Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Tomasz Szmandra
Fot. Maciej Pobocha: Zaokrąglone, dynamiczne nadwozie wyróżnia Santa Fe spośród innych SUV-ów.
Fot. Maciej Pobocha: Zaokrąglone, dynamiczne nadwozie wyróżnia Santa Fe spośród innych SUV-ów.
Od kilku lat Hyundai produkuje coraz lepsze auta. Także w modnym ostatnio segmencie SUV włączył się do walki o klienta z bardzo udanym modelem Santa Fe.

 

Fot. Maciej Pobocha: Zaokrąglone, dynamiczne nadwozie wyróżnia Santa Fe spośród innych SUV-ów.
Fot. Maciej Pobocha: Zaokrąglone, dynamiczne nadwozie wyróżnia Santa Fe spośród innych SUV-ów.

Z założenia Santa Fe miał być połączeniem SUV‑a, luksusowej limuzyny i auta rodzinnego. Jego pozycję na rynku ma wzmocnić także niewygórowana cena. Za podstawową wersję Style zapłacimy 139 900 zł, a na wyposażeniu znalazło się w niej 6 poduszek powietrznych (w tym kurtyny), ABS, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, centralny zamek, radioodtwarzacz CD i 17-calowe obręcze z lekkich stopów.

W droższej odmianie Premium (146 900 zł)         dołożono jeszcze ESP, samopoziomujące zawieszenie, atermiczne

Fot. Maciej Pobocha: Santa Fe oferowany jest z silnikiem diesla o pojemności 2,2 l.
Fot. Maciej Pobocha: Santa Fe oferowany jest z silnikiem diesla o pojemności 2,2 l.

szyby, przyciemnione szyby tylne, chłodzony schowek, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów oraz czujnik deszczu.

Dopłata do wersji siedmioosobowej wynosi 6 tys. zł, ale dodatkowy rząd siedzeń można zamontować tylko w droższej odmianie.

 

Cechy szczególne

 

Nowy Hyundai Santa Fe jest zdecydowanie lepszym autem niż jego, krytykowany często, poprzednik. Przede wszystkim jest o wiele nowocześniejszy i w porównaniu z autami z Europy czy Japonii nie prezentuje się już jak ubogi krewny.

Fot. Maciej Pobocha: W miejsce dużego bagażnika za dopłatą można zamontować dwa dodatkowe fotele.
Fot. Maciej Pobocha: W miejsce dużego bagażnika za dopłatą można zamontować dwa dodatkowe fotele.

Santa Fe posiada dynamiczną i elegancką linię nadwozia, podłużne reflektory i tylne lampy zespolone, które idealnie wpisują się w elegancką sylwetkę koreańskiego SUV-a.

Również wnętrze sprawia bardzo dobre wrażenie, a materiały wykończeniowe deski rozdzielczej i obić foteli są estetyczne i dość dobrej jakości.

 

Silnik

 

Przy sporych wymiarach (470 cm długości) i dużym ciężarze samochodu (1818 kg), jednostka napędowa nie wydaje się imponująca - cztery cylindry i zaledwie 2,2 l pojemności nie zapowiadają pozytywnych wrażeń podczas jazdy. Na szczęście 150 KM i maksymalny moment obrotowy - 335 Nm dostępny już przy 1800 obrotów w zupełności wystarcza. Silnik, wyposażony w system commonrail drugiej

Fot. Maciej Pobocha: Tablica rozdzielcza jest czytelna i dość estetyczna.
Fot. Maciej Pobocha: Tablica rozdzielcza jest czytelna i dość estetyczna.

generacji, przy "delikatnym" używaniu pedału gazu nie powinien spalić więcej niż 7,5 l oleju napędowego na każde 100 km.

Hyundai jest oferowany z pięciostopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

 

Wrażenia z jazdy

 

Podczas jazdy po suchej, asfaltowej nawierzchni 100 proc. mocy silnika przekazywane jest na przednią oś. W warunkach gorszej przyczepności, napęd automatycznie trafia także na tylne koła.

Santa Fe zachowuje się jednak jak samochód z przednim napędem. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach przód auta zdradza tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz zakrętu. Niewiele zmienia

Fot. Maciej Pobocha: Praktyczny schowek na trójkąt, apteczkę i narzędzia.
Fot. Maciej Pobocha: Praktyczny schowek na trójkąt, apteczkę i narzędzia.

tu także ręczne zblokowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego, który rozdziela moc w stosunku 50:50. Problem w tym, że powyżej 40 km/h blokada automatycznie się rozłącza i dopiero po zwolnieniu do tej prędkości samoczynnie powraca do wybranego przez kierowcę trybu pracy.

Jazda po nierównej, szutrowej nawierzchni nie sprawia jednak Hyundaiowi większych problemów. Duży prześwit i skok zawieszenia oraz jego miękka charakterystyka powodują, że poza asfaltową drogą auto radzi sobie całkiem nieźle, zapewniając pasażerom maksimum komfortu.  Zawieszenie - kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu - dobrze radzi sobie z koleinami, a nawet z dziurawą nawierzchnią.

 

Podsumowanie

 

Santa Fe naprawdę może się spodobać. Nowoczesna sylwetka, przyzwoite wykończenie i bogate wyposażenie seryjne to jego główne atuty. Mimo, że w ofercie znalazła się zaledwie jedna wersja silnikowa, to wysokoprężna jednostka Hyundaia dobrze spełnia swoje zadanie. Szkoda jednak, że system ESP nie jest dostępny w podstawowej wersji auta, do której nie można także dokupić trzeciego rzędu siedzeń. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Diesel

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

2188

Moc maksymalna (KM-obr/min)

150-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

335-1800

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

11,6

Prędkość maksymalna (km/h)

179

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

41

Pojemność bagażnika (dm3
)

774/2213

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

75

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

6,0/9,6

Długość/szerokość/wysokość (cm)

467/189/179

Rozstaw osi (cm)

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł)

139 900

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wystarczająca ilość miejsca z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik.  

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa

Poziom hałasu

***

Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki.

Hamulce

***

41 metrów to przeciętny wynik.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie.

Wyposażenie podstawowe

***

Bogate, ale w podstawowej wersji brak ESP.

 

Wyposażenie seryjne:

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Style

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja dwustrefowa

S

S - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty