Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37286 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Hyundai Matrix kontra Opel Meriva

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Hyundai: Hyundai Matrix został zbudowany na płycie podłogowej modelu Elantra. Nadwozie Matrixa zaprojektowała słynna firma stylistyczna Pininfarina. Kariera minivanów trwa nadal. Ugruntowaną pozycję samochodów europejskich starają się podważyć pojazdy koreańskie. Czy mają szansę?

Kariera minivanów trwa nadal. Ugruntowaną pozycję aut europejskich starają się podważyć pojazdy koreańskie. Czy mają szansę? Fot. Hyundai: Hyundai Matrix zosta³ zbudowany na p³ycie pod³ogowej modelu Elantra. Nadwozie Matrixa zaprojektowa³a s³ynna firma stylistyczna Pininfarina.

 

Z grona producentów europejskich wybraliśmy minivan Opla – Merivę, wykorzystujący płytę podłogową Corsy. Jego konkurentem jest Hyundai Matrix, skonstruowany na płycie podłogowej kompaktowej Elantry. Długością nadwozia Meriva i Matrix prawie się nie różnią. Oba pojazdy napędzają silniki Fot. Opel: Opel sta³ siê potêg± w produkcji vanów ró¿nej wielko¶ci. Model Meriva wykorzystuje p³ytê pod³ogow± Corsy i d³ugo¶ci± jest zbli¿ony do Matrixa. benzynowe o pojemności 1,6 l.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej oryginalnym rozwiązaniem Merivy jest opatentowany przez Opla system składania tylnej kanapy FlexSpace. Kanapa ta składa się z trzech osobnych części dzielonych w stosunku 40:20:40, które można niezależnie przesuwać, a skrajne siedzenia także zsunąć do siebie. W ten sposób uzyskuje się różne konfiguracje siedzeń, np. 2+3 lub Fot. Hyundai: Matrix napêdzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM ma zbli¿on± dynamikê do Opola Merivy. W mie¶cie zu¿ycie paliwa przekracza jednak 10 l na 100 km. 2+2. W Matrixie tylna kanapa jest dzielona tradycyjnie – 40:60, ale jej części też można przesuwać wzdłuż nadwozia i regulować kąt pochylenia oparć. Oba samochody mają niemal identyczny rozstaw osi i obszerne wnętrze. Różnice dotyczą umieszczenia tablicy przyrządów. W Oplu zestaw wskaźników znajduje się w typowym miejscu, nad kierowcą. Natomiast w Matrixie – wskaźniki zgrupowano nad konsolą centralną, a zestaw lampek kontrolnych – nad kierownicą. Wydaje się, że bardziej praktyczne jest rozwiązanie Opla. W obydwu autach bagażnik w podstawowej konfiguracji tylnej kanapy ma Fot. Opel: Benzynowy silnik Merivy o pojemno¶ci 1,6 l i mocy 100 KM jest bardziej elastyczny od jednostki napêdowej Matrixa i zu¿ywa nieco mniej paliwa. objętość 350 l. 

 

Silniki

 

Do napędu Merivy wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Jednostka napędowa Hyundaia z pojemności 1,6 l osiąga 103 KM mocy. Lepsze wrażenie jednak sprawia silnik Opla, który wyróżnia się Fot. Hyundai: Zestaw wska¼ników umieszczono centralnie, a lampki kontrolne - nad kierownic±. Nie jest to ergonomiczne, ale oryginalne. Automatyczna skrzynia biegów oferowana jest za dop³at±. lepszą elastycznością, za sprawą kanałów dolotowych o zmiennej długości. Ta modyfikacja silników Opla znacznie podniosła ich funkcjonalność.  Maksymalny moment obrotowy silnik niemiecki osiąga już przy 3600 obr/min, a silnik koreański – przy 4500 obr/min. Oba pojazdy wykazują się zbliżoną dynamiką, nieco bardziej oszczędny w zużyciu paliwa jest Fot. Opel: Tablica przyrz±dów Merivy zosta³a umieszczona w typowym miejscu i pochodzi z Corsy. Opel.

 

Wrażenia z jazdy

 

Meriva ma twardsze zawieszenie od Matrixa, jednak oba samochody dość pewnie zachowują się na drodze. Twardsza charakterystyka Opla wynika z prostej konstrukcji zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka Fot. Hyundai: Piêcioosobowy Matrix ma typowy system sk³adania foteli, a tylna kanapa dzielona jest w stosunku 40:60. Mo¿na j± przesuwaæ wzd³u¿ nadwozia. skrętna. W Matrixie z tyłu zastosowano nowocześniejsze zawieszenie wielowahaczowe, dlatego komfort jazdy jest nieco wyższy w aucie koreańskim. Podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h poziom hałasu w obu autach jest zbliżony, ale gdy przyspieszamy, głośniejszy jest silnik Matrixa. Opel i Hyundai mają porównywalną skuteczność układu hamulcowego.

Fot. Opel: Wnêtrze Merivy jest do¶æ przestronne, a tylne siedzenia daj± siê przesuwaæ i modyfikowaæ na kilka sposobów.  

Podsumowanie

 

Wbrew pozorom Hyundai Matrix nie okazał się autem gorszym od Opla Merivy. Pojazd niemiecki daje większą możliwość konfiguracji wnętrza i ma nieco nowocześniejszy silnik. Na tym przewaga Opla się kończy. Oba pojazdy mają bowiem równie przestronne wnętrze, zbliżoną dynamikę czy drogę hamowania. Droższy Matrix ma bogatsze wyposażenie seryjne. Wygląda na to, że autom koreańskim najbardziej brakuje prestiżu. Pod względem technicznym, a nawet estetycznym Matrix nie ma się czego wstydzić. Wszak jego nadwozie zaprojektowała słynna włoska firma Pininfarina.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Matrix

Opel Meriva 

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

Remis

 

Dynamika

Remis

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Hyundai Matrix

Opel Meriva

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1599

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

103/5800

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

141/4500

150/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,7

13,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,8

11,2

Prędkość maksymalna (km/h):

170

178

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,1

41,3

Pojemność bagażnika (dm3 ):

350

350

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ):

55

53

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km):

6,6/10,3

5,8/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

403 x 174 x 163

404 x 170 x 162

Rozstaw osi (cm):

260

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/12

Cena (zł):

60 900

58 750

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Hyundai Matrix GL Active

Opel Meriva Essentia

poduszki powietrzne

2

2

układ ABS

S

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

O/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

O

centralny zamek

S

O

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio

O

O

Klimatyzacja manualna

S

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Opel: Baga¿nik Merivy jest identyczny jak w Matrixie i ma objêto¶æ 350 l. Fot. Hyundai: Baga¿nik Matrixa ma objêto¶æ 350 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Hyundai Matrix dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Opel Meriva dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Hyundai Matrix opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Hyundai Matrix Cena

Części dla marki Hyundai

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

537 zł