Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hybryda plug-in. Czy są aż tak ekologiczne? Wyniki najnowszych badań mogą zaskoczyć!

Mariusz Michalak
Fot. Marcin Rejmer
Fot. Marcin Rejmer
Hybryda plug-in ma sprawić, że jazda autem będzie jeszcze bardziej ekologiczna. To co deklarują producenci to jedno, a jak jest w rzeczywistości?

Hybryda plug-in a auto elektryczne. Podobieństwa i różnice

Hybrydy typu plug-in, czasem oznaczane skrótem PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączą klasyczny silnik spalinowy z elektrycznym, który może być ładowany w czasie jazdy lub po podłączeniu do zewnętrznego źródła energii.

Dziś najbardziej zaawansowane z hybryd typu plug-in potrafią bardzo efektywnie zarządzać energią, maksymalizując wykorzystanie silnika elektrycznego. Do tego celu angażują na przykład analizę topografii trasy przejazdu i planują z wyprzedzeniem, w których miejscach wydajniejsze będzie wykorzystanie silnika spalinowego, w których elektrycznego, a w których połączona siła obydwóch. Strategia ta pozwala maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa i możliwie najdłużej korzystać z cichego napędu elektrycznego na przykład w większym ruchu miejskim.

Samochody elektryczne z kolei napędzane są wyłącznie energią elektryczną. Ich akumulatory mają znacznie większą pojemność, dzięki czemu korzystając tylko z tego alternatywnego źródła energii mogą dojechać na jednym ładowaniu nawet dziesięć razy dalej niż hybrydy typu plug-in.

Hybryda plug-in nie taka ekologiczna?

Niemiecka organizacja non profit Deutsche Umwelthilfe (DUH), która zajmuje sięm.in. się ochroną środowiska, wzywa rząd  Niemiec do natychmiastowego wstrzymania wszelkich dotacji na zakup hybryd plug-in. Przedstawiciele uważają, że ładowane z gniazdka auta hybrydowe szkodzą środowisku w zdecydowanie większym stopniu niż zwykłe hybrydy. Są także bardziej szkodliwe niż auta z silnikami wysokoprężnymi.

Z przeprowadzonych testów w ruchu drogowym wynika, że emisja CO2 przez hybrydy plug-in może być nawet 10-krotnie wyższa od deklarowanej przez producenta.

Zwrócono również uwagę, że kierowcy wykorzystują tego typu pojazdy jak zwykłe samochody spalinowe, a sprawność baterii spada zdecydowanie szybciej niż w zwykłych autach elektrycznych.

Deutsche Umwelthilfe nie neguje samej technologii plug-in. Przyznaje jednak, że coraz częściej trafia one do luksusowych suvów, gdzie tylko na papierze przyczynia się do obniżenia emisji spalin.

Popularność hybryd w Polsce

Jak wynika z zestawienia opracowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszym półroczu 2020 roku polscy nabywcy zarejestrowali 26 419 zelektryfikowanych samochodów. Największą popularnością cieszyły się pełne hybrydy (HEV), których liczba rejestracji wyniosła 13 666 egzemplarzy. Drugim typem alternatywnego napędu, po który sięgano najczęściej, jest miękka hybryda (MHEV, 10 316 aut), trzecim hybryda plug-in (PHEV, 1307 aut), zaś czwartym auto elektryczne na baterie (BEV, 1130 egz.).

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty