Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Hyundai Getz

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia: Witold Blady

 Jeszcze nie tak dawno w gamie Hyundaia brakowało auta segmentu B. Między najmniejszym Atosem a nieco większym Accentem pojawił się niedawno Getz - trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, który rywalizuje z Fiatem Punto, Oplem Corsą czy Renaultem Clio.

Jeszcze nie tak dawno w gamie Hyundaia brakowało auta segmentu B. Między najmniejszym Atosem a nieco większym Accentem pojawił się niedawno Getz - trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, który rywalizuje z Fiatem Punto, Oplem Corsą czy Renaultem Clio. Na razie w naszym kraju auto oferowane jest tylko w jednej wersji silnikowej, nie ma niestety także wielkiego wyboru jeśli chodzi o wyposażenie.

Na pierwszy rzut oka, gdyby nie znaki firmowe, Getz wygląda raczej na europejską konstrukcję. Od razu widać, że projektując auto w Hyundaiu myślano przede wszystkim o Starym Kontynencie. I wygląda na to, że podbój Europy może się małemu Koreańczykowi udać, pomóc może w tym poszerzenie gamy silników - w innych krajach Getz jest oferowany do wyboru aż z czterema silnikami.

Getz w podstawowej wersji, nazywanej Basis, jest wyposażony bardzo skromnie - w jedną poduszkę gazową i asymetrycznie dzielone tylne siedzenie. Trzydrzwiowy Getz Basis kosztuje 33 900 zł, droższa o 2000 zł odmiana Middle ma także wspomaganie układu kierowniczego, regulację wysokości kierownicy i elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach. Topowy - przynajmniej na razie, bo liczymy, że pojawią się lepiej wyposażone odmiany - Getz High ma poza tym także poduszkę dla pasażera, a w wersji pięciodrzwiowej również elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach. Klimatyzacja jest dostępna w wersji Middle, a w pozostałych wersjach można ją zamontować u dilera. Koszt takiej operacji to 3500 zł. Brakuje za to ABS, nawet na liście opcji. Ten przydatny dodatek ma być dostępny za kilka tygodni.

Silnik Getza jest wystarczająco mocny, brakuje mu jednak momentu obrotowego. Do dynamicznej jazdy trzeba trzymać go na wysokich obrotach, na szczęście specjalnie nie słychać go nawet wtedy w kabinie. Gorzej jest ze zużyciem paliwa. Getz doskonale sprawuje się poza miastem, na równiejszych drogach. Nie wykazuje skłonności do pod- czy nadsterowności. W mieście głośnym stukaniem daje o sobie znać zawieszenie, na dziurach auto ma skłonność do podskakiwania - to jednak już "zasługa" krótkiego rozstawi osi.

Nadwozie
Kształty nadwozia Getza mogą się podobać, auto jest podobne do nieoferowanego na naszym rynku minivana Matrix. Nam spodobały się zwłaszcza tylne światła - można tu dopatrzyć się podobieństwa do... Jaguara S-Type. Sylwetka obu odmian - trzy- i pięciodrzwiowej jest identyczna, dzięki temu nie ma różnic w pojemności bagażnika - wynosi ona 255 l, jest to wynik dokładnie na poziomie rywali, np. Renault Clio. We wszystkich odmianach Getza zderzaki są lakierowane na kolor nadwozia, także w najuboższej wersji Basis. Przed drobnymi uszkodzeniami chronią dość szerokie listwy na zderzakach i drzwiach.

Wnętrze
Tu niestety, Hyundai nieco rozczarowuje - plastiki są bardzo twarde. Na szczęście jakość wykończenia jest na bardzo dobrym poziomie, nie mamy zastrzeżeń także do ergonomii. Dość wąskie nadwozie Getza powoduje, że na tylnej kanapie trzy osoby (każda ma do dyspozycji zagłówek i trzypunktowy pas) będą miały dość ciasno. Środkowa konsola, z tworzywa imitującego metal, może się podobać, nietypowo umieszczono włączniki halogenów i tylnych świateł przeciwmgielnych - między dyszami nawiewu. Obok dźwigni zmiany biegów miejsce na dwie puszki z napojami.
Zamiast uchwytu nad drzwiami kierowcy znalazł się schowek na okulary.
Zegary Getza to małe dzieło sztuki - podobają się nam zwłaszcza srebrne obwódki.
Wszystkie szyby sterowane elektrycznie - to rzadkość w segmencie B.

Silnik
Wybór silników w Getzu jest spory - niestety, nie w naszym kraju. A szkoda, poza 82-konnym silnikiem o pojemności 1,3 l są produkowane odmiany z 1,1-litrową jednostką o mocy 62 KM, 1,6-litrową o mocy 105 KM i Diesel 1.5 o mocy 80 KM.
82-konny silnik ma moc zupełnie wystarczającą dla ważącego 1000 kg auta, nieco gorzej jest z elastycznością. Poniżej 3 tys. obr./min nie ma co oczekiwać wgniatających w fotel przyspieszeń, podczas wyprzedzania trzeba dość często sięgać do dźwigni zmiany biegów. A korzystanie z wysokich obrotów odbija się niestety na zużyciu paliwa - podczas testu auto spaliło średnio ponad 9 l benzyny na 100 km. To o wiele za dużo. Na pocieszenie - już wkrótce dilerzy będą montować do Getza fabryczną instalację gazową.

Podsumowanie
Getz to niewątpliwie ciekawa propozycja na rynku aut segmentu B. Atuty koreańskiego autka to stylistyka, niezłe wykończenie i trzyletnia gwarancja, wady to niezbyt bogate wyposażenie (także opcjonalne), brak wyboru silników i wysokie zużycie paliwa.

Hyundai Getz a konkurencja

Model Hyundai Getz Fiat Punto Opel Corsa
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1341 1242 1199
Moc maks. (KM) 82 80 75
Liczba zaworów 12 16 16
Napęd przedni przedni przedni
Maks. moment obrotowy (Nm) 117 114 110
Skrzynia biegów/liczba biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/B T/B T/B
Średnica zawracania (m) 10 10,5 10,4
Objętość bagażnika (dm sześc.) 255 295 260
Długość (mm) 3810 3835 3816
Szerokość (mm) 1665 1660 1646
Wysokość (mm) 1495 1480 1439
Rozstaw osi (mm) 2455 2460 2491
Masa własna (kg) 1000 935 1005
Ładowność (kg) b.d. 510 400
Prędkość maksymalna (km/h) 164 172 170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 11,5 11,4 13
Zużycie paliwa (l/100 km)      
Miasto 8 7,6 8,2
Poza miastem 5,2 5 5,2
Średnie 6,2 6 6,3
M - manualna skrzynia biegów, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, b.d. - brak danych

Wyposażenie

Model Getz High Punto Dynamic Corsa Comfort
Cena (zł) 39 100 40 590 42 200
ABS N S O
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne N O O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O O O
Klimatyzacja O O O
Aluminiowe felgi O O O
       
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości