Hyundai ix20 kontra Opel Meriva

Dariusz Dobosz
Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono na początku 2015 r / Fot. Hyundai
Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono na początku 2015 r / Fot. Hyundai
Małe „minivany” nie są tak popularne jak małe „crossovery”, ale wciąż mają wzięcie. Czym kuszą klientów miejskie jednobryłowce takie jak Hyundai ix20 i Opel Meriva?
Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono
Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono na początku 2015 r / Fot. Hyundai

Po liczbach sprzedanych egzemplarzy widać, że tego typu auta nie są rynkowymi przebojami. Trzeba jednak pamiętać, że póki co moda na jednobryłowce (także te większe) nieco przygasła, a mniej przystępne niż w przypadku klasycznych „mieszczuchów” ceny też robią swoje. Nie zmienia to faktu, że kilkanaście tysięcy małych „minivanów” rocznie trafia do polskich klientów, a w Europie ich sprzedaż przekracza 300 000 szt.

Hyundai ix20 i Opel Meriva to auta nie tylko z polskiej, ale także europejskiej czołówki rynkowych rankingów. Ich porównanie jest o tyle ciekawe, że ten pierwszy jest przedstawicielem jednobryłowej klasyki i nie zaskakuje ani konstrukcyjnie ani stylistycznie. To nie znaczy, że jest nieciekawy. Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono na początku 2015 r.

Ten drugi wręcz przeciwnie. Ma nadwozie zaprojektowane ze znacznie większym rozmachem, a na dodatek zaskakuje tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd”. Prawdziwy, techniczny smaczek, ale poza mocno ułatwionym wsiadaniem do tylnej części kabiny, trudno znaleźć inną korzyść z tego rozwiązania. Meriva, która przeszła modernizację na początku 2014 r., ma ładną bryłę, a także sporo ciekawych detali i przetłoczeń, łączących ją w pewien sposób z innymi modelami Opla. Pewne kontrowersje może budzić kształt tylnych bocznych okien, z nieco zaskakującym „załamaniem” w dolnej części. Trochę zakłóca to klinową linię nadwozia, ale z kolei zwiększa oszkloną powierzchnię.

Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono
Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono na początku 2015 r / Fot. Hyundai

Wykończenie aut stoi na bardzo podobnym, czyli dobrym poziomie. Jakość tworzyw sztucznych nie budzi szczególnych zastrzeżeń, elementy spasowano poprawnie. Zadowalające jest również wyciszenie przedziału pasażerskiego. W Hyundaiu kierowca ma poczucie lepszej widoczności i łatwiejszej obsługi wszystkich elementów zgromadzonych wokół siebie. Do dyspozycji jest też znacznie większy bagażnik. Z kolei w Merivie są o wiele większe możliwości aranżacji wnętrza w tylnej części kabiny (przesuwanie foteli, składanie, regulacja oparć). System FlexSpace sprawdza się w praktyce. Wygodniejsze są przednie siedzenia. Otwierane „pod prąd” tylne drzwi ułatwiają dostęp do drugiego rzędu siedzeń. Przestrzeń za przednimi fotelami jest nieco większa niż w Hyundaiu, ale nie na tyle, by mówić o zdecydowanie większej przestronności.

Meriva przeszła modernizację na początku 2014 r. Ma nadwozie zaprojektowane ze znacznie większym rozmachem, a na dodatek zaskakuje tylnymi drzwiami otwieranymi
Meriva przeszła modernizację na początku 2014 r. Ma nadwozie zaprojektowane ze znacznie większym rozmachem, a na dodatek zaskakuje tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd” / Fot. Opel

Czas na technikę. Zachwycać się nie ma czym, zarówno w Merivie jak i w ix20 pod maską pracuje prosty, wolnossący benzyniak o mocno okrojonej dynamice, lekceważąco traktujący mocne wciskanie pedału „gazu”. Ten z Hyundaia, choć słabszy, daje sobie radę dużo lepiej a pali mniej. Czterocylindrowiec Opla ma 10 KM więcej, a w sprincie przegrywa z kretesem. To efekt nie tylko większej masy Merivy, ale zapewne też przełożeń skrzyni biegów. Niemieckie auto osiąga bowiem wyższą prędkość maksymalną. Tyle tylko, że w typowym „mieszczuchu” to przyśpieszenia są zdecydowanie ważniejsze. A w tym Opel przegrywa. Rekompensuje to nieco precyzyjniej działającym układem kierowniczym i trochę lepszym komfortem jazdy. Meriva ma bowiem bardziej „miękko” zestrojone zawieszenia, które lepiej sprawdzają się na ulicach miast pełnych wybojów, „tarek” i torów tramwajowych. Hyundai jest może mniej przyjemny gdy pokonuje miejskie „atrakcje”, ale za to w zakrętach ma mniejsze niż Meriva przechyły.

Meriva przeszła modernizację na początku 2014 r. Ma nadwozie zaprojektowane ze znacznie większym rozmachem, a na dodatek zaskakuje tylnymi drzwiami otwieranymi
Meriva przeszła modernizację na początku 2014 r. Ma nadwozie zaprojektowane ze znacznie większym rozmachem, a na dodatek zaskakuje tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd” / Fot. Opel

Porównywane auta to najtańsze wersje obu modeli. Dlatego w wyposażeniu seryjnym można spodziewać się pewnych braków. O ile jednak w Hyundaiu pożałowano elementów związanych z komfortem (nie ma nawet manualnej klimatyzacji, brakuje radiodtwarzacza z CD i MP3 a nawet elektrycznie sterowanych lusterek), to zadbano o wysoki poziom bezpieczeństwa. Świadczą o tym czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Opel zaskakuje „in minus” w sprawach bezpieczeństwa, bowiem w standardzie daje tylko dwie poduszki czołowe. Za boczne każe sobie dopłacić 950 zł, za boczne w komplecie z kurtynowymi 1800 zł. A przecież jest o ponad 3000 zł droższy. Manualna „klima”, radioodtwarzacz z CD i MP3 i elektrycznie sterowane lusterka może i wyrównują różnicę cenową, ale to słaba rekompensata za brak poduszek powietrznych.

Wybrane dane techniczne

 

Hyundai ix20 1.4 MPI BlueDrive Classic

Opel Meriva 1.4 Twinport Ecotec Essentia

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1396

1398

Moc maksymalna (KM/obr/min)

90/6000

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

137/5000

130/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,8

14,0

Prędkość maksymalna (km/h)

168

177

Pojemność bagażnika (l)

440/1468

397/1496

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

54

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,6

6,0

Długość/szerokość/wysokość (cm)

411,5/176,5/160

430/181,2/161,5

Rozstaw osi (cm)

261,5

264,4

Masa własna (kg)

1178

1286

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

5/12

2/12

Cena (zł)

od 52 100

od 55 300

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne       

 

Hyundai ix20 1.4 MPI BlueDrive Classic

Opel Meriva 1.4 Twinport Ecotec Essentia

Poduszki powietrzne

6

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

-

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

O/-

S/

Radioodtwarzacz /CD/MP3

-/-/-

S/S/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 

Nasza ocena

                      

 

Hyundai ix20 1.4 MPI BlueDrive Classic

Opel Meriva 1.4 Twinport Ecotec Essentia

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++++ (8)

+++++ (5)

 

Podsumowanie

Hyundai nie jest może tak ekscytujący z wyglądu jak Opel, ale pod kilkoma względami wypada lepiej i dlatego może odtrąbić sukces. Meriva kusi frapującą estetyką i ciekawszym wnętrzem, ale jej słabymi punktami są silnik i wyposażenie seryjne. Nie jest też konkurencyjna cenowo. Hyundai ix20 jak większość modeli tej firmy nie wyróżnia się niczym szczególnym w detalach, ale jako całość tworzy bardzo udaną konstrukcję, która daje sporo przyjemności z jazdy, nie jest paliwożerna, zapewnia dobry poziom bezpieczeństwa i ma przyzwoitą cenę.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty