Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Honda ST 1100 Pan European

Data publikacji: Autor: Tadeusz Suchomski

Konstruktorzy Hondy opracowali motocykl przeznaczony do odbywania podróży po Europie.

Typowym motocyklem turystycznym, jaki można sobie wyobrazić, jest Honda Gold Wing lub Harley-Davidson Electra Glide Classic. Jednak ten pierwszy, jak i drugi produkowany jest w Stanach Zjednoczonych.

Konstruktorzy Hondy opracowali motocykl przeznaczony do odbywania podróży po Europie, gdzie warunki drogowe wyglądają inaczej, a jest nim Honda ST 1100 Pan European. Ten luksusowy motocykl jest w sprzedaży od 1990 roku i nadal cieszy się dużą popularnością.

Jednostka napędowa
Pan European wyposażony jest w czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą widlasty silnik o pojemności 1084 ccm i mocy 100 KM. Moment obrotowy wynoszący 111 Nm przy 6000 obr./min jest imponujący. Elastyczność pracy silnika pozwala na jazdę bez potrzeby ciągłej zmiany biegów. Na najwyższym przełożeniu można jechać 40 km/h, silnik zaczyna się dławić dopiero gdy obrotomierz pokaże 500 obr./min. Silnik osadzony jest w zamkniętej dwururowej ramie, wykonanej z rur stalowych, które zapewniają nienaganne prowadzenie aż do szybkości maksymalnej.
Jednostka napędowa zblokowana jest pięciostopniową skrzynią biegów, która za pomocą wielotarczowego mokrego sprzęgła, napędza tylne koło czystym i nie wymagającym obsługi wałem Kardana.

Zawieszenie
Zawieszenie, jak przystało na turystyczny motocykl, jest komfortowe. W przednim widelcu teleskopowym zamontowany jest układ przeciwdziałający nurkowaniu motocykla podczas gwałtownego hamowania. Z tyłu zawieszenie wyposażono w wahacz wleczony współpracujący z jednym elementem tłumiąco- resorującym, który posiada dwie regulacje.

Hamulce
Kierowca nie ma trudności z zatrzymaniem wyposażonej w ABS ST 1100. Aby umożliwić to na luźnym podłożu, przygotowano wariant wyposażony w tzw. TCS (Traction Control System). Od 1996 roku motocykl zaopatrzony w zespolony system hamulcowy CBS (Combined Braking System), pochodzący z CBR 1000F. Ręczny i nożny hamulec Pan Europeana są ze sobą hydraulicznie sprzężone. Zbyt mocne hamowanie jest praktycznie wykluczone.

Podsumowanie
Pozycja kierowcy jest wyprostowana i wygodna, pasażer ma do dyspozycji wygodne uchwyty do trzymania. Osłona z wysoką szybą i kufry na bagaż to nieodzowne dla turystycznej maszyny elementy, zapewniające wysoki komfort jazdy w każdych warunkach pogodowych.
Egzemplarze z lat 1990-91 można kupić w granicach 15-20 tys. zł. Rocznik 1992-94 to wydatek rzędu 23-25 tys. zł, a modele z lat 1995-96 ok. 30 tys. zł. Nowy model ST 1100 Pan European kosztuje 56 tys. zł, a model ST 1100 A (ABS + TCS + CBS) kosztuje 59 tys. zł.

Przykładowe ceny części zamiennych
Filtr oleju - 40 zł
Filtr powietrza - 120 zł
Klocki hamulcowe, komplet - przód i tył - 93 zł
Tarcze sprzęgłowe - 299 zł
Kierunkowskaz przedni - 127 zł
Lusterko - 252 zł
Lampa tylna - 631 zł

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • zygnoc (gość)

    Witam, wszystko ładnie opisane motocykl jest ok. tylko gdzie kupić te w/w przykładowe części. NP. KUPNO LUSTERKA LEWEGO GRANICZY Z CUDEM,na ALLEGRO NIKT TEGO NIE MA.

  • iEgzo (gość)

    witajcie , przybywam z przyszłości a mianowicie z roku 2016 , chciałem wam powiedzieć że w moich czasach motocykl taki z rocznika ok 1992 kosztuje jakieś 6tys :) także jak kogoś nie stać na takie cudo w 2001r to niech poczeka jeszcze 15 lat i juz ma za niewielkie pieniądze taki motocykl heh

  • Time traveller (gość)

    A ja przybywam z 2017 roku i powiem, ze w tym roku tez jest w granicach 6-8 tys. Ale moto jest fajne i super sie bedzie Wam spisywac jeszcze przez co najmniej 16 lat. I da sie dorwac naprawde niezle egzemplarze. Aha i za rok bedzie st1300, ale mowia zeby nie brac, bo problemy z zawieszeniem przy wyzszych predkosciach. Heh

  • andy (gość)

    Boże błogosław Japońskich inżynierów za ten motor. BMW niech się schowa...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości