Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Hulajnoga elektryczna. Rząd przyjął nowe przepisy. Co się może zmienić?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / Newseria.pl

Fot. Tomasz Czachorowski Elektryczne hulajnogi są już popularnym środkiem transportu, ale coraz częściej dochodzi do kolizji z ich udziałem, a pojazdy porzucone na chodnikach czy poboczach są nierzadkim widokiem, a często też poważnym utrudnieniem w poruszaniu się po mieście. Dlatego resort infrastruktury postanowił uporządkować ten segment rynku. Zgodnie z przyjętymi przepisami hulajnogi elektryczne będą mogły poruszać się przede wszystkim drogami dla rowerów bądź ścieżkami rowerowymi, natomiast chodnikiem – tylko w wyjątkowych przypadkach. Na tym nie koniec zmian.

– Hulajnogi elektryczne doczekały się wyodrębnienia w przepisach i zostaną w końcu rozpoznane jako odrębny typ pojazdu – mówi agencji Newseria Biznes Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott, jednego z operatorów elektrycznych hulajnóg na wynajem. – Również urządzenia transportu osobistego (UTO), czyli wszystkie pojazdy zasilane silnikami elektrycznymi, niebędące hulajnogami, takie jak deskorolki elektryczne oraz urządzenia wspomagające poruszanie się (np. rolki), także zostaną dopisane do ustawy.

Hulajnoga elektryczna. Popularny środek transportu

Hulajnogi elektryczne są popularnym środkiem transportu zwłaszcza w miastach, ale problemem jest ich wciąż nieuregulowany status prawny. Ponieważ nie mają stacji dokujących, po skończonej jeździe można je zostawić w dowolnym miejscu, więc w praktyce często są porzucane na środku chodników czy ścieżek rowerowych, powodując bałagan i zagrożenie dla ruchu. Coraz częstsze są też potrącenia i wypadki z udziałem elektrycznych hulajnóg, które mogą rozpędzać się do ponad 25 km/h. Dlatego resort infrastruktury już od 2019 roku podejmował próby uregulowania tego segmentu.

– Dzięki wprowadzeniu przepisów regulujących hulajnogi elektryczne ich użytkownicy dostają jasność odnośnie do tego, jakimi ścieżkami i drogami powinni się przemieszczać. Tego dotąd brakowało. W myśl obecnie obowiązujących przepisów każda osoba korzystająca z hulajnogi elektrycznej była pieszym, więc tak naprawdę powinna korzystać tylko i wyłącznie z chodnika. To rodziło wiele problemów w organizacji ruchu, jak np. kto ma pierwszeństwo, co się stanie w razie wypadku i jak należy się zachowywać względem innych uczestników ruchu drogowego – mówi Borys Pawliczak.

Hulajnoga elektryczna. Jakie przepisy proponuje rząd?

W myśl nowych przepisów, przyjętych 25 stycznia, użytkownicy hulajnóg elektrycznych powinni poruszać się przede wszystkim drogami dla rowerów bądź ścieżkami rowerowymi. Jeżeli ich nie ma, mogą korzystać z jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością maksymalnie 30 km/h. Jazda hulajnogą elektryczną po chodniku albo drodze dla pieszych będzie dozwolona tylko wyjątkowo, jeżeli chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Ustawodawca zastrzegł jednak, że w takim przypadku użytkownik musi zachować szczególną ostrożność, jechać z prędkością zbliżoną do prędkości poruszania się pieszych oraz jest zobowiązany ustępować im pierwszeństwa.

– Również użytkownicy UTO będą w pierwszej kolejności poruszać się drogami dla rowerów bądź też, jeśli takich dróg nie ma, to chodnikami z koniecznością dostosowania prędkości do prędkości pieszego. Użytkownicy urządzeń transportu osobistego nie będą mogli korzystać z dróg z ograniczeniem prędkości do 30 km/h – wyjaśnia menadżer generalny Dott.


Nowa ustawa zabroni użytkownikom hulajnóg elektrycznych przewożenia na nich innych osób, zwierząt i ładunków. Przepisy na dobre mają uregulować również kwestię porzucania takich środków transportu na chodnikach i trawnikach. To oznacza też możliwość karania mandatem za złe parkowanie (w wysokości 100 zł).

– Hulajnogi w pierwszej kolejności powinny zostać zaparkowane w miejscach do tego przeznaczonych, czyli najprawdopodobniej będą to dedykowane miejsca parkingowe stworzone przez miasto. Natomiast w wypadku, kiedy takich miejsc nie ma, należy zostawić hulajnogę na chodniku od zewnętrznej strony, jak najdalej od jezdni, i ustawiać je jedna za drugą, równolegle do pasa drogowego, żeby zajmowały jak najmniej części chodnika – mówi Borys Pawliczak. – To dobre posunięcie ze strony ustawodawcy, które daje jasność użytkownikom, operatorom i miastu, jak zachowywać się w sytuacjach, gdy hulajnogi stoją niezgodnie z przepisami.


Nowa ustawa wprowadzić ma opłatę za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej i parkowanie na parkingu strzeżonym. Stawka ma wynieść – podobnie jak w przypadku rowerów i motorowerów – 118 zł za odholowanie i 22 zł za każdą dobę przechowywania. Przewidziano również mandaty m.in. za korzystanie z telefonu podczas jazdy czy jazdę pod wpływem alkoholu.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

Kolejny istotny zapis dotyczy maksymalnej prędkości poruszania się hulajnogą elektryczną, która nie może przekroczyć 20 km/h.

– Uważamy ten zapis za bardzo restrykcyjny, ponieważ w większości krajów europejskich ta maksymalna prędkość jest nieco wyższa, na poziomie 25 km/h. To nie wydaje się wielką różnicą, natomiast według użytkowników różnica w samym wrażeniu z jazdy jest jednak kolosalna – wyjaśnia ekspert. – Jednym z miejsc, po których można poruszać się hulajnogami elektrycznymi, są drogi z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i w takim miejscu 10 km różnicy między pojazdami może już stwarzać pewne zagrożenie. W przypadku korzystania z drogi dla rowerów taka różnica nie wpływa na to, na ile bezpiecznie będą czuli się np. rowerzyści, którzy za pomocą siły mięśni mogą rozwijać podobne prędkości. Przepisy ograniczają też maksymalną prędkość rowerów elektrycznych do 25 km/h, stąd uważamy, że do tej kwestii ustawodawca podszedł bardzo restrykcyjnie.


Menadżer generalny Dott ocenia jednak, że – z tym jednym wyjątkiem – nowelizacja jest korzystna, powinna uregulować ten segment rynku i przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

– Nie widzimy potrzeby ani konieczności, by każdy użytkownik e-hulajnogi musiał być ubezpieczony, jeśli tego nie chce, natomiast samo wprowadzenie przepisów i rozpoznanie hulajnogi elektrycznej jako pojazdu daje mu możliwość, by takie ubezpieczenia uzyskać. Do tej pory nie każdy ubezpieczyciel, a właściwie prawie żaden w Polsce nie oferował takiego ubezpieczenia, z którego czy użytkownik, czy operator mógł skorzystać. Dzięki nowym przepisom powstaje nowy rynek na to, by wprowadzić dodatkowe usługi zapewniające większe bezpieczeństwo – ocenia Borys Pawliczak.

Hulajnogi elektryczne. Kiedy zmiany?

Rząd przyjął projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Chce uregulować status prawny hulajnóg elektrycznych i deskorolek z silnikiem. Nie jest pewne kiedy i w jakim kształcie przepisy wejdą w życie.

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ADAM CZYŻEWSKI (gość)

    BZDURA JAK WSZYSTKO W TYM KRAJU

  • Ala (gość)

    Ręce opadają żeby dorosły Polak który ma prawo jazdy musiał się chodnikami szlajać co chwilę łapać gumę ,a co z terenami wiejskimi,bez ścieżek rowerowych i chodników to może auta elektryczne grubasy też niech pchają?że Polak na wsi dojeżdża do pracy a tu chodnika nie ma na stację PKP,same osły w tym sejmie

  • john (gość)

    Może by tym z rządu dać hulajnogę odebrać autka i wysłać w teren na zajęcia praktyczne wtedy by zobaczyli że to to samo co rower a nawet lepsze ,może by wtedy docenili co to a nie latami myśleli a potem durne projekty ...zgłaszali

  • Kazimierz (gość)

    Opcja ""natomiast chodnikiem – tylko w wyjątkowych przypadkach"" TO DLA WIELU IDIOTÓW KOMUNIKACYJNYCH PRZYPADAEK DOWOLNOŚCI ! Dowolność - czyli, hulaj dusza !! Omijanie przepisów to dla nas codzienność !

  • Olo (gość)

    To znaczy że torebki z zakupami nie będę mógł sobie hulajnogą przewieźć ? I co to komu może szkodzić że podwiozę dziecko hulajnogą, robię to na własną odpowiedzialność. Tak oto powstają gnioty prawne, niekonsultowane z nikim poza samymi urzędnikami

  • derto (gość)

    Francja robiła porządek z hulajnogami elektrycznymi. Teraz czas na Polskę? Wypadki z hulajnogami elektrycznymi to problem nie tylko Polski, ale całej Europy. Francja właśnie przygotowała oddzielny dekret, który wyrzuci te pojazdy z chodników. Każdy kto wjedzie hulajnogą między pieszych, zapłaci wysoki mandat. Czy w Polsce będzie podobnie? Nowe przepisy trafiły już do konsultacji, ale sporo wskazuje na to, że dekret zacznie obowiązywać już we wrześniu. Podobne ograniczenie obowiązują już w Paryżu. We francuskiej stolicy od pewnego czasu osobom jeżdżącym hulajnogami elektrycznymi po chodnikach grozi kara w wysokości 135 euro. https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/francja-zrobi-porzadek-z-hulajnogami-elektrycznymi-teraz-czas-na-polske/5vgxqg6

  • derto (gość)

    Gdzie można jeździć elektryczną hulajnogą we Wrocławiu? Według prawa nigdzie! - Takim urządzeniem można się poruszać po drogach niepublicznych, ale pojazd musi spełniać określone warunki. Musi mieć odpowiednią homologację - mówi Wojciech Jabłoński z dolnośląskiej policji. Ponadto znak CE (CONFORMITE EUROPEENNE oznaczających zgodność europejską ) https://www.ce-polska.pl/znak-ce.html?gclid=CjwKCAjw0On8BRAgEiwAincsHHkewHejlni2MWnuwxaa0gB4Hrv-E9CaIvs85wg3jVlnWW-EnB-rqRoCps0QAvD_BwE

  • Szymon Remus (gość)

    A potem dziwić się że ludzie nie rozróżniają sejmu od cyrku.

  • Rafał (gość)

    witam czy czeba mieć karte rowerową jak mam 12lat

  • Justa . (gość)

    Tak mając 12 lat musisz mieć kartę rowerową w Pl. W De możemy jeździć od 14 lat , bez żadnych uprawnień i po ścieżkach rowerowych z prędkością 20 km/h . Jak nie ma ścieżki to po drodze , mamy zakaz poruszania się po chodnikach . Musimy mieć ubezpieczenie z naklejką rejestracyjną

  • Komentarz usunięty.
  • Przem (gość)

    Po co kupować i płacić za hulajnoge skoro trzeba ją na chodniku prowadzić? Kolejny absurd w przepisach PL

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości