, który budzi sympatię i zainteresowanie wszędzie tam, gdzie się pojawi. MSX125 nawiązuje pośrednio do legendarnej Hondy Monkey z 1963 roku, która laikom przypominać może naszą polską motorynkę.

Małe, dwunastocalowe koła (używane częściej w skuterach, niż motocyklach), w połączeniu z bardzo kompaktowymi gabarytami sprawiają wrażenie, że Honda MSX125 jest zabawką dla dzieciaków. Jednak wystarczy podejść bliżej, aby zdać sobie sprawę, że to jednak całkiem starannie wykonany motocykl. Wyświetlacz LCD przekazuje kierowcy najważniejsze informacje, a tylny reflektor wykonano w technologii LED. Co prawda lusterka nie dają najlepszego pola widzenia, a dźwignia nożna przekładni mogłaby być nieco dłuższa, ale te małe niedociągnięcia i tak nie zmienią pozytywnego wrażenia, jakie mała Honda wywarła na nas przy pierwszym spotkaniu.

10 KM na podbój miasta?

Testujemy: Honda MSX125 - miejska partyzantka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Honda MSX125 - miejska partyzantka (WIDEO, ZDJĘCIA)

Do napędu zastosowano jednocylindrową jednostkę o pojemności 125 ccm, która bazuje na niezawodnej konstrukcji zamontowanej już w ponad 930 tysiącach jednośladów Hondy. Także pod względem spalania nikt nie powinien narzekać. Niecałe 2,5 litra na "setkę" przy mocnym odwijaniu manetki gazu uznać można za dobry wynik. Ale czy niezawodność i umiarkowane zużycie paliwa to te cechy, którymi chciałby się chwalić użytkownik tego motocykle? Patrząc na specyfikację techniczną nie ma szału. Niecałych 10 KM i prawie 11 Nm nie wróżą rewelacyjnych osiągów. Jednak już po pokonaniu pierwszych kilometrów okazuje się, że Honda potrafi mile zaskoczyć.

Dynamicznej miejskiej jeździe sprzyja czterobiegowa przekładnia i bardzo kompaktowe wymiary. Slalom między autami? Nie ma sprawy. Ostrzejsze wejście w zakręt i zdobycie pole position na światłach? Zrobione. Co prawda na prostych chłodzony powietrzem singiel łapie lekką zadyszkę, ale do "dziewięćdziesiątki" dochodzi w przyzwoitym stylu. Jazda z większymi prędkościami nie należy już do ulubionych zajęć Hondy MSX125, chociaż podczas testu udało się nam dobić do licznikowych 120 km/h (wiatr w plecy, głowa na baku, płaski teren).

Hamulce i zawieszenie Hondy MSX125

Testujemy: Honda MSX125 - miejska partyzantka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Honda MSX125 - miejska partyzantka (WIDEO, ZDJĘCIA)

Na przedniej i tylnej feldze założono dwunastocalowe opony. Podczas jazdy po mieście taki rozmiar nie sprawia większych problemów pod warunkiem, że nawierzchnia jest dobrej jakości. Kiedy jednak zapuścimy się na ulicę z koleinami i większymi wyrwami w asfalcie, nie jest już zbyt przyjemnie.**

Do spowalniania małej Hondy służą dwie tarcze. Przednia ma średnicę 220 milimetrów i współpracuje z dwutłoczkowym zaciskiem. Natomiast z tyłu działa 190-milimetrowa tarcza z jednotłoczkowym zaciskiem. Jak na ważącą nieco ponad 100 kilogramów maszynę taki zestaw w zupełności wystarcza, chociaż nie sprawdzaliśmy jak hamulce radziłby sobie i z kierowcą i z pasażerem. Powód? Nie mieliśmy sumienia, aby posadzić kogokolwiek z tyłu. O ile kierownica ma zapewniony odpowiedni komfort podróżowania, to dla pasażera nie ma zwyczajnie już miejsca.

[/b]

Co ciekawe w Hondzie MSX125 zastosowano po raz pierwszy w klasie "125-ek" widelec upside-down, który ma średnicę 31 milimetrów, dzięki czemu ograniczono - w porównaniu do klasycznego widelca - masę nieresorowaną i zwiększono nacisk przedniego koła na nawierzchnię. Z tyłu zastosowano stalowy wahacz z centralnie umieszczonym elementem resorująco-tłumiącym.

Cennik i konkurencja

Nowa Honda MSX125 kosztuje 15 300 zł złotych, a w ramach wyprzedaży poprzedniego rocznika - 13 750 zł. Za taką sumę otrzymamy oryginalnie wyglądający motocykl, który przysporzy swojemu właścicielowi sporo radości z jazdy, pod warunkiem, że nie będzie zapuszczał się na drogi szybkiego ruchu. Za podobne pieniądze zakupić możemy na przykład enduro. Suzuki DR-Z 125L z singlem o mocy 9,8 KM i na dużych kołach (przód 19, tył 16 cali) kosztuje 14 900 zł. Z kolei MT-125, czyli 15-konny naked Yamahy wyceniony został na 17 900 zł.

Plusy:
- intrygujący wygląd,
- oszczędny silnik,
- dobra jakość wykonania,
- konkurencyjna cena,

Minusy:
- miejsca dla pasażera,
- 12-calowe koła nie ułatwiają jazdy po gorszej jakości drogach.

Honda MSX125 - dane techniczne:

Silnik
Typ Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 2-zaworowy
Pojemność skokowa 124,9 cm3
Średnica x skok tłoka 52,4 mm x 57,9 mm
Stopień sprężania 9,3 : 1
Moc alternatora 160 W / 5000 obr/min
Moc maksymalna 9,8 KM przy 7000 obr/min
Pojemność miski olejowej 1,1 l
Moment obrotowy 10,9 Nm przy 5500 obr/min

Układ paliwowy
Zbiornik paliwa 5,5 l

Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12 V 3,5 AH
Rozrusznik elektryczny

Układ napędowy
Skrzynia biegów 4-biegowa
Sprzęgło mokre, wielotarczowe
Przełożenie końcowe łańcuch

Rama
Typ Pojedyncza, stalowa rama grzbietowa

Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 1760 x 755 x 1010 mm
Rozstaw osi 1200 mm
Kąt nachylenia główki ramy 25 stopni
Wyprzedzenie 81 mm
Promień skrętu 1,9 metra
Wysokość siedzenia 765 mm
Prześwit 160 mm

Zawieszenie
Przód 31 mm odwrócony widelec teleskopowy
Tył Wahacz stalowy, pojedynczy amortyzator

Hamulce
Przód 220 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk
Tył 190 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk

Opony
Przód 120/70-12
Tył 130/70-12

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty