Kompaktowe auto Hyundaia o długości nadwozia 4,24 m powstało w niemieckim studiu projektowym koreańskiego koncernu.
Od 2008 r. jest również produkowane w Europie (Czechy). To konstrukcyjny bliźniak Kia Cee’d, oba auta różnią się jedynie detalami. Estetyka i30 nie porywa, zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu. Przedział pasażerski wykończono jednak poprawnie, przy użyciu dobrych jakościowo tworzyw sztucznych. Trochę gorzej jest z wyciszeniem od strony podwozia, na większych nierównościach wyraźnie słychać pracę zawieszeń. Trochę denerwujące są również skromne rozmiary siedzisk przednich foteli. Przestronność przedziału pasażerskiego nie budzi zastrzeżeń. Szczególnie dużo miejsca w tylnej części zapewnia wersja kombi i30, ma bowiem o 5 cm większy rozstaw osi niż w Cee’d z nadwoziem typu kombi. Niestety, stracił na tym bagażnik. Ma tylko 415 l, podczas gdy Kia oferuje 534 l. Wersje hatchback mają identyczne rozstawy osi i taką samą pojemność kufra (340 l). Prowadzenie i30 sprawia sporo przyjemności. Auto bardzo dobrze trzyma się drogi i ma precyzyjny układ kierowniczy. Silniki pracują cicho i mają dobrą dynamikę. Utrzymanie auta nie sprawia większych problemów, bowiem jest to samochód prosty technicznie i mało wymagający od strony serwisowej. Koszty eksploatacyjne nie są jednak tak niskie, jak w przypadku innych niedrogich kompaktów. Ceny części nie są szczególnie atrakcyjne a tanich zamienników brakuje. Istotny jest fakt, że w przypadku i30 znacznie rzadziej można natrafić na używane egzemplarze objęte wciąż fabryczną gwarancją. W przeciwieństwie do Kia, które na bliźniaczy model Cee’d dawało 7 lat gwarancji, Hyundai zapewniał tylko 3 lata bezpłatnego serwisu. Z jednej strony jest to wada, bowiem nowy nabywca zazwyczaj nie jest już chroniony przed kosztami ewentualnych napraw. Z drugiej zaś można to uznać za zaletę, bo nie trzeba ponosić znaczących kosztów utrzymywania długiej gwarancji w postaci opłat za obowiązkowe przeglądy.
Silniki
Gdy w 2007 r. rozpoczęto produkcję i30 w Korei gama silników obejmowała jednostki benzynowe 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM) i 2.0 (143 KM), oraz turbodiesle 1.6 CRDi (116 KM) i 2.0 CRDi (140 KM). Latem 2008 r. pojawił się benzynowy silnik 1.6 o mocy 126 KM oraz 90-konny turbodiesel 1.6 CRDi. Aż do zakończenia produkcji pierwszej generacji nie wprowadzano kolejnych wersji silnikowych. Najbardziej godny polecenia silnik to benzynowiec 1.6. Najlepiej łączy dobrą dynamikę z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Benzynowy 1.4 jest nieco za słaby, ale zaspokoi z pewnością wymagania spokojnych kierowców, którym nie zależy na dobrych osiągach. Tym bardziej, że ma przyjemną charakterystykę i dobrą elastyczność. Benzynowy dwulitrowiec jest sporo droższy w eksploatacji zarówno ze względu na wyższe spalanie jak i większe wymagania serwisowe. Jeśli ktoś decyduje się na turbodiesla to powinien być to 1.6 CRDi. Podobnie jak wszystkie silniki benzynowe ma on trwały i nie wymagający stałego nadzoru łańcuch w napędzie rozrządu. Ze względu na lepszą dynamikę lepiej sięgnąć po wersję 116-konną, ale w jej przypadku koszty serwisowe są wyższe. Wersja 90-konna jest prostsza i mniej wymagająca od strony warsztatowej, ale jej osiągi są wyjątkowo kiepskie. Turbodiesel 2.0 CRDi pochodzi z włoskiej firmy VM. Ma pasek rozrządu,
wymagający stałego dozoru i zużywa znacznie więcej paliwa niż deklaruje producent.
Eksploatacja
Silniki są mało awaryjne i łatwe w obsłudze. Zwłaszcza benzynowce, praktycznie nie sprawiające kłopotów. Mało problematyczny jest także turbodiesel 1.6 CRDi w wersji 90-konnej. Odmiana 115-konna tego silnika też nie należy do awaryjnych, ale ze względu na dwumasowe koło zamachowe i bardziej skomplikowaną budowę turbosprężarki wymaga większych nakładów finansowych. Jedynym powtarzającym się często mankamentem w silnikach i30 są problemy z uruchomieniem zimnych turbodiesli. Zazwyczaj powstają one w wyniku zaniku napięcia na świecach żarowych. Podwozie kompaktowego Hyundaia należy do przeciętnych pod względem trwałości. Pierwsze roczniki i30 miały nietrwałe odbojniki w zawieszeniach, ale firma rozwiązywała je w ramach gwarancji. Odbojniki zmodyfikowano podczas modernizacji w 2010 r. eliminując problemy z ich żywotnością. Pierwsze egzemplarze miały też problemy z jakością lakieru oraz korozją, która atakowała głównie pokrywę bagażnika. Hyundai stopniowo eliminował te mankamenty, ale mimo wszystko trzeba zwracać uwagę na rdzę, występującą przede wszystkim na bocznych krawędziach dachu i pod uszczelkami drzwi.
Ważniejsze daty
2007 – premiera modelu, nadwozie hatchback 5d i kombi 5d. Rozpoczęcie produkcji w Korei
2008 – rozpoczęcie produkcji w Czechach
2009 – proekologiczne wersje Blue w wersjach benzynowych (opony o mniejszych oporach toczenia, system stop-start)
2010 – niewielka modernizacja (nowy pas przedni, kosmetyczne zmiany nadwozia), zmiana oznaczenia modelu na i30U. Proekologiczne wersje Blue w odmianach wysokoprężnych
2011 – premiera i30 drugiej generacji.
2012 – zakończenie produkcji pierwszej generacji i30
Zalety
- nowoczesne i dynamiczne silniki
- pewne prowadzenie
- przestronne i dobrze wykończone wnętrze
- mała awaryjność
Wady
- skromny bagażnik w wersji kombi
- niezbyt wygodne przednie fotele
- głośna praca podwozia
- kłopotliwa wersja 2.0 CRDi
- mała dostępność zamienników
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 | 1396 | 109/6200 | 137/5000 | 187 | 12,6 | 6,1 |
1.6 | 1591 | 122/6200 | 154/5200 | 192 | 11,1 | 6,2 |
1.6 | 1591 | 126/6200 | 154/5200 | 192 | 11,1 | 6,2 |
2.0 | 1975 | 143/6000 | 186/4600 | 205 | 10,6 | 7,2 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||
1.6 | 1582 | 90/4000 | 235/1750 | 172 | 14,1 | 4,8 |
1.6 | 1582 | 116/4000 | 255/1900 | 188 | 11,6 | 4,8 |
2.0 | 1991 | 140/3800 | 305/1800 | 205 | 10,3 | 5,4 |
Ceny
Rocznik/ wersja | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
1.4 | 20,0 | 22,0 | 25,0 | 28,0 | 33,0 | 40,5 |
1.6 | 23,0 | 26,0 | 29,5 | 33,5 | 39,5 | 43,5 |
2.0 | 24,5 | 28,0 | 32,0 | 36,0 | | |
1.6 CRDi | 23,0 | 26,5 | 29,5 | 35,5 | 43,5 | 49,0 |
2.0 CRDi | 27,5 | 31,5 | 36,0 | 41,0 | | |
Podsumowanie
Hyundai i30 to samochód, który nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale ta przeciętność wcale nie umniejsza jego walorom użytkowym. Przemyślane nadwozie i wnętrze, poprawność techniczna i dobra jakość wykonania to atuty nie do pogardzenia. Na dodatek i30 psuje się rzadko i nie jest dużym obciążeniem dla portfela. W codziennej eksploatacji jest to znacznie ważniejsze niż prestiż, wyrażony logiem znanej firmy na masce silnika.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?