Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Elantra 1.6 MPi. Przestronny sedan za rozsądne pieniądze

Karol Biela
Hyundai Elantra 1.6 MPi - testHyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.fot. Karol Biela
Hyundai Elantra 1.6 MPi - testHyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.fot. Karol Biela
Hyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.

Historia tego modelu sięga 1990 roku - wtedy to zadebiutowała pierwsza generacja Elantry. Od tamtego czasu Hyundai wypuścił już sześć kolejnych wcieleń swojego sedana, a ostatnia z nich miała europejską premierę na początku kwietnia 2016 roku, podczas targów Poznań Motor Show. Według porównaniu do przedniej wersji karoseria VI generacja Elantry wygląda mniej futurystycznie, ale chyba to wyszło temu sedanowi na dobre. Do tego auto „urosło” - jest o 20 mm dłuższa, o 25 mm szersza i o 5 mm wyższa, chociaż rozstaw osi wynoszący 2700 mm i płyta podłogowa pozostała ta sama. Jak zatem sprawuje się Hyundai Elantra na polskich drogach? Do testów użyczony został egzemplarz z benzynowym silnikiem 1.6 MPi o mocy 128 KM w wersji wyposażeniowej Comfort.

Przestronna kabina z przeciętnej jakości plastikami

Hyundai Elantra 1.6 MPi - testHyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć,
Hyundai Elantra 1.6 MPi - test

Hyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.

fot. Karol Biela

Trzeba przyznać, że na przednich fotelach wygodnie usiądą osoby o wzroście nawet i powyżej 180 cm. Standardowa dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy oraz dobrze wyprofilowane oparcie sprawiają, że i na dalszych trasach jazda Elantrą nie będzie zbyt męcząca.

O ile jakość spasowania poszczególnych elementów stoi na dobrym poziomie, to na przykład plastikowy panel sterowania szybami i lusterkami, który znajduje się na drzwiach, wygląda po prostu kiepsko. Nieco lepiej wyglądają materiały na desce rozdzielczej, chociaż mieszane uczucia wywołuje centralny 5-calowy wyświetlacz TFT. I nawet nie chodzi tu o szybkości działania, czy precyzję panelu dotykowego, a o rozdzielczość ekranu, która jest zbyt niska, jak na auto tej klasy. Na plus zaliczyć trzeba za to nawiew powietrza dla osób siedzących w drugim rzędzie. Tylna trzyosobowa kanapa oczywiście pomieści komplet pasażerów, ale o prawdziwym komforcie można powiedzieć, kiedy zasiądzie tam tylko dwoje podróżnych - miejsca na nogi jest sporo, jedynie nad głowami mogłoby być nieco więcej przestrzeni.

Także pod względem przestrzeni bagażowej Hyundai Elantra VI nie wybija się na tle konkurencyjnych pojazdów. Przeciętne 458 litrów nie zachwyci żadnego właściciela VW Jetty (510 l), chociaż przy Toyocie Corolli (452 l) nie jest już ciasno. Do tego wchodzące w głąb kufra Elantry zawiasy klapy ograniczają pełne załadowanie bagaży. Widać to zresztą po plastikowej osłonie wiązki kabli, która wyglądała już na nieco przytartą. Poza tym trzeba przyzwyczaić się do tego, że tylna klapa nie ma przycisku do jej otwarcia - można otworzyć ją albo „z kluczyka” lub dźwigienką przy fotelu kierowcy (po lewej stronie przy podłodze).

Silnik 1.6 MPi – cichy, ale do spokojnej jazdy

Hyundai Elantra 1.6 MPi - testHyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć,
Hyundai Elantra 1.6 MPi - test

Hyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.

fot. Karol Biela

Gama jednostek napędowych Elantry VI generacji składa się tylko z dwóch konstrukcji o pojemności 1.6 litra. W testowym egzemplarzu zamontowany był wolnossący silnik benzynowy o mocy 128 KM. Trzeba przyznać, że jednostka 1.6 MPi nie jest zbyt głośna, ale do dynamicznej jazdy trzeba ją utrzymywać w zakresie 2000-2500 obr./min. W zasadzie nie jest to w zasadzie nic nadzwyczajnego w kompaktowym aucie  dysponującym maksymalnie 155 niutonometrami i to dopiero przy 4850 obr./min. Pochwalić trzeba jednak średnie zużycie paliwa, które oscylowało w okolicach 7 litrów benzyny na 100 kilometrów. W przypadku jazdy w trasie wynik ten spadał o mniej więcej litr, a w trakcie miejskiej eksploatacji zbliżał się do 9 litrów.

Silnik 1.6 MPi współpracować może z manualną 6-biegową skrzynią lub opcjonalnym „automatem” o takiej samej liczbie przełożeń. Prezentowana Elantra wyposażona była w ręczną przekładnię i muszę przyznać, że co do jej zestopniowania, czy oporów z jakimi pracował drążek, nie mam żadnych zastrzeżeń. Oby w każdym aucie tej klasy tak działała skrzynia!

[page_break]

Bardzo pozytywne wrażenia z jazdy

Hyundai Elantra 1.6 MPi - testHyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć,
Hyundai Elantra 1.6 MPi - test

Hyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.

fot. Karol Biela

Hyundai Elantra VI nie jest typem sportowca, ale przeciętny kierowca doceni dobrze wygłuszoną kabinę oraz komfortowo pracujące zawieszenie, które również niezbyt często daje o sobie znać. Tym bardziej to cieszy, gdyż prezentowany samochód posiadał opcjonalne 17-calowe koła z oponami o szerokości 225 milimetrów i 45-procentowym profilu (dopłata 1000 złotych).

Trochę gorzej wypadła Elantra pod względem precyzji prowadzenia. Oczywiście w spokojnej normalnej jeździe nikt nie zauważy pewnych niedoskonałości, ale jak na auto klasy średniej niższej z tylną belką skrętną przy tylnej osi, nie ma czego więcej wymagać. Elantra nieźle radzi sobie nie tylko w trasie, ale też i w mieście. Dobra widoczność do przodu, na boki oraz do tyłu to ważna rzecz, ale ciekawe jest to, iż kamera cofania już standardem od drugiego pakietu, czyli Comfort.

Bogate wyposażenie, ale i cena wysoka

Hyundai Elantra 1.6 MPi - testHyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć,
Hyundai Elantra 1.6 MPi - test

Hyundai Elantra 1.6 MPi nie porywa osiągami, nie oglądają się za nią ludzie na ulicy. Znajdzie się też kilka niedociągnięć, ale w ogólnym rozrachunku to auto wypada naprawdę dobrze.

fot. Karol Biela

Cennik IV generacji Elantry zaczyna się od 64 400 złotych. Za taką sumę otrzymamy auto z benzynowym silnikiem, manualną skrzynią oraz bazowym pakietem Classic Plus. W standardzie mamy tam m.in. 6 poduszek powietrznych, elektryczne wspomaganie kierownicy, manualną klimatyzację, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, centralny zamek z pilotem i alarmem, czy stalowymi 15-calowymi obręczami oraz zestawem audio CD/MP3 z 4 głośnikami i wejściami USB/AUX. Testowa wersja Comfort wyceniona została na 73 400 złotych, ale w serii znajdziemy tam już np. światła do jazdy dziennej LED, 16-calowe alufelgi, chromowany grill i klamki zewnętrzne, dwustrefową klimatyzację, a także 6-głośnikowy zestaw audio z Bluetooth oraz wspomniany już 5-calowy ekran dotykowy z kamerą cofania.

A jak wypadają konkurencyjne kompakty w porównaniu do sedana Hyundaia? Volkswagen Jetta 1.4 TSI 125 KM z bazowym pakietem Trendline kosztuje 75 590 złotych, a najdroższym Highline (porównywalnym z pakietem Comfort Elantry) już 82 990 złotych. Z kolei cennik Toyoty Corolla 1.6 Valvematic w wersji Active startuje 71 900 złotych, a odmiana Comfort - bliska poziomem wyposażenia do testowego Hyundaia - to wydatek 79 900 złotych.

Plusy:
- dobra relacja wyposażenia do ceny zakupu,
- precyzyjnie działająca skrzynia biegów,
- odpowiednie wyciszenie kabiny.

Minusy:
- przeciętnej wielkości bagażnik,
- jakość plastików w kabinie,
- mało precyzyjny układ kierowniczy.

Hyundai Elantra - wybrane dane techniczne i porównanie z konkurencją

Marka/model

Hyundai Elantra 1.6 MPi 128 KM Comfort

Toyota Corolla 1.6 Valvematic 132 KM Comfort

Vokswagen Jetta 1.4 TSI 125 KM Highline

Cena od (zł)

73 400

79 900

Od 82 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4570/1800/1450

4620/1775/1465

4659/1778/1482

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1563/1572

1515–1535/1510–1535

1535/1538

Rozstaw osi (mm)

2700

2700

2651

Masa własna (kg)

1220

1195–1315

1341

Pojemność bagażnika (l)

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

458

50

452

55

510

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (ccm)

1591

1598

1395

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przód

Przód

Przód

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM)

128

132

125

Moment obrotowy (Nm)

155

160

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,1

10,0

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

200

210

206

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,6

6,0–6,3

5,3

Emisja CO2 (g/km)

153

139–144

122

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty