Hybryda plug-in. Ile wynosi rzeczywiste spalanie? Co pokazują testy?

Mariusz Michalak
Grupa badanych aut obejmowała ponad 100 000 egzemplarzy z całego świata. Sprawdzono jak bardzo różni się deklarowane przez producenta zapotrzebowanie na paliwo, od tego faktycznego.

Hybryda plug-in a auto elektryczne. Podobieństwa i różnice

Hybrydy typu plug-in, czasem oznaczane skrótem PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączą klasyczny silnik spalinowy z elektrycznym, który może być ładowany w czasie jazdy lub po podłączeniu do zewnętrznego źródła energii.

Dziś najbardziej zaawansowane z hybryd typu plug-in potrafią bardzo efektywnie zarządzać energią, maksymalizując wykorzystanie silnika elektrycznego. Do tego celu angażują na przykład analizę topografii trasy przejazdu i planują z wyprzedzeniem, w których miejscach wydajniejsze będzie wykorzystanie silnika spalinowego, w których elektrycznego, a w których połączona siła obydwóch. Strategia ta pozwala maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa i możliwie najdłużej korzystać z cichego napędu elektrycznego na przykład w większym ruchu miejskim.

Samochody elektryczne z kolei napędzane są wyłącznie energią elektryczną. Ich akumulatory mają znacznie większą pojemność, dzięki czemu korzystając tylko z tego alternatywnego źródła energii mogą dojechać na jednym ładowaniu nawet dziesięć razy dalej niż hybrydy typu plug-in.

Hybryda plug-in nie taka ekologiczna?

Autorzy badania, które przywołuje m.in. serwis Autoevolution, nieprzeprowadzali testu każdego z tych 100 000 egzemplarzy. Sięgnęli do zbiorczych opracowań oraz serwisów, w których użytkownicy sami podają spalanie swoich samochodów. Zaznaczamy, że nie jest to metoda idealna. Większość pomiarów dotyczy Stanów Zjednoczonych. Drugie pod względem liczebności w badaniu są Chiny.

Jakie są różnice pomiędzy spalaniem faktycznym a podawanym przez producenta? Według autorów badania, przeważnie zamykają się w przedziale „2-4 razy wyższe”. Dla samochodów służbowych przekłamanie jest 3- lub 4-krotne.

Przykładowo w Niemczech hybrydy plug-in powinny – według NEDC spalać 1,8 l na 100 km. W rzeczywistości spalają natomiast… 6,6 l. W Europie najmniejsze odchyły od normy uzyskują mieszkańcy Norwegii – 3,4 l zamiast 1,7 l.

Biorąc pod uwagę normy emisji CO2 w Europie, praktycznie każda hybryda plug-in, w trakcie faktycznego użytkowania, przekracza normy.

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty