Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37028 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Hyundai Accent

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia: Witold Blady

 Poddany niedawno modernizacji Hyundai Accent nie sprzedaje się tak, jak chciałby jego importer. Powód jest prosty - auta spoza Europy obłożone są wysokim, 35-proc. cłem a to ma bezpośredni wpływ na cenę.

Wiele wskazuje na to, że w maju przyszłego roku sytuacja powinna się radykalnie zmienić - nasz kraj wejdzie do Unii Europejskiej a cło na samochody z Korei spadnie z 35 do 10 proc.

Dziś kompaktowy Hyundai jest niezbyt tani - tylko dwie odmiany z trzydrzwiowym nadwoziem mieszczą się poniżej 40 tysięcy złotych, a w miarę bogato wyposażone wersje kosztują niemal tyle, co np. Toyota Corolla czy Fiat Stilo, samochody nieco większe i lepiej wyposażone. Bariera celna spowodowała, że nie ma w naszym kraju w ofercie silnika 1.6 16V, a jedyną dostępną jednostką benzynową jest silnik 1.5 12V z jednym wałkiem rozrządu o mocy 90 KM. Wcześniej Accenta oferowano także z mniejszą jednostką o pojemności 1,3 l, ale uznano, że jest ona za słaba do ważącego nieco poniżej 1000 kg auta. Na naszym rynku pojawił się także Accent z silnikiem Diesla, ale trudno uznać, że oferta licząca tylko jeden model (pięciodrzwiowy hatchback) w jednej odmianie wyposażenia to wiele.

Accent w najtańszej wersji, oznaczonej L, ma w wyposażeniu jedynie poduszkę gazową dla kierowcy, regulowaną na wysokość kolumnę kierownicy i asymetrycznie dzielone tylne siedzenie. Nie za wiele. Nieco droższa wersja ma w standardzie także wspomaganie układu kierowniczego a także elektrycznie sterowane szyby w drzwiach i lusterka. W niektórych wersjach do wyposażenia należy ABS, a w innych - nie wiedzieć czemu tych elementów się nie łączy - klimatyzacja. Najdroższy w gamie model - Accent GL z silnikiem CRDi i pięciodrzwiowym nadwoziem kosztuje 47 900 zł.

Silnik Accenta jest dość mocny, auto zdecydowanie chętniej przyspiesza przy wyższych obrotach, co czasem niestety słychać w kabinie. Rośnie także zużycie paliwa, 10-11 l/100 km w mieście to dużo za dużo jak na niewyrośniętego kompakta. Zawieszenie Accenta pracuje dość cicho, nie lubi za to nierówności. Auto ma wtedy tendencję do podskakiwania, co na zakręcie może być nieprzyjemne.

Nadwozie
W porównaniu z modelem z 2002 roku kształty zmieniły się niewiele. Bryła nadwozia jest niemal taka sama. Mimo to już na pierwszy rzut oka widać, że auto jest po wyraźnym liftingu. Inne są przednie światła, zderzak, kształt wlotu powietrza do chłodnicy i tylne światła. Ostre linie były zupełnym przeciwieństwem okrągłości, którym charakteryzował się model produkowany do 1999 roku. Można więc się spodziewać, że kolejny model (za jakieś cztery lata) będzie mieć znów obłe kształty.

Wnętrze
Na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku, jednak tworzywa sztuczne mogłyby być nieco lepszej jakości. Nieco zastrzeżeń mamy także do ergonomii - o ile za umieszczony na samym środku konsoli środkowej włącznik świateł awaryjnych należy się pochwała, to już za dziwaczny przycisk sterujący wycieraczką tylnej szyby trudno powiedzieć coś pozytywnego. Szkoda, że kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie. W zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą pomaga regulacja wysokości fotela kierowcy.

Silnik
Wybór silników w Accencie jest w naszym kraju bardzo ograniczony. Z nadwoziem trzy- i czterodrzwiowym nie ma go wcale - obie te wersje są dostępne tylko z benzynowym silnikiem 1.5. 90-konny silnik radzi sobie z Accentem całkiem nieźle. Ważące poniżej 1000 kg auto rozpędza się do ponad 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,5 sekundy. Niestety, dynamiczna jazda okupiona jest wysokim zużyciem paliwa - średnio podczas testu Accent zużył 9,5 l benzyny na 100 km. W mieście spalanie sięgało nawet 10-11 litrów, by poza nim spaść do 8-8,5 l/100 km. Na szczęście dilerzy oferują fabryczną instalację gazową, dzięki czemu można ograniczyć koszty eksploatacji bez ryzyka utraty gwarancji.

Podsumowanie
Accent to tak naprawdę auto mieszczące się gdzieś na styku segmentów B i C. Musi więc rywalizować z przedstawicielami obu tych grup. Rozstaw osi Accenta jest mniejszy niż sporo mniejszego Getza. Główna wada koreańskiego auta to wysoka cena, na szczęście już za 10 miesięcy powinno się to zmienić.

Hyundai Accent a konkurencja

Model Hyundai Accent Daewoo Lanos Skoda Fabia
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1495 1498 1390
Moc maks. (KM) 90 86 75
Liczba zaworów 12 8 16
Napęd przedni przedni przedni
Maks. moment obrotowy (Nm) 130 130 126
Skrzynia biegów/liczba biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/B T/B T/B
Średnica zawracania (m) 10,8 9,8 10,5
Objętość bagażnika (dm sześc.) 320 250 260
Długość (mm) 4215 4075 3960
Szerokość (mm) 1680 1680 1645
Wysokość (mm) 1390 1430 1450
Rozstaw osi (mm) 2440 2520 2460
Masa własna (kg) 935 1005 1060
Ładowność (kg) 530 590 515
Prędkość maksymalna (km/h) 173 172 167
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 11,5 12,5 13,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 9,4 10,6 8,8
Poza miastem 5,6 5,7 5,2
Średnie 7 7,5 6,4
M - manualna skrzynia biegów, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe

Wyposażenie

Model Accent GL Lanos S Fabia Comfort
Cena (zł) 43 900 40 050 41 640
ABS S N O
Airbag kierowca/pasażer S/N O/N S/S
Poduszki boczne N N O
Wspomaganie kierownicy S O S
Elektryczne szyby S N S
Centralne ryglowanie zamków S O S
Radio O S O
Klimatyzacja O N O
Aluminiowe felgi O N O
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Hyundai Accent dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Hyundai Accent opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Hyundai

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

537 zł