Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Hulajnoga elektryczna. Nowe przepisy już obowiązują. Na ulicach trwają kontrole

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / ZDM Warszawa

Fot. ZDM Warszawa 20 maja 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, wprowadzająca przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.

Hulajnoga elektryczna. Straż Miejska już kontroluje

W związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących poruszania się hulajnogami elektrycznymi, od 20 maja rozpoczęły się intensywne działania mające na celu egzekwowanie nowego prawa. Funkcjonariusze Straży Miejskiej i ZDM na warszawskich ulicach prowadzą szeroko zakrojone kontrole.

E-hulajnogi nieprawidłowo pozostawiane na drodze i utrudniające ruch są z nich usuwane w trybie art. 130a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Strażnicy zwracają także szczególną uwagę na sposób poruszania się kierujących e-hulajnogami.

Co to jest hulajnoga elektryczna?

Podstawową zmianą jest wprowadzenie definicji hulajnogi elektrycznej. Prawo precyzuje, że jest to „pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”.

Po pierwsze więc: kierującego hulajnogą elektryczną obowiążują wszystkie przepisy dotyczące pojazdów. Bo e-hulajnoga to pojazd. Po drugie: już z definicji wynika, że tym pojazdem nie można przewozić osób, bagaży ani zwierząt. Hulajnogą elektryczną nie wolno kierować pod wpływem alkoholu, a tym bardziej w stanie

Którędy jeździć e-hulajnogą?

Jeśli tylko na danej drodze wyznaczono pas albo drogę dla rowerów, to właśnie tamtędy powinien jechać kierujący e-hulajnogą. Z kolei kiedy droga przeznaczona jest dla rowerów i pieszych – jadąc e-hulajnogą, musimy ustępować przechodniom.

Na drodze, na której jezdni obowiązuje ograniczenie prędkości do maksimum 30 km/h, hulajnogą elektryczną należy jechaćpo jezdni.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Poruszanie się e-hulajnogą po chodniku prawo traktuje jako wyjątek. Dotyczy to sytuacji, gdy na drodze nie wytyczono drogi ani pasa dla rowerów, a na sąsiadującej jezdni wolno poruszać się z prędkością powyżej 30 km/h. Tylko wtedy kierujący e-hulajnogą może poruszać się chodnikiem; powinien pamiętać jednak, że musi ustąpić pierwszeństwa pieszym, nie może utrudniać im ruchu oraz jest zobowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.

Warto też pamiętać, że podczas przekraczania ulicy na przejściu dla pieszych, e-hulajnogę należy przeprowadzić (nie wolno na niej jechać). Wynika to z faktu, że kierujący hulajnogą elektryczną poruszając się po chodniku nie jest pieszym, bo… e-hulajnoga to pojazd.

Gdzie i jak odstawić e-hulajnogę?

Korzystając z e-hulajnogi (niezależnie od tego, czy to pojazd wypożyczony czy własny) musimy pamiętać, że nie wolno porzucić jej gdziekolwiek. Postój hulajnogi elektrycznej – mówi przepis – jest dopuszczalny na chodniku w miejscu do tego wyznaczonym, a jeśli takiego miejsca nie ma (a tak jest obecnie najczęściej) – jak najbliżej tej krawędzi chodnika, która jest najbardziej oddalona od jezdni. Hulajnoga powinna stać równolegle do krawędzi jezdni, nie blokować ani nie utrudniać ruchu przechodniom – należy pozostawić im do przejścia co najmniej 1,5 m szerokości chodnika.

Prędkość e-hulajnogi

Maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej została określona w przepisach na 20 km/h. Dotyczy to jednak ruchu po drodze (pasie) dla rowerów albo jezdni. Poruszając się chodnikiem, należy prędkością zbliżyć się do tempa poruszania się pieszych (dobrze przy tym wiedzieć, że pieszy osiąga prędkość w granicach 3-5 km/h, a 20 km/h to prędkość całkiem żwawego biegu).

Dla kogo e-hulajnoga, a dla kogo nie?

Ustawa precyzuje też, że hulajnoga elektryczna jest pojazdem dla dorosłych lub starszych dzieci. Do 10 roku życia nie wolno na niej poruszać się po drodze (a więc także chodniku czy pasie/drodze dla rowerów). Wyjątek stanowi „strefa zamieszkania”. W jej obrębie dziecku przed ukończeniem 10 lat wolno jeździć na e-hulajnodze tylko pod opieką dorosłego.
Osobie między 10, a 18 rokiem życia prawo zezwala na jazdę po drodze publicznej pod warunkiem posiadania jednego z następujących dokumentów: karty rowerowej, prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Henryk (gość)

    A co z hulajnogami trójkołowymi z siedzeniem? Nikt tego nie określił. To jest poza prawem, więc jak to stosować, rejestrować jako skuter? Przecież nikt nie zarejestruje. Czy traktować jako wózek inwalidzki? Znam niepełnosprawnego który porusza się hulajnogą trójkołową z siedzeniem po chodniku, i co zabrać mu możliwość przemieszczania się? Będzie to naruszenie Konstytucji wobec niego.

  • Piter (gość)

    A co z hulaj nogą z siedzeniem typu Druga..

  • stan (gość)

    mom dwojenie wzroku nachodza nomenty ze widze dwie drogi w ruznych kierunkach na chodniku zutrzymuje sie na pewien okres ok5 minut .czy na ulicy terz mam zutrzymac sie i blokpwac ruch uliczny

  • Bartek (gość)

    A co jeśli mieszka się na wsi gdzie nie ma chodników ani ścieżek rowerowych a dopuszczalna prędkość na drogach to 50 kmh. To e hulajnogą już nie można się poruszać?

  • Gosc (gość)

    Absurd goni absurd, hulajnoga mozna poruszac sie z prędkością 20km/h czyli patrole beda stac na chodnikach z gotoradarem, czy straz miejska brdzie na oko lapac ? 20km/h, 18km/h, a moze 25km/h. Absurd 2 jak jadacy e-hulajnoga ma wiedziec jaka predkosc rozwija, skoro nie ma licznika ? Jadacy musi miec uprawnienia AM, A1, B1 lub T. Czyli jezeli ma B moze jezdzic samochodem 50km/h ale nie moze poruszac się hulajnoga 20km/h .... I gdzie jest bezpieczenstwo skoro hulajnona z malymi kuleczkami ma loruszac sie po drodze poboczem ktore czesto wyglada jak pole minowe, toc omijanie dziur przez kierowce hulajnogi bedzie naglym zaskakujacym nieprzewidzianym manewrem dla kierujacego autem.

  • Renatka (gość)

    Dopiero co kupiłam swoją pierwszą hulajnogę elektryczną z polskiego geekbuying a już weszły nowe przepisy z którymi trzeba się zapoznać. To się nazywa szczęście :P

  • Aga (gość)

    Jestem osobą niepełnosprawną i nie mogę jeździć na rowerze ani przejść więcej niż 50 metrów. Oznacza to, że odpadają wycieczki rowerowe i spacery . Do tej pory jak chciałam iść na spacer to albo ktoś mnie pchał na wózku ręcznym albo jechałam na mojej hulajnodze elektrycznej z siodełkiem albo zostawałam sama w domu. Nowe przepisy pozbawiły mnie możliwości samodzielnego spacerowania.Czyli wychodzi na to, że państwo musi mi sfinansować zakup ciężkiego wózka elektrycznego za 50 tys złotych , którego wcale jeszcze bym nie potrzebowala (nawet go nie chce go bo w bloku są schody ) tylko dlatego, że nie mogę używać mojej hulajnogi elektrycznej z siodełkiem za 1800 , ktorą mogę sobie kupić za własne pieniądze i którą sąsiad może mi znieść po schodach? Mogę jeździć 100 kg wózkiem / skuterem elektrycznym ale 18 kg wygodną hulajnogą elektryczną z siodełkiem już nie mogę jeździć?

  • Paweł (gość)

    A jak nie ma chodnika i ścieżki rowerowej, a dopuszczalna prędkość to ponad 30km/h to mam jechać po lewej stronie jak pieszy żeby widzieć tego z naprzeciwka, jechać po prawej stronie jak rowerzysta czy w ogóle nie mogę jechać?

  • poli (gość)

    @Paweł - jechać po prawej jak rowerzysta. Bo kierujesz pojazdem i nie jesteś pieszym.

  • Autor (gość)

    Przepisy mówią jasno, że jazda chodnikiem w sytuacji, gdy na drodze obowiązuje ograniczenie powyżej 30 km/h, jest WYJĄTKOWO dozwolona. Czy jest jakiś przepis, który zakazuje dalszej jazdy ulicą, gdy dozwolona prędkość jest wyższa, niż 30 km/h? Czy w związku z tą nieścisłością mogę wjechać hulajnogą elektryczną na autostradę?

  • Paszko (gość)

    Wydaje mi się że przepisy regulujące zasady poruszania się po drogach czy chodnikach dotyczą pojazdu dwuosiowego bez siedziska tj. HULAJNOGI. Jeśli więc pojazd ma siedzisko, to nie jest hulajnoga. TYM SAMYM NIE PODLEGA OBOWIAZUJACYM RRGULACJOM PRAWNYM. Jeździć więc nim można jak do tej pory.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości