Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Santa Fe 2018. Test SUV-a z silnikiem 2.2 CRDI o mocy 200 KM

Bartłomiej Pobocha
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.Fot. Bartłomiej Pobocha
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.Fot. Bartłomiej Pobocha
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.

Dzisiejsze Hyundaie niewiele mają wspólnego z protoplastami kojarzonymi raczej z niewygórowaną ceną, niezbyt wysoką jakością i niezawodnością na poziomie miernym. Obecne są niezwykle efektowne, dobrze wyposażone, a ich cena nie należy do najniższych.
Testowany przez nas Hyundai Santa Fe to SUV segmentu D, stworzony raczej do miasta niż dla mieszkańców terenów niezurbanizowanych. Swoim charakterystycznym, nowoczesnym i agresywnym wyglądem ma szansę przyciągnąć uwagę zarówno męskiej klienteli – lubiącej duże i charakterne „terenówki” – jak i kobiet, które kochają siedzieć wysoko i nie przejmować się żadnymi krawężnikami czy śpiącymi policjantami.

Santa Fe jest duży i przestronny. W wersji 7-osobowej bez problemu pomieści nowoczesny model rodziny 2+3. Jego pojemny bagażnik pozwoli przewieźć zakupy codzienne przy rozłożonym ostatnim rzędzie siedzeń oraz wakacyjny bagaż całej familii, a w ekstremalnych przypadkach nawet pralkę przy złożonych wszystkich siedzeniach. Santa Fe to samochód w zasadzie i do tańca, i do różańca. Wygodny, komfortowy i w odpowiedniej konfiguracji bardzo dobrze wyposażony.

Na zewnątrz – świeżo i zadziornie

Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Hyundai Santa Fe wpisuje się w nowoczesną linie stylistyczną marki, przygotowaną dla trzech nowych propozycji w kategorii SUV/Crossover – modeli Kona, odświeżonego Tucsona i właśnie Santa Fe. Z przodu auta uwagę zwraca kaskadowy grill oraz kształt nowych, podwójnych reflektorów ze światłami LED do jazdy dziennej umieszczonymi bezpośrednio nad głównymi. Całości dopełniają futurystyczne światła tylne, podwójny wydech i masywny zderzak. Samochód ma 4,77 m długości oraz 1,89 m szerokości.

Diesel nadal w modzie?

Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w silnik diesla 2.2 CRDI, o mocy 200 KM. Jednostka ta w połączeniu z napędem na cztery koła generuje 440 Nm momentu obrotowego, który pozwala Santa Fe nie tylko dobrze radzić sobie w trakcie codziennej jazdy, ale daje również pewność tego, że SUV sprawdzi się w trudniejszym terenie – pamiętając oczywiście o tym, że bulwarówka zazwyczaj wyposażona jest w duże, 19-calowe felgi i opony o niskim profilu. Silnik ten, w połączeniu z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, pozwala rozpędzić się Hyundaiowi do maksymalnej prędkości 205 km/h, a sprint do setki trwa 9,3 sekundy. W trakcie naszego krótkiego testu wśród wzgórz Barcelony, średnie spalanie wyniosło ok. 9 litrów na 100 km. Podczas spokojnego użytkowania na katalońskich autostradach chwilowe zużycie spadało do ok. 6 litrów na 100 km. To całkiem przyzwoity wynik biorąc pod uwagę moc Santa Fe oraz jego gabaryty.

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście 

Prawie terenówka

Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Nową generację SUV-a wyposażono w system napędu na wszystkie koła o nazwie HTRAC, z ulepszoną dystrybucją momentu obrotowego, zależną od przyczepności kół i prędkości pojazdu. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów ustawień charakterystyki pracy. Sport – poprawia osiągi i wyciska wszystko co możliwe z 200-konnego diesla (usztywnia układ kierowniczy oraz zmienia charakterystykę pracy skrzyni biegów), Eco – maksymalnie nastawiony na oszczędną jazdę (skrzynia biegów zmienia przełożenia przy 2 tys. obrotów, a auto zauważalnie traci na dynamice), Comfort – tu zawieszenie staje się odczuwalnie bardziej miękkie, a kierownica pracuje lżej. Nowością, która po raz pierwszy trafiła do aut Hyundaia, jest ustawienie Smart, które w trakcie normalnej jazdy pozwala, by samochód był oszczędny, natomiast po mocniejszym wciśnięciu gazu zmienia charakterystykę automatycznie na Sport.

Nowy Santa Fe został wyposażony w pełny pakiet systemów bezpieczeństwa oferowanych przez markę Hyundai pod wspólnym szyldem technologicznym Smart Sense. W samochodzie pojawia się rozwiązanie Rear Occupant Alert, które monitoruje obecność pasażerów tylnych siedzeń, po to by nikt nie zapomniał o małych pasażerach nawet gdy zasiadają w trzecim rzędzie. Rozbudowano także system ostrzegania o ruchu poprzecznym. Aby zminimalizować ryzyko kolizji np. przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego o ograniczonej widoczności, system ostrzega kierowcę dźwiękowo o nadjeżdżającym pojeździe oraz automatycznie zatrzymuje SUV-a.

W Santa Fe zwiększono sztywność nadwozia, co ma dodatkowo chronić pasażerów w razie kolizji. Auto wykonano w 57 proc. ze stali o podwyższonej wytrzymałości. To więcej, niż w jakimkolwiek innym Hyundaiu oraz o 15 proc. więcej niż w poprzednim modelu. Samochód wyposażono także w bezprzewodową, indukcyjną ładowarkę telefonów komórkowych (w standardzie Qi). Stan naładowania smartfona jest wizualizowany za pomocą umieszczonego powyżej małego wskaźnika. By upewnić się, że telefonu nie zostawi się w aucie, w momencie wyłączenia silnika na głównym wyświetlaczu pojawi się przypomnienie. Do podłączania kolejnych urządzeń służą port USB i złącze AUX. W tylnym rzędzie siedzeń w konsoli środkowej odnaleźć można dwa gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz wtyczkę na 230 V. Co ciekawe jej rozmiar umożliwi podłączenie również laptopa.

Nowoczesny jak na Koreańczyka przystało

Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy
Hyundai chce wykorzystać popularność SUV-ów i wprowadza na rynek nowego Santa Fe, który nie przypomina poprzednich trzech generacji. To nowoczesny, komfortowy i zaawansowany technologicznie samochód, który ma szansę przyciągnąć uwagę.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Hyundai oferuje także zestaw systemów multimedialnych: opcjonalny, 8-calowy system infotainment, integrujący nawigację, media, systemy łączności i współpracujący z Apple CarPlay i Android Auto, a także usługą Live (dostarczającą m.in. dane dotyczące ruchu na drodze).
Model Santa Fe wyposażono w nowy, opracowany przez Hyundaia wyświetlacz head-up, prezentujący bezpośrednio na przedniej szybie istotne informacje na temat jazdy i bezpieczeństwa. Kierowca i pasażer w pierwszym rzędzie mogą korzystać z elektrycznie regulowanych i wysuwanych poduszek siedzeń, które można ustawiać w 10 różnych pozycjach. Przestrzeń dla nóg w drugim rzędzie zwiększyła się o 38 mm, a siedzenia są wyższe o 18 mm w stosunku do poprzednika. Wsiadanie ułatwia elektryczny, obsługiwany jednym dotknięciem, system dostępu do trzeciego rzędu foteli. Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie zwiększono o 22 mm. Pojemność bagażnika wzrosła o 40 litrów – do 625 litrów w wersji pięciomiejscowej, w tej w której może podróżować siedmiu pasażerów pojemność bagażnika wynosi 547 litrów.

Podsumowanie

Santa Fe to solidny gracz na rynku. Jego realną konkurencją są takie auta jak Ford Edge czy Nissan X-Trail. Na ich tle odznacza się nowoczesnym designem, szeroką gamą elektronicznych asystentów kierowcy i zaawansowanymi multimediami. To dobra propozycja dla większych rodzin – szczególnie w wersji 7-osobowej. Hyundai wypełnia niszę i proponuje wysoką jakość za porównywalną do rywali cenę. Należy jednak pamiętać, że model ten zapewne będzie kosztował w najwyższej wersji wyposażenia ok. 200 tys. zł. Samochód zagości w ofercie Hyundaia jeszcze w tym roku.

Plusy:

  • nowoczesny, agresywny design;
  • duże gabaryty i pojemny bagażnik;
  • cały szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa oraz asystentów kierowcy.

Minusy:
- mało dynamiczny silnik diesla – samochód mógłby być odrobinę bardziej „zrywny”;
- duże felgi o niskim profilu opon „upośledzają” właściwości terenowe samochodu, to dziś bardziej modna bulwarówka niż samochód na tereny podmiejskie.

 

Marka/modelHyundai Santa Fe VIFord Edge 2018 VignaleNissan X-Trail 2018 Tekna
Cena (zł)brak danych228 390173 950
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV-5dSUV-5dSUV-5d
Liczba miejsc555
Wymiary i masy


Długość/szerokość/wysokość (mm)4770/1890/16804808 /1928/16924690 /1820/1710
Rozstaw kół: przód/tył (mm)
1655/16641575/1575
Rozstaw osi (mm)2 7652 8482705
Masa własna (kg)
1 8741625
Pojemność bagażnika (l)625602565
Pojemność zbiornika paliwa (l)
6860
Układ napędowy


Rodzaj paliwadieseldieseldiesel
Pojemność (cm3)2 19919971995
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńautomatyczna/8automatyczna/6automatyczna/XTRONIC, CVT 1 stopniowa
Osiągi


Moc (KM) przy obr/min200 przy 3,800 210 KM przy 3750177 KM przy 3750
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min440 przy 1,750 - 2,750 450 przy 2000-2250380 przy 2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,39,410
Prędkość maksymalna (km/h)205211196
Średnie spalanie (l/100 km)6,35,86
Emisja CO2 (g/km)160 – 165150158
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty