Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36336 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Hyundai Matrix

Data publikacji: Autor: Andrzej Bartoszak

Fot. Hyundai: Hyundai Matrix to praktyczny samochód miejsko-uniwersalny mogący przewieźć 5 osób. Matrix jest interesującą propozycją w tej części segmentu minivanów, w której brakuje jeszcze licznej konkurencji.

Matrix jest interesującą propozycją w tej części segmentu minivanów, w której brakuje licznej konkurencji.

 Fot. Hyundai: Hyundai Matrix to praktyczny samochód miejsko-uniwersalny mog±cy przewie¼æ 5 osób.

Hyundai Matrix, produkowany od roku 2001, pojawił się w Polsce dopiero w maju tego roku, czyli w momencie, gdy cło na samochody dalekowschodnie spadło do europejskiego poziomu 10%. Nazwa auta inspirowana jest kultowym już filmem braci Wachowskich, ale bardziej znamienne jest, że pojazd ten, stylizowany przez Pininfarinę, skonstruowano dla Europy. W innych krajach Matrix oferowany jest także z benzynową jednostką 1,8 l, oraz nietypowym 3-cylindrowym Fot. Hyundai: Dziêki wysokiemu nadwoziu Matrix ma przestronne wnêtrze. Pojazd oferowany jest w naszym kraju z silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM. turbodieslem 1,5 l. W Polsce oferowana jest podstawowa jednostka benzynowa, 1,6 l/ 103 KM oraz 1,8 l/123 KM.

 

Zmniejszony sedan

 

Matrix powstał na platformie Elantry, czyli znanego sedana marki Hyundai. Koreański producent skrócił Elantrę o pół metra, do nieco ponad 4 m, pozostawiając praktycznie ten sam, spory rozstaw osi (260 cm) i podobną szerokość auta. Wysokość Matrixa jest oczywiście znacznie większa niż w bazowym sedanie. Powstał w ten sposób mały minivan z bardzo obszerną kabiną, nie mający prawie bezpośrednich konkurentów. Europejskie mikrovany mają znacznie mniejszy rozstaw osi, zaś z kolei te powstałe na bazie aut segmentu C – są większe i Fot. Hyundai: Razi nietypowa konfiguracja zestawów przyrz±dów – konsola z zegarami umieszczona jest w osi auta, a czarny wy¶wietlacz z lampkami przed oczami kierowcy. obszerniejsze.

Narysowany prze Pininfarinę ostrymi liniami Matrix, mimo pewnej oryginalności stylizacyjnej, podąża głównym nurtem włosko – europejskiego trendu. Szczególnym elementem jest wysoko podniesiona dolna linia tylnego okna, ale ma ona bardzo praktyczne zastosowanie:  umieszczona wysoko półka bagażnika pozwala, by mimo iż jest on krótki, stał się całkiem pojemny.

 

Zmieścić jak najwięcej

 

Zajmując pozycję za kierownicą stwierdzamy, że mimo stosunkowo niewielkiej długości pojazdu, wnętrze jest bardzo obszerne. Ale nie dziwmy się - Matrix ma długość typową dla segmentu Fot. Hyundai: Razi nietypowa konfiguracja zestawów przyrz±dów – konsola z zegarami umieszczona jest w osi auta, a czarny wy¶wietlacz z lampkami przed oczami kierowcy. subkompaktów i małych kompaktów, ale szerokość taką, jaką spotykamy w klasie średniej. Ponieważ wysokość jest typowa dla minivanów, nie ma mowy, by ktoś zawadzał głową o sufit. Pozycja za kierownicą i z tyłu jest dość pionowa, a fotel kierowcy w podstawowym wyposażeniu nie ma regulacji wysokości. Mimo to, ergonomia miejsca pracy kierowcy wydaje się całkiem niezła. Pochwalić należy precyzyjnie działającą, krótką dźwignię zmiany biegów. Razić może natomiast nietypowa konfiguracja zestawów przyrządów – konsola z zegarami w osi auta i czarny wyświetlacz z lampkami przed oczami kierowcy. Przydała by się też nieco Fot. Andrzej Bartoszak: We wnêtrzu umieszczono liczne schowki. mniejsza i mniej śliska kierownica. Z tyłu również nie brakuje wysokości ani szerokości dla pięciu osób. Pochylenie tylnych oparć siedzeń można w pewnych granicach regulować.

 

Wysoki bagażnik wydaje się w miarę wystarczający prawdopodobnie dlatego, że na koło zapasowe przeznaczono dość płytką wnękę, w której mieści się wąska „dojazdówka”. Jednak owe 354 l to tylko wstępna wielkość kufra. Tylne fotele można oddzielnie przesunąć do przodu o 19 cm lub złożyć same oparcia, istnieje też możliwość „przewrócenia” ich, jak w kombi. Zyskuje się wtedy objętość prawie 1,3 l .
Zaletą Matrixa jest znaczna ilość schowków, uchwytów (także na kubki) i półeczek: 10 z nich jest zamykanych (począwszy od bagażnika i podłogi, a kończąc na dachu).

 

Mechanizmy na dobrym poziomie

 

Konstrukcję podwozia Matrixa przeniesiono wprost z Elantry. Ma więc on z tyłu w pełni niezależny układ dwóch długich wahaczy poprzecznych, jednego podłużnego i kolumny resorującej. Z Fot. Andrzej Bartoszak: We wnêtrzu umieszczono liczne schowki. przodu znajdziemy rozsądną kolumnę McPhersona. Całość zestrojono dość twardo jak na warunki naszego kraju - auto choć wysokie, pozwala na bezpieczne, zdecydowane manewry. Układ hamulcowy, typowy dla aut tej klasy (z przodu tarcze wentylowane, z tyłu bębny, standardowy ABS/EBD), działa wystarczająco płynnie. Nieco tylko zaskakuje bardzo silne wspomaganie kierownicy. Silnik Hyundaia o pojemności 1,6 l to jednostka 16-zaworowa, ale bez systemów zmiany faz rozrządu, dysponująca względnie ograniczoną mocą maksymalną (103 KM) i równie typowym momentem maksymalnym (141 Nm). W tym dość ciężkim Fot. Andrzej Bartoszak: Tylne fotele mo¿na sk³adaæ, zwiêkszaj±c objêto¶æ przestrzeni baga¿owej. aucie żwawe przyspieszanie wymaga więc wykorzystywania całego, niezbyt szerokiego zakresu obrotów użytecznych. Gdy chcemy ostrzej przyśpieszyć niestety w kabinie robi się dość głośno i brakuje elastyczności jednostki.  

 

Matrix w ofercie Hyundai Polska przekonuje korzystną ceną podstawową, jednak wynika ona z dość ograniczonego pakietu wyposażenia najtańszej wersji Comfort. Z rzeczy „komfortowych” znajdziemy tu raptem ABS i elektrycznie podnoszone szyby. Lepsze wyposażenie - manualną klimatyzację, ogrzewane lusterka, relingi dachowe, radio itp. znajdziemy w droższych odmianach. Gdy chodzi o koła – komplet 15” na aluminiowych obręczach na pewno poprawiłby wizerunek auta i przyjemność z jazdy. Generalnie, nie powinniśmy spodziewać się po tym rozsądnie wycenionym samochodzie szczególnych luksusów. Niektórzy zapewne narzekać będą na „plastikowy” wystrój wnętrza. Rzeczywiście, wszystkie wykładziny drzwi i tablicy przyrządów, choć wyglądają interesująco, przy bliskim kontakcie nie dają poczucia komfortu. Ale cena gra tu swoją rolę. W rzeczywistości Matrix to bardzo praktyczny samochód miejsko-uniwersalny, zrobiony tak, by nie kosztował gigantycznych pieniędzy. Za Matrixem przemawia też trzyletnia gwarancja – europejscy konkurenci oferują o rok mniej.

 

Dane techniczne

 

Model Matrix 1,6 DOHC Matrix 1,8
Typ silnika Benzynowy Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3) 1599 1795

Moc maks. (KM/obr/min)

103/5800

123/6000

Moment maks (Nm/obr/min)

141/4500

161/4500

Zawieszenie

p-kolumny MacPherson, t-wielodrążkowe, kolumnowe.

Opony

185/65 R 14

185/65R14

Skrzynia biegów

5

5

Przyspieszenie do 100 km/h (s)

12,7

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

170

184

Zużycie paliwa miasto/poza miastem

/średnie (l/100 km)

9,1/7,3/8,0

10,8/6,7/8,3

Długość/szerokość/wysokość/

rozstaw osi (cm)

403/174/164/260

Pojemność bagażnika (l)

354/1350

Ceny (zł) od

55 900

65 900

 

 

Wyposażenie standardowe:

 

poduszki powietrzne czołowe, ABS, regulowana wysokość kolumny kierownicy, elektrycznie sterowane szyby z przodu i tyłu, tylna wycieraczka, spryskiwacz, ogrzewana szyba tylna, składane tylne oparcia i siedziska 60:40

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Hyundai Matrix dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Hyundai Matrix Cena

Części dla marki Hyundai

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

537 zł