Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Hyundai Elantra: duże auto za rozsądną cenę

Data publikacji: Autor: Czesław Wachnik

Hyundai Elantra: duże auto za rozsądną cenę Od kilku tygodni w salonach Hyundaia możemy obejrzeć, przejechać się i kupić nową Elantrę. Auto jest bliźniaczo podobne do większego i40, ale jednak o ponad 20 tys. zł tańsze. Plusem Elantry jest uroda i pojemne wnętrze, minusem – tylko jeden silnik.

Koncern Hyundaia jest niewątpliwie na fali wznoszącej. Po i40 w salonach dość niespodziewanie pojawiła się nowa Elantra. Niespodziewanie, bo o ile i40 był zapowiadany, to Elantra pojawiła się niejako po cichu. A szkoda, wydaje się, że ma ona większe szanse na polskim rynku niż i40.

 

Zobacz: Nowy Hyundai Elantra - zdjęcia z testu

 

Za 60 tys. zł, a tyle kosztuje podstawowa wersja, dostaniemy auto o wielkości porównywalnej z samochodami segmentu D, dodatkowo z przyzwoitym silnikiem i ładne.

Z przodu kopia i40

Elantra jest niewątpliwie jednym z ładniejszych aut, jakie w ostatnim okresie pojawiły się na rynku. Co ważne, zwraca na siebie uwagę, toteż jej właściciel będzie miał powody do dumy. Z przodu mamy duży zderzak, niewielką kratkę wlotu powietrza oraz ciekawie skrojone reflektory.
Gdybyśmy obok siebie postawili Elantrę i i40, to patrząc z przodu oba auta są praktycznie nie do odróżniania. Dynamikę sylwetki widać także z boku, mamy tu mocne przetłoczenia, a linia nadwozie została poprowadzona ku górze. Przypomnijmy, ze przetłoczenia to dodatkowa sztywność nadwozia a więc też poprawa bezpieczeństwa. W konsekwencji przód auta, a raczej jego nadwozie, przypomina kota przyczajonego do skoku.

Elantra to raczej nie sedan, ale liftback. Klapa bagażnika wędruje do góry razem z tylną szybką. Na której jednak nie znaleziono miejsca na wycieraczkę. A jeśli o bagażniku, to mierzy on wprawdzie aż 485 litrów, ale jego minusem są głęboko wchodzące do środka zawiasy pokrywy. Auto ma 4,53 m długości, 1,77 m szerokości i 1,44 m wysokości. Natomiast rozstaw osi to 270 cm. Jak na segment C rozmiary imponujące.


Wnętrze to też kopia i40

Nie mniej ładne jest też wnętrze auta. I też jest ono podobne do i40. Jedyna różnica to nieco gorsze materiały. Ale i tu są przyzwoite. Kierowca ma przed sobą sporej wielkości, czteroramienną kierownicę, dwa duże, umieszczone w metalowych tubach zegary (prędkościomierz i obrotomierz) oraz wyświetlacz komputera. A także małe wskaźniki obrazujące temperaturę oleju i zasobność zbiornika paliwa. Wszystko czytelne i znajduje się tam, gdzie powinno. Na prawo od kierownicy mamy środkowy kokpit, gdzie znalazło się radio, klimatyzacja i inne pokrętła sterujące. A niżej drążek skrzyni biegów. Wszystko to skrojone niebywale zgrabnie, na wielu elementach metalowe wstawki, a okienka wyświetlaczy podświetlone na niebiesko. Wydaje się, że wnętrze Elantry należy do najładniejszych nie tylko w klasie C. Jeśli do tego dodamy wygodne i regulowane fotele oraz ogromną kabinę pasażerską, to będziemy mieli niemal idealne auto rodzinne. Dodatkowo za przyzwoita cenę.


Zawieszenie klasyczne 

Zawieszenie Elantry oparto o klasyczne rozwiązania - z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Jak na razie Hyundai oddaje do dyspozycji tylko jeden, benzynowy silnik, który współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. To nowa jednostka, wykorzystująca technologię podwójnych, ciągłych zmiennych faz rozrządu. Pozwala ona z pojemności 1,6 litra osiągnąć moc 132 KM oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 158 Nm. W konsekwencji ważące ponad 1,1 tony auto, uzyskuje setkę po 10,7 s oraz prędkość maksymalną w granicach 200 km/godz. Średnie zużycie paliwa to 6,4 l/100 km. I jak wykazał test jest to wielkość faktyczna.

Idealna na dobre drogi

Zawieszenie Elantry dobrano na dobre drogi, stąd jak na polskie warunki jest ono nieco za miękkie. Auto wręcz idealnie zachowuje się w czasie jazdy np. autostradą, ale już kiedy wjedziemy na wiejskie wertepy, mocno nim buja. Jest to szczególnie odczuwalne dla pasażerów siedzących na tylnym siedzeniu. Co też może zaskakujące, silnik zachowuje się poprawnie, jest cichy, ale sportowcem trudno go nazwać. Chcąc szybko wyprzedzić inne pojazdy, trzeba zredukować biegi. Natomiast, gdy chodzi o pozostałe podzespoły jak skrzynia biegów czy hamulce, zachowywały się na piątkę. Dodajmy, że do wyboru jest także skrzynia automatyczna. 
 
Ceny nawet poniżej 60 tys. zł

Nowy hyundai oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia, a podstawowa classic plus kosztuje od 59 900 złotych. W wyposażeniu seryjnym mamy tu m.in. przednie, boczne oraz kurtynowe poduszki powietrzne, systemy kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu ESC/VSM, centralny zamek, przednie szyby sterowane elektrycznie, manualną klimatyzację, przednie światła przeciwmgielne, wielofunkcyjną kierownicę, elektryczne i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, radio. Po dopłaceniu 7 tys. zł dostaniemy elektryczne szyby z tyłu, dwustrefową klimatyzację, 16-calowe felgi i czujnik deszczu. To naprawdę dużo.

PLUSY I MINUSY

Plusy

- obszerne wnętrze
- ładne nadwozie i wnętrze
- atrakcyjna cena

Minusy
- tylko jeden silnik
- przeciętne osiągi silnika

Hyundai Elantra – dane techniczne

Nadwozie: 5-miejscowe
Zespół napędowy: silnik benzynowy 1,6 litra
Moc i moment obrotowy: 132 KM przy 6300 obr./min; 158 Nm
Skrzynia biegów i napęd: 6 – stopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,7 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Średnie spalanie: 6,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 453/177,5/144,5/270 cm
Cena testowanego auta: 66 900 zł

Czesław Wachnik 

Hyundai Elantra: duże auto za rozsądną cenę
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Hyundai Elantra: duże auto za rozsądną cenę

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości